3

کاشان شهر گلاب ایران + تصاویر

  • کد خبر : 310778
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

شهر کاشان ، یکی از شهرستان‌های استان  اصفهان است که به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متنوع، در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سالانه علاقه‌مندان بسیاری، برای بازدید از جاذبه‌ها و دیدنی‌های ارزشمند ایران کهن، به این شهر سفر می‌کنند. این شهر میزبان یکی از مشهورترین مراسم ایران به نام گلاب گیری است […]

شهر کاشان ، یکی از شهرستان‌های استان  اصفهان است که به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متنوع، در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سالانه علاقه‌مندان بسیاری، برای بازدید از جاذبه‌ها و دیدنی‌های ارزشمند ایران کهن، به این شهر سفر می‌کنند.

این شهر میزبان یکی از مشهورترین مراسم ایران به نام گلاب گیری است که طرفداران بسیاری دارد.

کاشان شهر کوچکی است و به راحتی می توان در یک روز به بیشتر جاذبه های آن دسترسی پیدا کرد؛ پس بازدید از زیبایی های آن وقت زیادی از شما نمی گیرد.

کاشان در فهرست مقاصد محبوب کویرنوردان قرار دارد و به دلیل نزدیکی به مناظر زیبای کویری می تواند مقصد مناسبی برای علاقه مندان باشد.

وجودباغ فین  که نامش در میراث جهانی یونسکو است، دلیل خوبی برای سفر به کاشان به شمار می رود.

کاشان هزاران سال است که محل زندگی انسانها و اقوام گوناگون بوده و تمدنی کهن را در خود جای داده است.قدمت تاریخی منطقه کاشان مربوط است به یکی از کهن ترین مراکز استقرار بشر درفلات مرکزی ایران موسوم به سیلک مردمان نزدیک به ۷۵۰۰ سال پیش دراین قسمت که در ۲کیلومتری جنوب غر بی کاشان قراردارد، تمدنی را بنیان نهادند که آبادانی کنونی منطقه کاشان می تواند دنباله همان تمدن باشد، هر چند که آنچه امروزه به عنوان کا شان مطرح است هویتی کاملا اسلامی دارد.یک هیئت باستان شناسی فرانسوی به سرپرستی پروفسور رومن گریشمن طی سالهای ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۳ شمسی در سیلک کاشان به کاوش وحفاری پرداختند وبا بهدست آوردن آثار سفالین و فلزی از دل تپه ها به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند.بر اساس تحقیقات این هیئت، اولین خواستگاه تمدن بشری و اولین سکونتگاه جمعی بشر در دشت و اولین نقطه ای که بشر با استفاده از مصالح ساختمان (خشت خام و ملاط گل ) به ساختن خانه پرداخته است، سیلک کاشان است.علاوه بر منطقه سیلک، مناطقی مانند غار رئیس،آتشکده نیاسروآتشکده خرمدشت که مربوط به زمان ساسانیان است برتداوم آن تمدن صحه می گذارد.علاوه بر آثار فوق؛ نویسندگان و مورخین نیز از دیرباز در آثار خود سخن از کاشان به میان آورده اند؛ از جمله : شرکت اهالی کاشان در جنگهایی که در زمان ساسانیان روی می داده است وپس از آن هجوم عربها به کاشان و آبادانی شهر کاشان در دوران آل بو یه، اهمیت پیداکردن موقعیت کاشان درزمان حکومت سلجوقیان وآثار وابنیه ای که از ا ین دوره باقی مانده است و نیز حمله وحشیانه مغولان در قرن هفتم به این شهر، پیمودن راه ترقی در دوران صفویان و آثاری که از این دوره به جای مانده، آثار واخباری که اززمانقاجاریه و نیز دوران مشروطیت داریم، همکاری هایی که مردم کا شان درقیام های مردمی در مخالفت با رژیم پهلوی از جمله ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ وادامه آن در انقلاب اسلامی ایران داشتند و … همه و همه بیانگر موقعیت و جایگاه تاریخی کاشان و حیات تاریخی مردم این دیار از حداقل۷۵۰۰ سال پیش تا کنون در این خطه می باشد.

قطعا یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین جاهای دیدنی کاشان باغ زیبای فین است که می‌توان از آن به عنوان نمونه‌ی کاملی از باغ‌های ایرانی نام برد. این مکان از لحاظ تاریخی نیز بسیار مهم و ارزشمند بوده است، به گونه‌ای که در «تاریخ قم» از کهن‌ترین منابع تاریخی در این باره چنین نوشته شده است:

«بناها و کاریزهای فین به امر جمشید احداث شده است»

محوطه‌ای چشم‌نواز و مطبوع که از گذشته‌های دور مورد توجه پادشاهان قرار داشته و در دوران دیگر حکمرانان تاریخ از جمله «آل بویه» و «ایلخانان» گسترش یافته و در برخی دوران نیز بازسازی شده است.دو حمام مهم و تاریخی ایران، در شهر کاشان و در بخش جنوبی باغ فین قرار دارد که به نام‌های حمام بزرگ (حمام سلطنتی، به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد) و حمام کوچک (حمام خدمتکاران)، شناخته می‌شود.حمام کوچک در دوران حکومت صفویان ساخته شده و از پیشینه‌ی کهن‌تری نسبت به حمام بزرگ برخوردار است و قتل امیرکبیر، یکی از تلخ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات تاریخی و سیاسی ایران کهن، در آن رخ داده است.

کهن‌ترین بنای تاریخی در کاشان، مسجد جامع این شهر است که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان بازمی‌گردد. این اثر ارزشمند تاریخی به همت دختر مالک اشتر «صفیه خاتون»، ساخته شده است.این بنای تاریخی و ارزشمند مذهبی، در ادوار مختلفی همچون «کریم‌خان زند» و «عبدالرزاق خان» حاکم کاشان، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. از زیبایی‌های قابل توجه این مسجد می‌توان به هنر خطاطی استادانی چون «عبدالکریم» و «ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی» اشاره کرد که بر دیواره‌های آن وجود دارد.مسجد و مدرسه‌ی آقا بزرگ کاشان، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ساخته شده در دوران قاجار است که با کمک مالی «حاج محمدتقی خانبان»، احداث شده و پروسه‌ی ساخت آن در زمان سلطنت «ناصرالدین شاه»، به اتمام رسیده است. عمارتی که گنبد آن، از معماری زیبا و چشم‌نوازی برخوردار بوده و از نظر نوع ساخت، از کم‌نظیرهای زمان خود محسوب می‌شودآتشکده‌ای چهارطاقی و به جای‌مانده از دوران حکومت ساسانیان در ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد که در گذشته‌های دور، به عنوان مکانی برای برگزاری آیین و رسوم خاص پیروان دین زرشت، مورد استفاده قرار می‌گرفت. این اثر تاریخی که به نام‌های «چهار قاپو» و «چهار دروازه» نیز شهرت دارد، توسط باستان‌شناسان در گروه قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین نمونه‌های بنای چهارطاقی ایرانی قرار گرفته است که اتفاقا در بین دیگر آثار مشابه، سالم‌تر بوده و خسارات و خرابی‌های کم‌تری را به خود دیده است.قطعا بازدید از مکانی که می‌تواند از کهن‌ترین  تمدن‌های تاریخ بشری باشد، جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. تپه‌های سیلک کاشان (گورستان‌های الف و ب که هر کدام به ترتیب از قدمتی بیش از ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد برخوردار است و لایه های تمدنی متفاوتی توسط باستان شناسان رقم خورده)، که برای علاقمندان به تاریخ و باستان‌شناسی بسیار جذاب است. این  زیگورات که از گل رس و سفال ساخته شده که تا مدت‌ها از وجود آن‌ها، اطلاعاتی در دسترس نبود تا پس از جاری‌ شدن سیل در هشتاد سال پیش، سر از خاک بیرون آورده و به عنوان آثاری تاریخی و ارزشمند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.چنانچه علاقمند به ادبیات و هنر هستید می‌توانید به ۴۲ کیلومتری شهر کاشان به سمت مشهد اردهال رفته و از آرامگاه شاعر مشهور و نقاش معاصر ایران سهراب سپهری بازدید کنید. این شاعر بزرگ در صحن امامزاده سلطان علی‌ابن محمدباقر در روستای مشهد اردهال (واقع در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان) به خاک سپرده شده است.

عکاس : رباب رضوانپور

خبرنگار : سپیده پورحضرت هیر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=310778

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر