2

کشف یک قربانگاه ۱۵۰۰ ساله متعلق به تمدن مایاها + تصویر

  • کد خبر : 31619
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

برخی از شهرهای جنوبی تمدن مایاها متروکه شدند و تا سال ۹۵۰ میلادی هم بیشتر شهرهای بزرگ ویران شدند

بقایای یک قربانگاه ۱۵۰۰ ساله متعلق به تمدن مایاها در پرو کشف شد.

یک تیم بین‌المللی از باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود در منطقه‌ی تاریخی «لا لیبرتاد» در شمال پرو موفق به کشف بقایای یک قربانگاه ۱۵۰۰ ساله شدند که به جا مانده از تمدن مایاها است.

به گزارش هریتیج‌کی، این قربانگاه در اصل یک سکوی سنگی بوده که بر روی تپه‌ای با ارتفاعی بیش از هزار متر قرار دارد و تاکنون بقایای استخوان‌های ده‌ها انسان، صدها حیوان و مقداری زیورآلات که به احتمال فراوان به قربانیان تعلق دارند، در آن کشف شده‌اند.

مایاها مجموعه‌ای از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی بودند که شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند و دستاوردهای آنها در هنر، معماری، ریاضیات و به ویژه نجوم بسیار چشمگیر بوده است. براساس اعتقادات مایاها، جهان توسط یکی از خدایان قوم مایا که هم در خلق انسان‌ها نقش داشته و هم خدای جنگ است، در سال ۲۰۱۲ نابود می‌شود. هم‌چنین آثار دیگری در شهر تاریخی یاکوتان وجود دارند که نگرانی‌هایی درباره‌ی پایان جهان در سال ۲۰۱۲ را افزایش می‌دهند.

تمدن مایاها در سال‌های ۳۰۰ تا ۹۰۰ میلادی به اوج قدرت و دانش خود رسید و مردم آن در علوم نجوم بسیار پیشرفته بودند. از سوی دیگرمردمان تمدن مایاها یک سیستم مالیاتی بسیار پیشرفته داشته‌اند که شناخت کامل آن، به سال‌ها وقت نیاز دارد.

این در حالیست که از سال‌ها قبل، گروهی از باستان‌شناسان چندملیتی درحال بررسی محوطه‌های تاریخی به‌جا مانده از مردم این تمدن در کشورهای آمریکای جنوبی هستند. باستان‌شناسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که مردم این تمدن در سال‌های حیات تمدن مایاها، نظام اقتصادی خاصی داشته و براساس شیوه‌های خاص مالیات هر مغازه و مالیات هر کالا را به‌طور دقیق تعیین می‌کردند.

البته حدود سال ۸۰۰ میلادی، برخی از شهرهای جنوبی تمدن مایاها متروکه شدند و تا سال ۹۵۰ میلادی هم بیشتر شهرهای بزرگ ویران شدند که دلیل این موضوع برای محققان مشخص نیست. تجدید حیاتی در تمدن مایاها، حدود سال ۱۲۰۰ به وجود آمد. اما پس از آن، در قرن شانزدهم، قلمروی مایاها به دست مهاجمان اسپانیایی فتح شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=31619

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]