به گزارش افق انلاین ، رضوان حکیمزاده عصر امروز در جمع مدیران آموزش و پرورش خراسانجنوبی اظهار داشت: به دلیل شرایط حساس و پیچیده کرونا، بیش از پیش نیازمند هماندیشی و همفکری همه ارکان نظام مقدس تعلیم و تربیت در سطوح مختلف هستیم.
وی از بیرجند به عنوان شهر تمدن، تاریخ و تربیت یاد کرد و افزود: خراسانجنوبی استان پهناوری است که ارزشمندترین معادن آن، استعدادهای درخشان مردمانش است که مشاهیر و مفاخری چون دکتر غلامحسین شکوهی، پدر علم تعلیم و تربیت ایرانزمین را در دامان خود پرورش داده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس در شرایط فعلی عنوان کرد: بازگشایی مدارس بر اساس رعایت پروتکلهای سختگیرانه بهداشتی در شرایط قرمز و ابلاغی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته است.
علت شیوع کرونا عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی است
حکیمزاده علت شیوع کرونا و به وجود آمدن اپیدمیهای دوم و سوم را جدی نگرفتن خطر آن و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی دانست و تصریح کرد: هر نوع تصمیمی در این شرایط سرنوشت نسلی را رقم میزند.
وی با بیان اینکه کرونا چهره بدون روتوش غرب را نمایان ساخت، اضافه کرد: علی رقم قرار گرفتن کشور عزیزمان در شرایط سخت تحریم و اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران بهترین و پیشرفتهترین وضعیت بهداشتی در دنیا را دارا است به طوری که با جهاد مدافعین سلامت، ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته و توسعهیافته کمترین آمار تلفات را دارد.
دامن زدن به نگرانی اولیا موجی تحمیلی از آن سوی مرزها
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجباری بودن حضور دانشآموزان در کلاسهای درس، در کشورهای اروپایی نظیر آلمان و انگلیس علیرغم دارا بودن مرگومیر بالا و افزایش آمار بالای مبتلایان، بیان کرد: برخی از جریانات وابسته و ضدانقلاب که ید طولایی در ایجاد تفرقه و سیاه نمایی دارند و اغلب پایگاههایشان در خارج مرزها است، بدون توجه به آمار بالای مرگومیر در کشورهای اروپایی، مشغول دامن زدن به نگرانی اولیا و به تعطیلی کشاندن جریان آموزش و پرورش در ایران هستند.
حکیمزاده با اشاره به آثار منفی روحی، روانی و جسمی تعطیلی طولانیمدت مدارس، ابراز داشت: مدرسه پایگاه و خانهای است که دانشآموزان در آن زندگی کرده و مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی را در کنار محتواهای آموزشی و پرورشی دریافت میکنند و با تحرک ضمن حفظ شادابی و نشاط جسمی خود شادابی را به خانوادهها و جامعه تزریق مینمایند.
خانوادههای کمبرخوردار متضرران اصلی تعطیلی کلاسهای حضوری
وی خانوادههای کمبرخوردار را متضرران اصلی تعطیلی کلاسهای حضوری دانست و خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس شکاف برخورداری از محتواهای آموزشی و پرورشی را نهتنها در ایران بلکه در تمام نقاط جهان عمیق کرده و دستیابی به عدالت آموزشی را سخت میکند.
فارس/این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز همه ما در معرض آزمونی سخت و حساس قرار داریم، ادامه داد: جامعه فرهنگیانی که مورد وثوق و اعتماد آحاد جامعه هستند، باید در این شرایط حساس با فراهم کردن زمینه مشارکت بیش از پیش اولیا در فرایند یاددهی و یادگیری بهسوی تحقق عدالت آموزشی گام بردارند.
اولیا حق محروم کردن فرزندان خود را از آموزش ندارند
حکیمزاده از مدارس به عنوان امنترین اماکن از لحاظ رعایت پروتکلهای بهداشتی یاد کرد و افزود: ما در برنامهریزیها، خانوادهها را در انتخاب یکی از دو روش کلاس حضوری، استفاده از شبکه شاد و آموزشهای تلویزیونی مخیر گذاشتهایم ولی اولیا حق محروم کردن فرزندان خود را از آموزش ندارند.
وی با بیان اینکه استفاده از فناوریهای نوین فرصت جدیدی برای آموزش و تولید محتوای الکترونیک فراهم کرده؛ اضافه کرد: آموزش پساکرونا همانند آموزش قبل از کرونا نخواهد بود.
تربیت تنها در مدرسه اتفاق میافتد
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش، بر لزوم بازتعریف اجزای تدریس در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: تربیت تنها در مدرسه اتفاق میافتد، فناوریهای نوین تنها میتوانند مفاهیم علوم تجربی و ریاضی را بهخوبی منتقل کنند اما از انتقال مهارتهای عاطفی بین معلم و دانش آموزان و اجتماعی ناتوان هستند.
اولویت در مناطق روستایی و عشایری کلاسهای حضوری است
حکیمزاده اولویت در مناطق روستایی و عشایری کمجمعیت را بر تشکیل کلاسهای حضوری دانست و تأکید کرد: در تثبیت و تعمیق فرایند یاددهی و یادگیری میتوان از شیوههای یادگیری معکوس، فیلمهای بارگذاری شده توسط معلمان در شبکه شاد و تلویزیون استفاده کرد.
وی افزود: تعلیم و تربیت تعطیلبردار نیست و مدیران مدارس باید بر فعالیت معلمان در شبکه شاد نظارت داشته و با رعایت اصول بنیادین سند تحول و با پشتکار و خلاقیت نگذارند هیچ دانشآموزی پشت درب جریان آموزش جامانده و به دلیل نداشتن فرصت استفاده از اینترنت از فرایند یاددهی و یادگیری باز بماند.