4

آمریکا حقی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ندارد/ما درباره اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کردیم

  • کد خبر : 333551
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶

تنها اعضای برجام مجاز هستند هر گونه نقض جدی تعهدات موجود در برجام از سوی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش دهند. آمریکا سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و از این رو حقی برای از بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ندارد.

هایکو ماس: آمریکا حقی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ندارد

افق انلاین ، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد که چون آمریکا از برجام خارج شده دیگر حقی برای بازگرداندن مجدد تحریم‌ها علیه ایران ندارد.

ماس در مصاحبه با روزنامه العربی الجدید،‌ درباره پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای ایران (برجام) گفت: آلمان،‌ فرانسه و انگلیس همچنان به حفظ برجام و اجرای کامل آن پایبند هستند.

وی ادعا کرد: این توافق در حال حاضر تنها وسیله در دسترس برای کنترل برنامه‌های هسته‌ای ایران است به نحوی که با نظارت قاطع بین‌المللی می‌توان به این هدف دست‌یافت.

ماس با بیان اینکه ایران را به حفظ برجام و عدم نقض سایر بندهای آن ترغیب می‌کنیم، گفت: ایران باید گام‌های عملی و ملموسی برای نشان دادن پایبندی خود به برجام اتخاذ کند.

وزیر خارجه آلمان درباره بازگرداندن مجدد تحریم‌ها (فعال‌سازی مکانیسم ماشه) از سوی آمریکا نیز گفت: تنها اعضای برجام مجاز هستند هر گونه نقض جدی تعهدات موجود در برجام از سوی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش دهند. آمریکا سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و از این رو حقی برای از بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ندارد.

وی ادامه داد: ما درباره اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کردیم و تصمیم گرفتیم در این مسیر واشنگتن را همراهی نکنیم. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران تا جایی که برجام اجازه دهد، برقرار است و این بدان معناست که منع واردات سلاح که اتحادیه اروپا وضع کرده تا سال ۲۰۲۳ همچنان برقرار است.

ماس درباره سوریه نیز گفت که گفت‌وگوهای ما با دولت سوریه همواره روشن و آشکار بوده است. بدون آغاز عملی روند سیاسی صادقانه زیر نظر سازمان ملل آغاز بازسازی در این کشور ممکن نیست.

وی افزود: معتقدیم که روند سیاسی دارای شفافیت تنها راه برای برقراری صلح پایدار و شرط اساسی عادی‌سازی روابط با سوریه است. دادن مشروعیت بین‌المللی در این مرحله به نظام سوریه باعث می‌شود این نظام امادگی کمتری برای مشارکت سازنده در روند سیاسی داشته باشند.

وزیر خارجه آلمان در ادامه به درگیری میان فلسطین و اسرائیل اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته ثابت شد که امکان وجود روابط مسالمت‌آمیزتر در خاورمیانه وجود دارد. من نیز با متحدان و دوستان خود در فرانسه، اردن و مصر برای چگونگی بهره‌گیری از فرصت‌های جدید جهت برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت‌وگو کردم.

ایرنا/وی با تاکید بر پایبندی به توافقات امضا شده میان دو طرف در گذشته تصریح کرد که همکاری‌ها باید بر این اساس پیش رود. در حال حاضر نیاز به اعتمادسازی مجدد هست، اما به هر صورت تنها راه حل ممکن تشکیل دو کشور و تحقق خواسته‌ها و حقوق مشروع دو طرف است.

وزیر خارجه آلمان در خصوص لیبی نیز گفت که ممنوعیت ورود سلاح به لیبی مسئله اساسی در حل نزاع این کشور است. به گفته وی اگر حد و حدودی برای ورود روزافزون سلاح و تجهیزات نظامی و نیز افراد نظامی در لیبی قرار ندهیم، طرف‌های درگیر دست از رفتار خود که باعث ایجاد ویرانی و کشتار شده برنمی‌دارند.

وی افزود:‌ ما در طی روزهای اخیر دیدیم که امکان ایجاد تحولات مثبت از طریق مذاکرات وجود دارد. صلح در لیبی ممکن است و ما شک نداریم که لیبیایی‌ها از درگیری خسته شدند و به دنبال بازسازی کشورشان هستند. اما برای تقویت روندی که سازمان ملل آن را هدایت می‌کند همه  جامعه جهانی باید در موثر واقع شدن این تلاش‌ها کمک کنند. این چیزی است که ما در نشست برلین در خصوص لیبی تلاش کردیم اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=333551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر