به گزارش افق آنلاین به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست با شماری از مسؤولان استانی، با اشاره به برخی اظهارنظرها پیرامون مقایسه شرایط فعلی کشور با دوران صلح امام حسن (ع)، به تبیین ابعاد مغالطهای همسان انگاری این دو مقطع تاریخی پرداخت و اظهار کرد: این همسان انگاری صحیح نیست.
وی در تبیین دلایل نادرست بودن این همسان انگاری، افزود: اول آنکه موضوع مناقشه امام حسن (ع) و معاویه یک مناقشه داخلی بود، مسلمانان صدر اسلام در برابر کفار و مشرکینید واحده بودند به همین دلیل اسلام پس از رحلت پیامبر (ص) به سرعت گسترش جغرافیایی یافت و علیالظاهر اختلافات داخلی مسلمانان مانع از این گسترش نشد.
یعقوبی ادامه داد: اما مسئله و منازعه نظام ایران اسلامی با شیطان بزرگ، یک اختلاف داخلی نیست، بلکه یک مناقشه خارجی است که از ابتدای انقلاب اسلامی با کفر و شرک جهانی و نظام استکباری و صهیونیستی بوده و خواهد بود.
وی تصریح کرد: دوم آنکه امام حسن (ع) به دلیل خیانت فرماندهان لشگر خود و پیوستن آنان به معاویه صلح را پذیرفت؛ اما امروز قوای مسلح مکتبی و مهمتر از آن مردم انقلابی، آگاه و در صحنه ما مصداق این حدیث نبوی «الْمُؤْمِنُ کالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکهُ الْعَواصِفُ» هستند و نستوهانه مطیع فرمان فرمانده کل قوا هستند.
یعقوبی گفت: سوم آنکه، امام حسن مجتبی (ع) اولاً با هدف نشان دادن چهره منافقانه معاویه و ثانیاً برای حفظ اصل اسلام از گزند آسیبهای احتمالی صلح تحمیلی را پذیرفتند.
وی افزود: به همین جهت ایشان مفاد صلح را به نحوی نگاشتند که درنهایت چهره معاویه و بنیامیه را رسوا کند و درنهایت هم همین شد و معاویه به آن مفاد عمل نکرد و با تعیین یزید به جای خود و برخی دیگر از اقدامات، صلحنامه را نقض کرد و ماجرا به واقعه عاشورا کشیده شد.
یعقوبی گفت: صلح امام حسن (ع) با نمایاندن چهره نفاق بنیامیه، زمینهساز واقعه عاشورا و حرکت نظامی امام حسین (ع) شد و به قول شیخ راضی آل یاسین «کربلا پیش از آنکه حسینی باشد، حسنی بود».
نماینده ولیفقیه در خراسان شمالی افزود: اما در شرایط فعلی جمهوری اسلامی هر چند در وضعیت جنگ احزاب است ولی در شرایط ضعف یا بنبست نیست و قدرت روزافزون و همچنین عمق استراتژیکش، کشور را در وضعیت اقتدار و ابتکار عمل قرار داده است؛ از این طرح این مسائل تحریفی اصلاً محلی از اعراب ندارد.
نماینده ولیفقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: امام (ع) گرفتار جامعهای بیبصیرت و مردمی ضعیف در تحلیل مسائل بود؛ اما شرایط امروز کشور ما کاملاً متفاوت است.
وی افزود: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب چیزی که امام حسن مجتبی (ع) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند.
یعقوبی اضافه کرد: بهترین مردم آن روزگار مردم کوفه بودند که در عهد حکومت مرتضوی و مجتبوی علیهماالسلام و بهویژه در ماجرای کربلا ما کوفیان را بیوفا میدانیم، مظهر بیوفایی و این حق است؛ اما آیا نباید پرسید که از کوفه گذشته، چرا از مکه و مدینه و بصره و دمشق نیز دستی به یاری حق از آستین بیرون نیامد جز آن هفتادوچند تن که شنیدهاید و شنیدهایم؟
وی با بیان اینکه شهر کوفه از شهرهای خیلی عجیب تاریخ اسلام است، اضافه کرد: در مقطعی از زمان، آنهمه شگفتی از لحاظ نشان دادن جلوههای عظیم انسانی داشته و در یک مقطعی اینهمه سُستی و تنبلی و بیعرضگی را به نمایش میگذارد.
یعقوبی با بیان اینکه مطالعه روی کوفه و روانشناسی آن در تاریخ، بسیار بحث جالبی است، گفت: این شهر بر اثر تعلیمات و تلقینات امیرالمؤمنین (ع) مهد تشیع و زادگاه اصالتها و فضیلتها شیعی است و مردان بزرگِ حماسهآفرین تاریخ شیعه، از همهجا بیشتر، حتی از مدینه بیشتر، در کوفهاند؛ گروه مبارز و زبدهای که در کوفه بودند در شهرهای دیگر نبودند.
وی افزود: به همین دلیل، کوفه همیشه مایه رعب و هراس حکومتهای زمان بوده لذا همیشه بدترین عناصر، رذلترین فرماندارها، پستترین و جلادترین آدمهای خودشان را بر سر آن شهر میگماردند تا با ایجاد شدت عمل و اختناق از یک طرف، تبلیغات مسموم از طرف دیگر و همچنین ترویج فقر و بیچارگی میان آنها، توده مردم را ناخودآگاه به سمت فساد و انحطاط بکشانند.
یعقوبی گفت: بر اثر همین بود که از عامه مردم، تحت تأثیر فعالیتهای دستگاههای ظالمِ جائرِ غدّار، کارهایی سر میزند که ناشایست بود؛ اما منشأش بدی مردم آن شهر نبود.
وی تصریح کرد: این در حالی است که امام خمینی (ره) در توصیف امت بزرگوار ایران اسلامی مینویسند: من با جرئت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسولالله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی (ع) هستند، ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی هستیم.
نماینده ولیفقیه در خراسان شمالی گفت: بهطور خلاصه شرایط امام حسن (ع) شرایطی بود که به دلیل خیانت خواص و ناآگاهی جامعه، امام برای حفظ جان شیعیان مجبور به صلح با معاویه شد تا مابقی پیروان اهلبیت (ع) در امان بمانند؛ اما ما امروز در شرایط بدر و خیبر هستیم و اجازه نمیدهیم برخی عناصر معلومالحال ضمن تحریف تاریخ، به دنبال اهداف و مطامع حزبی و جناحی خود بروند.