16

گرفتاری جدید والدین با بازگشایی مشروط مدارس و اخذ تعهدنامه!

  • کد خبر : 341116
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

وقتی ۲۱ دی اعلام شد که قرار است مدارس به شرط و شروطی بازگشایی شود، برخی والدین خوشحال و برخی هم ناراحت شدند؛ آن دسته از والدینی که از روند تحصیل فرزندشان ناراضی‌اند و معتقدند که بچه‌ها باید به مدرسه بروند، از این تصمیم استقبال کردند اما آن گروهی که قرنطینه خانگی را به مدرسه رفتن ترجیح می‌دادند، به کل مخالف این اقدام شدند.

وقتی ۲۱ دی اعلام شد که قرار است مدارس به شرط و شروطی بازگشایی شود، برخی والدین خوشحال و برخی هم ناراحت شدند؛ آن دسته از والدینی که از روند تحصیل فرزندشان ناراضی‌اند و معتقدند که بچه‌ها باید به مدرسه بروند، از این تصمیم استقبال کردند اما آن گروهی که قرنطینه خانگی را به مدرسه رفتن ترجیح می‌دادند، به کل مخالف این اقدام شدند.

وقتی هم شروط بازگشایی مدارس اعلام شد، آن دسته از والدینی که از اول مخالف حضور دانش‌آموزان در مدارس بودند و فرزندشان هم جزو آن گروه مدرسه‌رو نبود، لبخند رضایت بر لب راندند اما آن گروهی که ناراضی بودند و حالا باید فرزندشان هم به مدرسه می‌رفت، نگران حضور فرزندشان در مدرسه و سلامتی او بودند.

هر چند که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه، سخن‌ها زیاد گفته بودند اما گاهی اوقات آنگونه که در ستاد مطرح می‌شود، در صف نیست. مادر یک دانش‌آموز تهرانی که با مدرسه رفتن بچه‌ها موافق است و از قضا فرزندش کلاس اول دبستان است، می‌گوید: «بچه‌های کلاس اولی واقعا در شرایط کرونا آسیب می‌بینند؛ مسلماً بچه‌ای که حروف الفبا را یاد نگرفته است، در پایه‌های بالاتر تحصیلی هم موفق نخواهد بود. در این مدت هر چقدر با فرزندم درس کار می‌کنم اصلا پیشرفت خوبی ندارد و البته جای تعجب نیست چرا که من معلم نیستم و فنون درست تدریس را نمی‌دانم».

وی ادامه می دهد: «وقتی آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس برای کلاس اولی‌ها باز می‌شود به رغم اینکه شرایط کروناست، خوشحال شدم. با خودم گفتم فرزندم یک ساعت که بیشتر در مدرسه نیست، مثل اول سال تحصیلی، خودم او را می برم و در حیاط مدرسه منتظر می‌مانم تا کلاسش تمام شود».

* آیا پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود؟

نگرانی این مادر و خیلی از والدین، از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه است؛ اینکه ضدعفونی مدرسه کار سختی است و اولیای مدرسه هم این را عنوان کردند؛ این مادر می‌گوید: «همان ۱۵ شهریور که قرار شد مدارس باز شود، تعدادی از مادران بچه‌ها در پایه‌های مختلف، داوطلبانه به مدرسه می آمدند و کلاس‌ها و فضای مدرسه را ضدعفونی می‌کردند اما در این بازگشایی جدید، یا فرزندشان قرار نیست به مدرسه بیاید چون پایه بالاتر است و یا اینکه نمی‌خواهند فرزندشان را به مدرسه بفرستند و در نتیجه ضدعفونی مدرسه نیز انجام نمی‌دهند».

وی اضافه می‌کند: «حالا مسؤولان مدرسه می‌گویند که نیروی برای ضدعفونی ندارند و یک جوری غیر مستقیم عنوان می کنند که معنی‌اش این است یا فرزندمان را به مدرسه نفرستیم یا خودمان برویم مدرسه را ضدعفونی کنیم. واقعا این رفتار درست است؟».

وقتی برای سال تحصیلی گذشته عنوان شد که قرار است مدارس به مدت یک ماه برای رفع اشکال دانش‌آموزان بازگشایی شود، عنوان شد که بچه‌ها آماده بازگشایی نیستند و خیلی کارها را انجام می‌دهند که به صلاح نیست مثلا دانش‌آموزان همکلاسی خود را بغل می کنند یا حتی ممکن است ماسکشان را با هم عوض کنند که البته زمان کم حضور دانش‌آموزان در مدرسه و حضور والدین در حیاط مدرسه، موجب شد که این اتفاق نیفتد.

* چرا مدارس اجازه حضور والدین را در کلاس درس نمی‌دهند؟

وزیر آموزش و پرورش می‌گوید اگر خانواده‌ها نگران درست اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی هستند به مدرسه مراجعه کنند و از نزدیک فضای مدرسه را ببینند [۱] اما مسأله اینجاست که در برخی مدارس، اجازه حضور والدین را به فضای مدرسه یا سالن و کلاس‌ها را نمی‌دهند چرا که معتقدند این موضوع باعث می‌شود تراکم حضور افراد در مدرسه یا کلاس‌ها زیاد شود.

اما حالا گلایه خانواده‌ها از موضوع دیگری هم هست؛ برخی مدارس از خانواده‌ها می‌خواهند که برای حضور فرزندشان در مدرسه تعهدنامه امضا کنند و این موضوع باز هم به نگرانی خانواده‌ها انجامیده است.

یک مادر کلاس اولی در شهر تهران به خبرنگار فارس می‌گوید: «مدرسه از ما خواسته است که تعهدنامه با کد ملی و مشخصات کامل امضا کنیم و این موضوع این حس را ایجاد می‌کند که انگار برخی مسؤولان مدارس نمی‌خواهند زیر بار مسؤولیت حضور دانش‌آموز در مدرسه بروند و شاید هم می‌خواهند ما را نگران کنند تا فرزندمان را به مدرسه نفرستیم».

* سلامت بچه ها در مدرسه به عهده کیست؟

این نمونه تعهدنامه‌ای است که برخی مدارس در ابتدای سال تحصیلی از دانش‌آموزان می‌گرفتند که همان زمان وزارت آموزش و پرورش با این موضوع برخورد کرد و عنوان شد که این اقدام تخلف است حتی وزیر آموزش و پرورش این موضوع را گردن رسانه‌ها انداخت و گفت «این موضوع فضاسازی رسانه‌هاست» [۲] اما برخی والدین می‌گویند که چنین تعهدنامه‌هایی هم این روزها برای بازگشایی مشروط مدارس مطرح است.

در هر صورت به نظر می‌رسد باید شفاف سازی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس وجود داشته باشد و به طور شفاف به مدارس اعلام شود که این تعهد گرفتن‌های نافی مسؤولیت مدارس نخواهد شد و البته باید شفاف اعلام شود که سلامت بچه‌ها در مدرسه به عهده کیست؟

ناگفته نماند که در زمان بازگشایی مدارس در شهریور، هر نوجوانی که مبتلا به کرونا می‌شد حتی اگر به مدرسه هم نرفته بود، پای بازگشایی مدارس نوشته می‌شد.

در بازگشایی جدید مدارس، کلاس‌های دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی دایر شده است؛ اما مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از ۵۰ دانش‌آموز در وضعیت آبی باز شده‌اند؛ ضمن اینکه کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی هم دایر ‌شدند.

نحوه بازگشایی مدارس به شورای مدرسه سپرده شده است و البته درست است که این اتفاق بر اساس مدرسه محوری است اما سؤال این است که بر فعالیت شورای مدرسه چگونه نظارت می‌شود؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=341116

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر