1

کمبود معلم در آموزش و پرورش

  • کد خبر : 387837
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
کمبود معلم به علت خروج معلم بیش از ورود آن به چرخه تعلیم و تربیت بوده است و بر این اساس، نیازمند برنامه‌ریزی یک دهه‌ای و بیشتر است.

ریشه این کمبود به سه بحث برمی‌گردد که نخستین آن دانشگاه فرهنگیان است. این دانشگاه با هدف اینکه به اندازه خروجی آموزش و پرورش از این دانشگاه ورودی دریافت کنیم و نیاز معلم آموزش و پرورش را رفع کند، تاسیس شد، اما کسانی که اکنون ما را نقد می‌کنند، ظرفیت پذیرش ورودی این دانشگاه را به زیر چهار هزار نفر کاهش دادند.

این کم‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان تا زمانی که رهبر معظم انقلاب به این دانشگاه آمدند و دانشگاه را نجات دادند، یک ناترازی ایجاد کرد که اکنون ۷۹ هزار معلم کم است، اما اگر همان سالیانه ۲۵ تا ۳۵ هزار دانشجو معلم می‌گرفتیم، اکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان داشتیم.

نکته دوم هماهنگ شدن جذب و بازنشستگی معلم است، هر مقدار که از آموزش و پرورش خارج می‌شوند به همان اندازه هم باید وارد شوند. در سه سال از دولت گذشته جذب نیرو انجام نشد، اما بازنشستگی فراوانی داشتیم. سیاست دولت گذشته بر این بود که مدرسه غیردولتی را تقویت کند بنابراین اعتقادی به جذب نیرو نداشت، وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم اعلام کرد که ۳۰۰ هزار معلم اضافه داریم، پس چرا اکنون از کمبود معلم آن یاد می‌کنند، دلیل این کمبود معلم خودتان بودید.

افزایش جمعیت دانش‌آموزی موضوع دیگری است که باعث کمبود معلم در کشور شده است، جمعیت دانش‌آموزی کشور از سال ۹۴ تاکنون سه میلیون نفر افزایش یافته است، افزایش جمعیت هم یکباره صورت نگرفته بنابراین از آن سال تاکنون می‌توانستند معلم اضافه کنند.
رییس منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۷ اعلام کرد که کمبود معلم شدید داریم و همان فرد در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ از کمبود ۲۰۰ هزار نفری معلم در مهر ۱۴۰۰ داده است‌ که این موضوع کرونا هم اضافه شده بود. وزیر آموزش و پرورش : در این ۲ سال به اندازه‌ هشت سال دولت گذشته نیرو جذب کرده‌ایم، دانشگاه فرهنگیان امسال ۳۰ هزار ظرفیت نیرو داشته است و به دنبال این هستیم که به ۴۵ هزار دانشجو برسد.
صحرایی یادآور شد: در این دولت برآن هستیم تا درباره این موضوعات صحبت نکنیم و کارها را انجام دهیم چراکه سیاست ما عمل کردن بود، امروز هم مجبور شدیم که این ویدئو را ارسال کنیم چرا که برخی از دوستان که عامل این وضع هستند، کتمان حقیقت می‌کنند و وظیفه ما عنوان حقیقت است اگرچه مردم بصیر و به موضوعات آگاه هستند.
وی افزود: دولت سیزدهم تلاش می‌کند که همه کسری ناشی از کم توجهی به مدارس دولتی و دانشگاه فرهنگیان در دولت گذشته را جبران کند، از مدیران دولت پیشین می‌خواهیم که غیرواقعی صحبت نکنند تا این تمرکز ما بر رفع این کمبودها باشد، سیاست شما در دولت گذشته مخالف سند تحول بنیادین بوده است اما اکنون بگذارید کارمان را انجام دهیم، مجلس و دولت هم کمک می‌کنند تا آموزش و پرورش بلند شود.
صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش سیاسی نیست، گفت: این وزارتخانه گوهر دولت است، بگذارید آموزش و پرورش رشد کند، در برنامه هفتم عنوان شده که ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان تا ۴۵ هزار نفر برسد، یعنی می‌خواهیم سیاست تاسیس دانشگاه را اجرا کنیم، همچنین با دانشگاه‌های دیگر هم مشارکت می‌کنیم، امسال برای اولین بار اخذ ۲ مدرکی را راه‌اندازی کردیم ۲ هزار نفر از دانشگاه‌های دیگر را هم داشتیم که سال دیگر بیشتر هم می‌شوند.
وی افزود: برنامه امسال خوب پیش رفت، یک اتفاق دیگر هم افتاد که تعداد درخواست‌های بازنشستگی بیش از پیش بود که به هرحال همکاران ما ۲ سال پس از اعمال رتبه‌بندی تصمیم به بازنشستگی گرفتند و بلافاصله سعی کردیم جبران کنیم و یک ماه هم نتایج آزمون تاخیر داشت اما نیروی باکیفیت گرفتیم، بهترین معلمانی که در ۲ دهه اخیر جذب شدند از همه از همین آزمون استخدامی هستند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: میانگین معدل فوق لیسانس‌هایی که امسال در آزمون استخدامی جذب شده‌اند بالای ۱۷.۲۰ است. بیش از ۴۰ درصد از دانشگاه‌های معتبر آمده‌اند و بیش از هزار و ۲۰۰ نفر آنها کارت مربی‌گری قرآن را دارند، بیش از هشت هزار نفر سابقه کار در امور تربیتی را دارند و ۴ تا ۵ هزار نفر آنها سابقه ۲ تا ۱۰ سال آموزش در مدارس را دارند.

خبرنگار : سیده مریم حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=387837

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر