به گزاش افق انلاین ، پیروز حناچی در مراسم افتتاح ۳ ایستگاه متروی تهران، اظهار کرد: سال سختی را پشت سر گذاشتیم؛ علاوه بر تأثیرات اقتصادی تحریمها، شرایط سخت کرونا را هم تجربه کردیم.
وی ادامه داد: کرونا نه فقط برای ما بلکه برای تمام شهرداریها دو معنی داشت؛ کاهش درآمدها و افزایش هزینهها. در این شرایط از کسی جز خداوند متعال و بعد هم اعضای شورای تهران کمک نگرفتیم.
شهردار تهران تصریح کرد: در این شرایط به قولی که داده بودیم عمل کردیم و با افتتاح این ایستگاهها، امروز ۹ ایستگاه از قولی که داده بودیم را عملی کردیم و به بهرهبرداری رساندیم. هر ایستگاهی که بهرهبرداری میشود حدود ۳۰ هزار نفر به صورت عادی به استفادهکنندگان مترو اضافه میکند و اگر ایستگاهی تبادلی باشد افزایش ۵۰ هزار نفری مسافران را در پی خواهد داشت.
حناچی گفت: به طور متوسط احداث هر ایستگاه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و در این شرایط سخت ما هم از بودجه شهرداری و هم از بودجه اوراق مشارکت که عمدهترین کمک دولت به حوزه حمل و نقل عمومی است بهرهمند شدیم. پرداخت ۵۰ درصد اصل و سود اوراق مشارکت با دولت و باقی آن با شهرداری است البته ذکر این نکته ضروری است که هزینههای فعلی با دوران گذشته اساساً قابل مقایسه نیست.
وی خاطرنشان کرد: هزینه هر کیلومتر احداث تونل در دورههای گذشته ۵۰ میلیارد تومان بوده و اکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که این هزینهها در بودجه شهرداری تهران نمیگنجد و باید برای آن فکر جدی کرد.
وی در ادامه به ورود ۴۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس به شهر تهران اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگیهای این اتوبوسها که مصداق جهش تولید هستند مجهز بودن به رمپ معلولین است. البته استفاده از اتوبوسها نیاز به آموزش رانندگان دارد ولی به هر حال ورود این نوع اتوبوس با این ویژگی نتیجه پیگیریهای خانم زهرا نژادبهرام است که در حوزه مناسبسازی اتوبوسها تأثیر داشته است.
شهردار تهران افزود: در این دوره قولی که درباره قطار ملی دادیم عمل کردیم و پشتیبانی آن پیگیری دستگاههای حاکمیتی است که با توجه به نیازی که در کشور داریم یک فرصت در داخل کشور محسوب میشود. دانش فنی این امر را از طراحی آغاز کردیم و تغییرات بعدی و همچنین ارتقای آن در حوزه معاونت حمل و نقل به راحتی انجامپذیر است.
حناچی همچنین گفت: احداث چهار پایانه مترو نیز در دستور کار قرار دارد که دو مورد از آنها آماده افتتاح است علاوه بر این کلنگ خط ۱۰ مترو نیز چندی پیش به زمین زده شد و هماهنگیهای بعدی در مقیاس حاکمیتی به وجود میآید.
تسنیم