6

دستگاه دیپلماسی و ضرورت پیگیری «نقش آمریکا در تأسیس داعش»

  • کد خبر : 361284
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰

آمریکایی‌ها هر جا بخواهند مسلط شوند، گروه‌های تروریستی را راه‌اندازی و حمایت می‌کنند تا به بهانه مقابله با تروریسم در آن کشور جا باز کنند! از عراق و سوریه و یمن گرفته تا لیبی و سومالی و سایر کشورها در شرق آسیا و آفریقا.

یادداشت|دستگاه دیپلماسی و ضرورت پیگیری «نقش آمریکا در تأسیس داعش»

به گزارش افق نیوز ، مهدی امامقلی در یادداشتی نوشت؛ ۱۰ سال پیش بود که بخش‌هایی از اظهارات هیلاری کلینتون (وزیر خارجه وقت ایالات‌متحده آمریکا)در یکی از جلسات کنگره در اینترنت پخش شد که گفته بود «طالبان و القاعده را ما به وجود آوردیم»! از آن زمان تاکنون این فیلم بارها در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی پخش شده است.

کلینتون در این ویدئو می‌گوید: «کسانی که امروز ما با آن‌ها [در افغانستان و پاکستان] در جنگ هستیم، ۲۰ سال پیش خودمان به وجود آوردیم. زمانی که درگیر جنگ سرد با شوروی سابق بودیم. شوروی افغانستان را اشغال کرده بود و ما نمی‌خواستیم شاهد کنترل شوروی بر آسیای میانه باشیم. رئیس‌جمهور ریگان با تأیید کنگره به پشتیبانی از ارتش پاکستان پرداخت. بعد هم القاعده را به انواع تجهیزات جنگی مجهز کردیم. حتی از عربستان سعودی هم کمک مالی و انسانی گرفتیم و اجازه دادیم اسلام وهابی [القاعده] در افغانستان رشد کند تا ما بتوانیم شوروی را شکست بدهیم و البته موفق هم شدیم!»

او همچنین می‌گوید: «پس از عقب‌نشینی شوروی از افغانستان ما میلیاردها دلار خسارت دیدیم و مهار القاعده را از دست دادیم و …»

نکته جالب‌توجه آن است که پیش از اعترافات صریح هیلاری کلینتون، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران داخلی و خارجی، القاعده را ساخته‌وپرداخته آمریکایی‌ها می‌دانستند؛ واقعیتی که تا آن زمان از سوی مقامات کاخ سفید تکذیب می‌شد!

حالا پس از گذشت بیش از سه دهه از تأسیس القاعده توسط آمریکایی‌ها، جریان‌های تکفیری تحت عنوان «داعش»، «جبهه النصره»، «احرارالشام»، «بوکو حرام»، «الشباب» و… از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی هستند که گذشته مشترکی با القاعده داشته و اساساً زاییده همان القاعده قبلی و دست‌پرورده آمریکایی‌ها هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به فتنه و اختلاف‌افکنی آمریکایی‌ها میان شیعه و سنی فرمودند: «… داعش کیست؟ داعش همان مجموعه‌ای است که آمریکایی‌ها- همین گروه دموکرات آمریکا [که الان در قدرت‌اند]- صریحاً گفتند که این را ما به وجود آورده‌ایم؛ البتّه حالا نمی‌گویند، حالا انکار می‌کنند، امّا این از آن‌ها سر زده، این را صریحاً بیان کرده‌اند. بنابراین لازم است که این قضیّه را دنبال کنیم.»

داعش مجموعه ای است که از دل القاعده بیرون آمد؛ همان مجموعه‌ای که هیلاری کلینتون دموکرات ۱۰ سال پیش در جلسه با اعضای کنگره از دست داشتن آمریکا در تأسیس و تجهیز آن پرده برداشت.

جالب‌توجه آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سال ۹۵ و در آغاز کارزار انتخاباتی این کشور، هیلاری کلینتون و اوباما را بنیان‌گذاران داعش خواند وگفت: «دولت ما داعش را رها کرده است. باراک اوباما و هیلاری کلینتون مشترکا بنیان‌گذار داعش هستند.»

ترامپ گفت: «آن طوری که در تیم‌های ورزشی یک جایزه برای مؤثرترین بازیکن داریم، اگر داعش بخواهد جایزه مؤثرترین بازیکن بدهد باید این جایزه را به هیلاری کلینتون بدهد، که تنها رقیبش برای این عنوان باراک اوباما است.»

همچنین «مایک پنس» معاون او با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سیاست‌های اوباما و کلینتون به ایجاد داعش منجر شد.

پیش از آن و در تیرماه ۹۳، «راند پاول» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا صریحاً اعلام کرد که «متحد داعش در سوریه بودیم و اوضاع عراق نتیجه همین همکاری است»

همچنین ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در افشاگری‌هایش گفته بود «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در شکل‌گیری داعش نقش داشتند و در عملیاتی با نام «لانه‌ زنبور» گروه داعش را تشکیل دادند.»

اظهارات دیپلمات بازنشسته وزارت خارجه آمریکا به نام «مایکل اشپرینگ‌من» نیز گواه دیگری بر این ادعاست. وی گفته بود که عملیات مخفیانه ایالات‌متحده همراه با متحدانش در خاورمیانه به تأسیس گروه‌های تروریستی ضد غربی منجر شده است.

«ریچارد هیدن بلک» عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای ایالت ویرجینیای آمریکا، با استناد به تحقیقات یک آژانس اطلاعاتی دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۳، که افشاگر روابط میان واشنگتن و تکفیری‌ها بود، گفت: «آن‌ها حقیقتاً یکسان و یکی هستند. آن‌ها بخشی از یک ارتش مشترک هستند.»

اردیبهشت ۹۵ بود که همزمان با انتشار اخباری که حاکی از کشف سلاح‌ها و تجهیزات آمریکایی در اردوگاه‌های داعش بود، یک فایل ویدیویی، تصاویری از ارسال سلاح و تجهیزاتی را که توسط هواپیماهای آمریکایی و با چتر در منطقه «مکحول» عراق برای داعشی‌ها ریخته می‌شد را نشان می‌داد.

در سوریه نیز آمریکا با بمباران نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانانش، در مسیر تحرک آنان علیه داعش سنگ‌اندازی می‌کرد یا آنکه شبکه بزرگ قاچاق انسان، پول و سلاح داعش در اردوگاه‌های تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه (که مستقیم زیر نظر نظامیان آمریکایی کار می‌کردند) فعالیت می‌کرد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از حمله جنگنده‌های ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه در گفت‌وگو با شبکه‌ی تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت: «اگر پیش‌تر به این شک داشتیم که جبهه‌النصره این‌گونه موردحمایت قرار می‌گیرد، اکنون پس از حمله‌ی هوایی امروز علیه ارتش سوریه به این نتیجه واقعاً دهشتناک برای کل جهان رسیدیم: کاخ سفید از داعش حمایت می‌کند.»

تسنیم/بسیار روشن است که آمریکایی‌ها هر جا بخواهند مسلط شوند، گروه‌های تروریستی را راه‌اندازی و حمایت می‌کنند تا به بهانه مقابله با تروریسم در آن کشور جا باز کنند! از عراق و سوریه و یمن گرفته تا لیبی و سومالی و سایر کشورها در شرق آسیا و آفریقا.

آن‌ها با بهانه مبارزه با تروریسم به عراق حمله کردند یا نیروهای نظامی خود را به افغانستان و پاکستان گسیل کردند و در آن کشورها پایگاه نظامی تأسیس کردند.

رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشاندر دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی بر ضرورت پیگیری نقش آمریکا در تأسیس داعش تأکید کردند و فرمودند: «دست‌آموزهای آمریکا در هر جای دنیای اسلام که بتوانند، فتنه ایجاد می‌کنند. نزدیک‌ترین نمونه‌اش همین حوادث تأسف‌بار و گریه‌آور افغانستان در این دو جمعه‌ی گذشته است که مسجد مردمِ مسلمان و در حال نماز را منفجر کردند؛ (۲۴) چه کسی منفجر می‌کند؟ داعش؛ داعش کیست؟ داعش همان مجموعه‌ای است که آمریکایی‌ها ــ همین گروه دموکرات آمریکا [که الان در قدرتند] ــ صریحاً گفتند که این را ما به وجود آورده‌ایم؛ البتّه حالا نمی‌گویند، حالا انکار می‌کنند، امّا این از آن‌ها سر زده، این را صریحاً بیان کرده‌اند. بنابراین لازم است که این قضیّه را دنبال کنیم.»

از این رو به نظر می‌رسد حالا که دولت سیزدهم روی کار آمده است لازم است با تغییر رویکرد از فاز دیپلماسی منفعل (هشت سال گذشته) به فاز دیپلماسی فعال در پروژه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود، موضوع «نقش امریکا در روی کار آمدن جریان‌های تکفیری و تروریستی و حمایت از آن‌ها» را پیگیری کند و با تبیین و روشنگری و مطالبه گری در افکار عمومی جهانیان، پوزه مدعیان دروغین حقوق بشر را به خاک بمالد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=361284

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر