به گزارش خبرنگار افق ؛ چند سالی است دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی در راستای برونسپاری خدمات بخش عمومی و دولتی به بخش خصوصی و سهل الوصول نمودن دسترسی مردم به خدمات مورد نیاز ایجاد گردیده اند.
بیش از ۱۵ هزار مجوز برای ایجاد این دفاتر در طول سالیان متمادی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای بخش خصوصی صادرشد که بخش عمده ای از این مجوزها در سالهای اخیر به دلیل مشکلات عدیده این حوزه یا تعطیل شده اند و یا کسانی که اقدام به راه اندازی این دفاتر نکرده اند عطایش را به لقایش بخشیده و انصراف داده اند.
امروزه بیش از ۷۰ هزار نفر در صنف دفاتر پیشخوان مشغول به فعالیت هستند که هر روزه از تعداد افراد شاغل در آن به دلیل مشکلات این دفاتر کاسته می شوذ.
با وجود اینکه بسیاری از خدمات بخش دولتی با گسترش خدمات دولت الکترونیک بر بستر اینترنت درواقع از این دفاتر خارج گردیده اند اما در واقع بسیار از مردم به دلیل عدم آشنایی کامل با این خدمات و یا دلایل دیگر تمایل به انجام انها در دفاتر پیشخوان دولت دارند.
بخش دیگری از خدمات نیز در این دفاتر ارائه می شوند که البته در اینترنت هنوز بستر لازم آن فراهم نشده و یا همچون ثبت نام سیمکارت با تاخیر صورت می پذیرد که مردم را به سمت این دفاتر سوق می دهد.
برخوردهای سلیقه ای ادارات طرف قراردادها، عدم پیگیری امور این دفاتر توسط سازمان متولی این دفاتر یعنی سازمان تنظیم مقررات بارها موجب اعتراض این دفاتر قرار گرفته است.
چندی پیش نیز اعتراض به عملکرد یک جانبه پست با این دفاتر موجب سو استفاده شبکه های معاند خارجی نیز قرار گرفته است.
استفاده از ظرفیت دفاتر پیشخوان دولت به عنوان بازوهای قوی اجرایی دولت در تحقق دولت الکترونیک و حمایت از انها بی شک می تواند ضمن کارآفرینی زیاد برای بخش خصوصی ، خدمات مورد نیاز مردم را با هزینه تمام شده بسیار کمنری و در زمانی مناسب در دسترس آنها قرار دهد.
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیوئی وابسته به وزارت ارتباطات نیز با بازنگری در سیاست های کلان با حمایت های خود از این ظرفیت قوی می تواند در این راستا حرکت نماید.
خیرنگار: فرناز سادات حسینی