2

جنگ اصلی در رختکن پرسپولیس

  • کد خبر : 371027
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹

ورای نارضایتی شاید عرف یحیی گل محمدی، او از ترکیب مناسبی برای فتح عنوان قهرمانی لیگ برتر برخوردار است.

پرسپولیس در سال های اخیر به قدری خوب نتیجه گرفته بود که حتی یک فصل نایب قهرمانی برابر بهترین استقلال تاریخ از حیث نتیجه نیز به وضوح صدای هواداران این تیم را درآورد. پرسپولیس شروعی توفانی در پنجره تابستانی داشت، اما در ادامه عدم جذب مهاجم نوک و روند فرسایشی و آزاردهنده مذاکرات باعث شده یحیی گل محمدی هنوز تیمش را به‌طور کامل آماده قرار گرفتن در کورس قهرمانی با این استقلال و سپاهان پرستاره ندارد. اما علی‌رغم این نارضایتی در انظار عمومی، سرمربی پرسپولیس می داند که در برخی پست ها، مبارزه برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی به اوج رسیده و او ستاره های آماده برای تبدیل شدن به یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در اختیار دارد.

درون دروازه؛ نگرانی سرمربی برطرف شد
احتمالا فقط در این پست در طول فصل تردیدی در مورد شماره یک وجود ندارد. علیرضا بیرانوند بعد از دوری دو ساله و تجربه نسبتا ناموفق در اروپا، برای اختصاص دادن لباس شماره یک تیم ملی در جام جهانی به پرسپولیس برگشته و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در طول فصل گزینه اول سرمربی این تیم خواهد بود. احمد گوهری نیز گزینه ای معقول برای حضور روی نیمکت پرسپولیس محسوب می شود و در صورت غیبت بیرانوند، می تواند از دروازه این تیم محافظت کند. از این حیث، پرسپولیس احتمالا در لیگ برتر بهترین یا در بین دو تیم اول است.

قلب خط دفاعی؛ یک صندلی از قبل رزور شده!
به نظر می رسد مرتضی پورعلی گنجی در طول فصل گزینه شماره یک گل محمدی برای قرار گرفتن در پست مدافع میانی خواهد بود. بعد از سپری کردن مصدومیتی طولانی مدت و پس از غیبت در بازی با ذوب آهن، پور علی در فصل آتی مدافع ثابت و رهبر خط دفاعی پرسپولیس خواهد بود و اگر همان بازیکن قبل آسیب دیدگی باشد، می تواند به جایگزینی خلف برای سیدجلال تبدیل شود. اما نفر دوم این پست از بین گولسیانی، نعمتی و فرجی انتخاب می شود که به نظر اولویت یحیی نیز به ترتیب همین اسامی خواهد بود. حداقل در بازی های تدارکاتی، گولسیانی بازیکن مورد اعتماد سرمربی پرسپولیس بود و نعمتی و فرجی که هر دو در استاندارد فوتبال ایران مدافعانی قابل قبول هستند، باید برای رسیدن به ترکیب اصلی در طول فصل مبارزه کنند.

 

مدافع راست؛ احتمالا بی رقیب در لیگ
تیمی که دانیال اسماعیلی فر و سیامک نعمتی را در این پست در اختیار دارد، قطعا سر سوزنی نگرانی در طول فصل نخواهد داشت. دانیال بعد از سپری کردن چند فصل فوق العاده در سپاهان، دوباره شاگرد یحیی شد و سیامک نیز از لیگ هفدهم یکی از بهترین و باثبات ترین بازیکنان پرسپولیس بوده و ستاره ای چند پسته به شمار می آید. هر دو بازیکن قابلیت یک خط جلوتر بازی کردن و البته حضور به عنوان وینگ بک راست در ترکیب سه دفاعه را دارند و بی تردید نقطه قوت پرسپولیس در لیگ پیش رو خواهند بود.

مدافع چپ؛ دل خوش به بازگشت زودهنگام امیری
ابتدا تصور می شد با جدایی علی شجاعی، قطعا یحیی گزینه قابل توجهی را برای این پست در نظر گرفته است. اما فقط محمد مهدی احمدی جوان به لیست پرسپولیس به عنوان مدافع چپ اضافه شد و به نظر می رسد گل محمدی امیدوار به بازگشت زودهنگام امیری در هفته های ابتدایی است. احمدی قطعا در بازی با ذوب آهن و چند هفته ابتدایی در ترکیب قرار خواهد داشت، اما حساب کردن روی وحید امیری ۳۵ ساله با سابقه مصدومیت طولانی مدت، ممکن است در طول فصل پرسپولیس را دچار نوسان کند. در موقع اضطراری، امکان استفاده از فرشاد فرجی یا علی نعمتی نیز در این منطقه از زمان وجود دارد و به نظر یحیی دومی را برای شرایط اضطراری در نظر گرفته است.

هافبک دفاعی؛ بستگی به خط جلو دارد
در ترکیب فعلی پرسپولیس، کمال کامیابی نیا و میلاد سرلک دو هافبک دفاعی تخصصی به شمار می آیند و سینا اسدبیگی نیز به عنوان گزینه جانشین به لیست اضافه شده است. اما احتمال دارد بسته به شرایط حریف و سبک بازی مورد نظر کادر فنی، آنها در طول فصل از سیستم هایی مانند ۲-۴-۴ لوزی یا ۱-۴-۱-۴ استفاده کنند و در این شرایط دو نفر از اسامی مذکور چاره ای جز تماشای مسابقه از روی نیمکت نخواهد داشت. در حقیقت گل محمدی ابتدا باید تکلیف تعداد بازیکنان هجومی خود در ترکیب را مشخص کرده و در ادامه بسته به موقعیت، یک یا دو نفر از این سه بازیکن را در ترکیب ثابت خود قرار دهد و البته نام محمد عمری را نیز نباید فراموش کرد.

خط میانی؛ سناریوی پرسپولیس رویایی اینجا کلید می خورد
یحیی گل محمدی برای استفاده از هر سیستمی، ستاره هایی کلیدی و مهم در خط میانی خود در اختیار دارد. به نظر می رسد مهدی ترابی، بهترین بازیکن پرسپولیس در سال های اخیر در پست وینگر چپ بازی خواهد کرد و سعید صادقی در سمت مقابل به میدان می رود. دو بازیکن تکنیکی، پاسور، خلاق و با توانایی خلق مثلث با مدافعان کناری، زدن به عمق و عرض دادن به بازی، دور زدن مدافعان و ارسال پاس به بیرون و … تقریبا تمام صفات درخشان دو وینگر، در لیست یحیی قرار دارند و او برای ارائه نمایشی هجومی و تماشایی از این حیث هیچ مشکلی ندارد.

بازیکنانی مانند امید عالیشاه، سیامک و امیری نیز در صورت لزوم، قابلیت درخشش در این دو پست را دارند و پرسپولیس احتمالا برای گلزنی بیش از هر روشی، روی درخشش وینگرهای خود حساب کرده است. اما مرکز ثقل این مثلث درخشان نیز سروش رفیعی خواهد بود و کارگردانی حملات به این ستاره خلاق سپرده می شود. سروش که قابلیت بازی کردن در جناحین را نیز دارد، احتمالا در طول فصل وظیفه ای دشوار داشته و باید کار سخت اضافه شدن به هافبک های دفاعی در مواقع لزوم و البته حفظ فاصله لازم بین مدافعان میانی و مهاجم نوک را به خوبی انجام دهد.

خط حمله؛ یک نفر برای تکمیل تیم رویایی
حساب کردن روی بازیکنانی چون مهدی عبدی، حامد پاکدل و شرزود تمیروف برای کسب عنوان قهرمانی دشوار است و البته به نظر می رسد در نهایت احتمالا یک گزینه جدید به این ترکیب اضافه خواهد شد. در صورت تمایل به استفاده از سیستم ۱-۳-۲-۴، مهدی عبدی گزینه فوق العاده ای نیست و با توجه به تقویت رقبایی چون استقلال و سپاهان از این حیث، شرایط پرسپولیس در طول فصل آسان نخواهد بود. شاید گزینه دو مهاجمه در ۲-۴-۴ و استفاده از ترابی و عبدی، راه حل دوم گل محمدی در طول فصل باشد، اما در چنین شرایطی مربیانی چون پپ گواردیولا آزادی عمل بیشتری به وینگرهای چپ و راست می دهند و آنها در تمام طول ۹۰ دقیقه در اضافه شدن به خط حمله آزادی عمل دارند. اما به هر حال اضافه شدن یک مهاجم نوک، می تواند خیال یحیی را از این حیث هم راحت کند.

نقطه قوت لیست یحیی؛ قابلیت چرخش مکرر
بر خلاف فصل قبل که پرسپولیس چاره ای جز استفاده از سیستم سنتی یحیی یعنی ۱-۳-۲-۴ را نداشت و در واقع به تیمی قابل پیش بینی تبدیل شده بود، این فصل این سرمربی به خوبی می تواند خلاقیت خود در تغییر سبک بازی تیمش را ثابت کند. برای استفاده از سیستم سه دفاعه، پرسپولیس وینگ بک های فوق العاده ای در اختیار دارد و ترابی بهترین گزینه برای بازی کردن به عنوان مهاجم سایه است. برای ۲-۴-۴ چه لوزی و چه با دو هافبک دفاعی، تیم یحیی از ابزار لازم برخوردار است و ۱-۴-۱-۴ نیز به خوبی با این بازیکنان جواب می دهد. گرچه گل محمدی به شدت به دنبال تکمیل پازل خود با یک مهاجم جدید است، اما این لیست نیز می تواند ترکیب برنده در پایان فصل لقب بگیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=371027

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر