3

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

  • کد خبر : 379981
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳

طبیعت‌گردی و پیمایش در جنگل تجربه جالبی است، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز بدانید.

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

جنگل ابر شاهرود جشن پیوند آسمان و زمین بر فراز جنگلی سرسبز با درختان بلند قامت است. این جنگل بازمانده‌ای از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است که در مرز دو اقلیم متفاوت، بین سمنان و گلستان قرار دارد. پوشیده شدن این جنگل در اقیانوس ابری، نام و آوازه آن را جهانی کرده است و طبیعت‌دوستان و گردشگران برای دیدنی زیبایی‌های آن راهی این منطقه می‌شوند.

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

جنگل ابر یکی از جاذبه‌های طبیعی و از فوق‌العاده‌ترین دیدنی های شاهرود است و جایی است که انگار آسمان به زمین نزدیک شده است. این جنگل در منطقه‌ای جای گرفته که محل تلاقی دو اقلیم آب‌وهوای متفاوت یعنی دو ناحیه کم فشار (دشت گرگان) و پرفشار (منطقه ابر) است و به‌عنوان باریک‌ترین قسمت از سلسله جبال البرز، مرز دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی محسوب می‌شود. همین موقعیت موجب شکل‌گیری اقیانوس ابری در این منطقه شده و علت نام‌گذاری این جنگل نیز شباهت زیاد آن به دریای ابر در آن و ارتفاع کم آن با جنگل است که بر زیبایی این منطقه می‌افزاید.

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود که چهل میلیون سال قدمت دارد و متعلق به دوران سوم زمین شناسی، یعنی عصر ژوراسیک است. این جنگل ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به شمار می‌رود و ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. از ویژگی‌های این جنگل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا است؛ به‌گونه‌ای که در فصل‌های گرم سال دمای هوای پایینی دارد. میانگین بیشترین دما در این جنگل ۲۰ درجه سانتی‌گراد و میانگین کمترین دما شش درجه است. شب‌ها و صبح‌های زود هوا خیلی سرد می‌شود.

جنگل ابر از جاهای دیدنی سمنان است که در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در بخش بسطام و دهستان خرقان قرار دارد. این جنگل در منطقه البرز شرقی و در ۱۲ کیلومتری روستای ابر جای گرفته است و قسمت‌های زیادی از آن مرز استان سمنان و گلستان را پوشش می‌دهد. از شمال به جنگل‌های استان گلستان، از شرق به منطقه اولنگ، از جنوب به کوه قاسم، کوه ابر و قطری و از غرب به کوه یخام و تکیاتو محدود است.

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

برای رسیدن به جنگل ابر باید خودتان را به استان سمنان و شاهرود برسانید. اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید، بعد از رسیدن به سمنان باید از شاهرود یا بسطام وارد جاده آزادشهر شوید. برای دسترسی به جنگل ابر در این مسیر دو انتخاب دارید؛ جاده قلعه نو خرقان‌ـ‌ابر و جاده روستای ابر. در حالت اول باید از مسیر شاهرودـآزادشهر وارد فرعی روستای قلعه نو خرقان شوید و از آنجا جاده قلعه نو خرقان‌ـ‌ابر را پیش بگیرید.

در حالت دوم، پس از عبور از فرعی روستای قلعه نو خرقان در مسیر شاهرودـآزادشهر، به فرعی روستای ابر خواهید رسید؛ این فرعی شما را به روستای ابر می‌رساند. لازم است بدانید با ماشین نمی‌توانید خیلی در جنگل پیش بروید و تنها در مراتع اطراف که نرسیده به جنگل هستند، می‌توانید گشتی بزنید.

همچنین درصورتی که می‌خواهید با اتوبوس یا قطار به این سفر بروید، بعد از رسیدن به شاهرود با تاکسی به میدان امام این شهر بروید و از آن جا با تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که از ساعت هشت صبح تا شش غروب کار می‌کنند خودتان را به جنگل ابر برسانید.

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

فاصله تهران تا جنگل ابر: ۴۵۳ کیلومتر

فاصله سمنان تا جنگل ابر: ۱۳۸ کیلومتر

فاصله مشهد تا جنگل ابر: ۵۱۴ کیلومتر

آدرس جنگل ابر: استان سمنان، ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، روستای ابر

نکات مهم‌تر سفر به جنگل ابر

چنانچه قصد سفر به جنگل ابر را دارید و برای اولین بار است که به این مکان می‌روید، توصیه می‌کنیم به‌همراه تورهای طبیعت‌گردی حرفه‌ای این سفر را شروع کنید یا حداقل از افراد و راهنمایان محلی کمک بگیرید.

رفتن به جنگل ابر و گشت و گذار در آن به سطح آمادگی جسمانی خوبی نیاز دارد. اگر به‌دلایل مختلف در وضعیت آمادگی جسمانی خوبی نیستید از رفتن به این سفر خودداری کنید. باید بدانید که در مسیر ممکن است نیاز داشته باشید تا از دستشویی صحرایی استفاده کنید یا مسیر به‌دلیل ریزش باران لغزنده باشد و مجبور شوید برای رسیدن به مکان مناسب پیاده‌روی‌های طولانی انجام دهید. پس قبل از سفر خود را هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی به‌خوبی آماده کنید.

پیش از سفر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده، وسایل مورد نیاز را آماده و اقامتگاه خود را رزرو کنید.

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

پیش از سفر به جنگل ابر شرایط آب‌وهوای منطقه را بررسی کنید تا هنگام سفر با بارش برف و باران و لغزندگی و سردی هوا مواجه نشوید.

اگر دفعه اول است پا به این جنگل می‌گذارید در طی جنگل نوردی، تنها در مسیرهای مشخص شده پیش بروید و در مسیرهای ناآشنا قدم نگذارید. تا حد امکان خیلی داخل جنگل نروید و سعی کنید در همان قسمت‌های ابتدایی جنگل گردش کنید تا اگر گم شدید یا با باران ناگهانی مواجه شدید، به مشکل برنخورید.

در جنگل ابر حیوانات وحشی مانند گراز و خرس نیز زندگی می‌کنند، اگر قصد شب‌مانی دارید حتما آتش روشن کنید تا آن‌ها به شما نزدیک نشوند. در زمان ترک محل نیز آتش را حتما به‌طور کامل خاموش کنید و زباله‌هایتان را با خود ببرید.

برنامه جنگل‌پیمایی را به‌گونه‌ای ترتیب دهید که حتما قبل از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا، به مکانی مطمئن برای اقامت برسید. اگر هم می‌خواهید شب را در دل جنگل سپری کنید و چادر بزنید حتما قبل از غروب، مکان چادر زدن خود را روشن کنید. خطر حیوانات وحشی در زمان تاریکی هوا بسیار بیشتر است.

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

برای رفتن به دل جنگل ابر و گردش در آن باید تجهیزات لازم و کافی به‌همراه داشته باشید تا بی‌گدار به جنگل نزده باشید.

داروهای عمومی، کمک‌های اولیه، دفترچه بیمه، کارت شناسایی و پول نقد

نقشه‌، قطب نما و دستگاه جی پی اس

لوازم خواب کیسه‌خواب، کوله‌پشتی، زیرانداز، چادر مسافرتی و پتو

کفش کوهنوردی، لباس گرم و لباس اضافه، بادگیر بارانی لباس ضد آب و عصا

وعده‌های غذایی، میان وعده، آب آشامیدنی کیسه زباله و حشره‌کش

کرم ضدآفتاب، کلاه گرم، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی

تلفن همراه، شارژر موبایل، دوربین شکاری، دوربین عکاسی، چراغ قوه، کبریت یا فندک

ابر جنگلی بزرگ با مسیرهای پیچ در پیچ است. اگر آشنایی با این مکان ندارید و بار اول است که به این جنگل می‌روید، توصیه می‌کنیم حتما از راهنمایان و مردمان محلی کمک بگیرید یا با تورهای طبیعت گردی رهسپار این سفر شوید تا با مشکلی مواجه نشوید. همچنین از در مسیرهای تعریف شده پیش بروید و خیلی داخل جنگل نروید و سعی کنید در همان قسمت‌های ابتدایی جنگل گردش کنید تا گم نشوید. وسایل ضروری چون جی‌پی‌اس و قطب‌نما را حتما به‌همراه داشته باشید.

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

به خاطر داشته باشید که در جنگل‌نوردی به هیچ عنوان از گروه خود جدا نشوید؛ چرا که به‌دلیل شرایط اقلیمی و جوی منطقه احتمال گم شدن در صورت گردش انفرادی بسیار زیاد است.

در جنگل ابر تغییرات هوا ناگهانی است و به یک چشم بر هم زدن باران می‌بارد. وجود ابرها و مه غلیظ نیز ممکن است باعث شود راه را اشتباه بروید و گرفتار شوید.

نکته‌ای دیگری که در سفر به این جنگل باید به آن توجه کنید، این است که جنگل ابر مملو از حیوانات درنده، همچون خرس و گراز است؛ بنابراین در جنگل‌نوردیتان کاملا مواظب باشید و فراموش نکنید این شما هستید که وارد قلمرو زندگی آن‌ها شده اید پس آرامش و سکوت حیات وحش جنگل را از بین نبرید تا خطری شما را تهدید نکند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=379981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر