1

طالقان ییلاقی خوش منظر

  • کد خبر : 378697
  • ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷

طالقان ییلاقی خوش منظر با نقابی از جنس تاریخ است که مردان و زنان خوشنام و پرآوازه اش را اغلبمان می شناسیم. چه اهل خواندن کتاب باشید و چه نباشید حتما نام جلال آل احمد را شنیده اید و یا حتی اورازان دلنشینش را خوانده اید.

به گزارش خبرگزاری افق :همین که چند کیلومتری شهر آبیک را در مسیر کرج به قزوین پشت سر می گذارید تابلویی جاده ورودی به طالقان را نشانتان می دهد. شک نکنید و حتما یکبارهم که شده این جاده را تا انتها بروید و خودتان را جایی در آغوش البرز به جادوی طبیعت بسپارید. فرقی نمی کند در مسیر حرکتتان در کدام روستا یا در کنار کدام رودخانه یا آبشار توقف می کنید اینجا همه چیز سرسبز و زنده است.

طالقان ییلاقی خوش منظر با نقابی از جنس تاریخ است که مردان و زنان خوشنام و پرآوازه اش را اغلبمان می شناسیم. چه اهل خواندن کتاب باشید و چه نباشید حتما نام جلال آل احمد را شنیده اید و یا حتی اورازان دلنشینش را خوانده اید.

اورازان هنوز هم به همان زیبایی است که جلال ادبیات ایران توصیفش کرده است. اگر اهل طبیعت گردی باشید حتما یک پیک نیک خودتان را میهمان طالقان یا حداقل دریاچه زیبایش کرده اید و مگر می شود جواهری چشم نواز همچون طالقان در نزدیکی روزهایمان باشد و خودمان را از دیدن دلبرانه هایش محروم کنیم. کوه، دشت، غار، آبشار، رودخانه، عطر گل های وحشی، چشمه، چمنزار، باغ های انبوه، درختان سر به فلک کشیده، تاریخ هر چه بخواهید اینجا در طالقان مهیاست پس شک نکنید و دستتان را به ما بدهید.

شاهرود نبض حیات و زندگی در طالقان است. همانطور که از نامش پیداست شاهرود رودخانه ای بزرگ و نسبتا پرآب است که از قلب چشمه های کوه های سربه فلک کشیده تخت سلیمان در دامان مازندران و از اتصال دو رودخانه کوچک تر الموت رود و طالقان رود متولد می شود.

شاهرود که در تمام مسیر حرکتش ردی از زندگی و سرسبزی را به یادگار گذاشته است سراسر دشت وسیع طالقان را در می نورد و به همراه تمام رودخانه ها، آب آبشارها و برف های ذوب شده در نهایت خودش را تسلیم سفیدرود می کند. سد زیبا و پرآوازه طالقان هم بر روی این رودخانه زیبا ساخته شده است. شاهرود غران و پرسرعت در مسیر حرکت می کند و اوایل بهار با گل و لای فراوان دوان دوان حرکت می کند. حاشیه اطراف این رودخانه زیبا در تمام طول مسیر ۱۷۵ کیلومتری اش یکی از جاذبه های طالقان است و افراد بسیاری در روزهای گرم سال در اطراف این رود زیبا کمپ برپا کرده و از طبیعت اطراف رودخانه نهایت لذت را می برند.
سد طالقان
اگر اهل طبیعت گردی و یا پیک نیک های آخر هفته باشید حتما گذرتان چند باری به سد زیبای طالقان افتاده است. سدی زیبا در دره ییلاقی طالقان که بر روی شاهرود بزرگ ساخته شده و آب مورد نیاز کرج و دشت قزوین را تامین می کند اما یک قطره از آن هم نصیب طالقانی ها نمی شود! سد زیبای طالقان در ابتدا آب بندی بوده که قریب به سه دهه پیش ایجاد می شود اما در سال های میانی ده هشتاد تبدیل به سدی خاکی با هسته رسی می شود و هم اکنون در شمار بزرگترین سدهای ایران قرار دارد. این سد زیبا که دریاچه ای چشم نواز با ۱۵ کیلومتر طول پشت آن متولد شده است یکی از اصلی ترین تفرجگاه های طالقان است که در فصول بهار و تابستان و به خصوص در ایام تعطیلات مملو از حضور گردشگران است.

عکاس: زهرا شکری

خبرنگار: مریم احمدی

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر