2

کوچه باغهای خوانسار زیبا

  • کد خبر : 380453
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

لذت قدم زدن در دل کوچه باغ های زیبای خوانسار را شاید در معدود شهرهای ایران بتوانید تجربه کنید. کوچه باغ های اینجا دقیقا همان چیزی است که در تصویر اولیه‌ که از کوچه باغ در ذهن شما نقش می‌بندد.

وقتی از سمت شمال غرب وارد استان اصفهان می‌شویم، یکی از اولین شهرهایی که در مسیر ما قرار دارد خوانسار است.

خوانسار که به درختان و طبیعت و سرسبزی و همچنین چشمه‌های فراوانش معروف است، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان اصفهان است که شاید نسبت به کاشان و ابیانه و غیره کمتر به آن توجه شده‌است.

خوانسار در قسمت شمال غربی استان اصفهان و در همسایگی استان لرستان و استان مرکزی واقع شده‌است و از سمت غرب با الیگودرز در استان لرستان، از سمت شمال با گلپایگان، از جنوب با فریدون شهر و چادگان و از سمت شرق به شاهین شهر ختم می‌شود.

برای رسیدن به این شهر از سمت شهر تهران ابتدا باید وارد اتوبان تهران قم شوید و از قم به سمت دوراهی سلفچگان حرکت کنید. سپس از دوراهی سلفچگان به سمت دلیجان حرکت کنید و وارد جاده گلپایگان-مونه شوید.

پس از آن که به گلپایگان رسیدید، به سمت جنوب حرکت کنید و وارد جاده گلپایگان-خوانسار شوید. پس از حدود ۲۰ دقیقه رانندگی از گلپایگان، به این شهر زیبا می‌رسید.

فاصله خوانسار تا تهران در حدود ۳۸۰ کیلومتر است و حدودا ۴:۳۰ زمان می‌برد تا از تهران به خوانسار برسید.

اما مسیر دسترسی دوم از اصفهان به خوانسار است. برای دسترسی به آن از اصفهان دو مسیر پیش روی شما است که از نظر زمانی تفاوت چندانی باهم ندارند.

شهر خوانسار اصفهان در طول تاریخ محل زندگی اقوام مختلف بوده و اتفاقات تاریخی فراوانی در آن رخ داده است. در قسمت‌هایی از تاریخ گفته می‌شود که در زمان هخامنشیان و پادشاهی کوروش، بخشی از یهودیان که بعدا به سمت همدان مهاجرت کردند، در این شهر زندگی می‌کردند.

همچنین وجود چندین آتشکده در این شهر، قدمت آن را تا پیش از اسلام تایید می‌کند. همچنین براساس اسناد تاریخی، خوانسار یکی از توقف‌گاه‌های اسکندر در زمان حمله به ایران بوده و جنگی بین اسکندر مقدونی و داریوش سوم در همین منطقه رخ می‌دهد.

در زمان پس از اسلام اینجا مورد حمله مغول‌ها قرار گرفت و تا حد زیادی تخریب شد. اما رونق مجدد آن به عصر صفویه بر می‌گردد که پادشاهان صفوی به این شهر به صورت ویژه توجه داشتند و فرآیند آبادانی و رونق با سرعت بالاتری انجام شد.

همچنین خوانسار در زمان قاجار هم شهر مهمی بوده و حاکمان اینجا از افراد مورد اعتماد که بعضا سابقه وزارت داشته‌اند انتخاب می‌شدند.در زبان فارسی خوان معمولا به معنی چشمه اس و سار هم پسوندی است که نشان دهنده فراوانی و تعداد زیاد است. با توجه به اینکه در شهر خوانسار چشمه‌های بسیار زیادی وجود دارند، نام خوانسار یعنی دارای چشمه‌های فراوان برای این شهر انتخاب شده‌است.

زبان مردم خوانسار یکی از گویش‌ها و زبان‌های بسیار قدیمی است که دارای ریشه‌ی هندو ایرانی است. این زبان در حال حاضر در خطر انقراض قرار گرفته و عمدتا مردم اینجا از زبان خوانساری استفاده نمی‌کنند و تنها از گویش خوانساری در مکالمات خود استفاده می‌کنند.

با توجه به حجم بالای مهاجرت و عدم استفاده از زبان خوانساری، سازمان یونسکو زبان خوانساری را در بین زبان‌های در خطر انقراض قرار داده‌است.

دیوارهای بلند خشتی و آجری، کوچه‌ای باریک مملو از درختان سر به فلک کشیده به همراه جوی آب کوچکی که صدای آرامش را با خود به دنبال دارد. برای قدم زدن در کوچه باغ ها می‌توانید به محله‌های مالگاه، چشمه آخوند، صفاییه، محله دوراه و پایتخت سری بزنید.

عکاس: مهساسربازی

خبرنگار: جلال نعمتی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=380453

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر