1

تعزیه خوانی تاسوعای حسینی در شهرستان خوانسار

  • کد خبر : 382386
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

خوانسار یکی از شهرستان‌های مذهبی و سنتی استان اصفهان است که مردم آن پیش از آغاز محرم با سیاه پوش کردن تمام خیابان‌های شهر و حسینیه‌ها برای عزاداری ماه محرم و صفر آماده می‌شوند.

تعزیه‌ای با قدمت ۲۵۰ سال در خوانسار

تعزیه‌خوانی آئینی سنتی است که واقعه عاشورا را به نمایش می‌گذارد و بر همین اساس در بسیاری از شهرهای ایران تعزیه‌خوانی شهرت دارد. مراسم تعزیه‌خوانی در ایام ماه محرم برگزار می‌شود و این مراسم معمولاً در دهه نخست در عصر تاسوعا و عاشورا و تا دوازدهم محرم ادامه دارد.

قدمت تعزیه‌خوانی در شهر خوانسار به ۲۵۰ سال می‌رسد و هر سال مشتاقان زیادی از شهرهای اطراف برای دیدن آیین تعزیه‌خوانی به شهر خوانسار به خصوص در روستای تیدجان و قودجان خوانسار می‌آیند.

کتاب تاریخ عزاداری‌های سنتی در خوانسار

مراسم خاص عزاداری در شهر خوانسار سبب شد تا کتابی با عنوان عزاداری‌های سنتی خوانسار در این شهر به رشته تحریر درآمده و چاپ شود.

«حمیدرضا میرمحمدی» پژوهشگر و نویسنده خوانساری این کتاب را نوشته است. کتاب تاریخ عزاداری‌های سنتی خوانسار در دو جلد به چاپ رسیده است.

تاریخ عزاداری در ایام محرم، عزاداری در بیوت علماء خوانسار، تعزیه خوانی در خوانسار، یادنامه ذاکران حسینی و معرفی شاعران اشعار عاشورایی عنوان‌های چند فصل کتاب تاریخ عزاداری‌های سنتی خوانسار و ارائه اسناد، مدارک فراوان و تصاویر مربوط به سابقه عزاداری سنتی در این شهرستان از ویژگی‌های این کتاب است.

مرادی از شهروندان خوانساری در مورد ماه محرم در شهر خوانسار گفت: ما خوانساری‌ها حساسیت بسیاری برای برگزاری مراسم این ماه به خرج می‌دهیم، البته این هرگز به معنای اسراف و زیاده روی نیست و در هر چیزی اندازه را رعایت می‌کنیم، چرا که ما برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنیم و کاری نمی‌کنیم که این بزرگ مرد و سایر اهل بیت (ع) را از خودمان برنجانیم.

وی افزود: مردم بسیاری از استان اصفهان و حتی از سراسر ایران برای دیدن مراسم‌های عزاداری به شهر خوانسار می‌آیند، ما هر ساله در ایام محرم پذیرای مهمانان عزادار بسیاری هستیم و سعی می‌کنیم رسوم خود را به بهترین نحو انجام دهیم تا این رسوم به صورت درست به دیگران انتقال پیدا کند.

عکاس: زهرا شکری

خبرنگار: وصی اله محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=382386

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر