1

هشدار پاشینیان درباره جنگ ایروان و باکو/علی‌اف: باید برای هر سناریویی آماده باشیم

  • کد خبر : 381006
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز جمعه درخصوص وقوع جنگ جدید با جمهوری آذربایجان هشدار داد.

نیکول پاشینیان درخصو وضعیت روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: پارلمان‌های دو کشور پیمان صلحی تصویب نکرده‌اند و تا زمانی که این پیمان به امضا نرسد، قطعا جنگ (جدید با آذربایجان) بسیار محتمل است.

تنش‌ها میان دو کشور در ماه ژوئیه با بسته شدن موقت کوریدور لاچین توسط جمهوری آذربایجان بالا گرفت. کوریدور لاچین تنها مسیر خاکی است که ارمنستان را به ناگورنو قره‌باغ متصل می‌کند.

بسته شدن این کوریدور نگرانی‌های درخصوص بحران بشردوستانه در منطقه که شامل کمبود مواد غذایی، دارویی و انرژی می‌شود برانگیخت.

پاشینیان در رابطه با بحران قره‌باغ گفت: ما درخصوص آمادگی برای قتل عام صحبت نمی‌کنیم. این روند قتل عام در جریان است.ر

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه عنوان کرد که هم روسیه و هم غرب باید فشارها علیه باکو برای برداشتن انسداد ناگورنو – قره‌باغ را افزایش دهند.

وی عنوان کرد: بر اساس منطق برخی گروه‌ها در غرب، اگر روسیه به دلیل عدم به انجام رساندن تمامی تعهداتش انتظارات آن‌ها را برآورده نمی‌کند، طرف روسی نیز به طور مشابه همین مسئله را در رابطه با غرب برای ما تکرار می‌کند.

 

علی‌اف: باید برای هر سناریویی آماده باشیم

رئیس‌جمهوری آذربایجان در سخنانی امضای توافق‌نامه صلح با ارمنستان را منوط به عقب‌نشینی ایروان از ادعای ارضی خود علیه باکو دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از ارمن نیوز، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان روز جمعه در سخنانی گفت: در شرایط امروز که نرم‌های قوانین بین‌المللی به طور فاحش نقض و به صورت گزینشی اجرا می‌شوند، آذربایجان باید برای هر سناریویی آماده باشد و نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

وی در ادامه گفت: به همین خاطر به محض پایان یافتن جنگ قره‌باغ ما پیروی بزرگ‌مان را به رخ کشیدیم و فورا اعمال اصلاحات عمیق در حوزه دفاعی‌مان را آغاز کردیم.

علی‌اف افزود که “امروز ارتش آذربایجان حتی از سه سال پیش خود نیز قوی‌تر است”.

رئیس‌جمهوری آذربایجان بیان کرد: زمانی که قوانین بین‌المللی کار نمی‌کنند و زمانی که امضا زدن دیگر چندان مهم نباشد، تنها نیروها تضمین‌کننده صلح خواهند بود.

وی عنوان کرد که آذربایجان و ترکیه طی سال‌های آتی به ایجاد روابط حسنه ادامه خواهند داد.

علی‌اف گفت: ما قطعا به توسعه روابط در سال‌های آتی ادامه خواهیم داد. ما باید شرایط در قفقاز جنوبی را باثبات کرده و امنیت آنجا را تضمین کنیم. طی سال‌های آتی آذربایجان و ترکیه نقش‌های بزرگتری بازی خواهند کرد که تنها به منطقه ما خلاصه نخواهد شد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان درخصوص روابط کشورش با ارمنستان گفت: به نظرم ارمنستان باید گام آخر را بردارد. آن‌ها پس از جنگ شماری از گام‌ها را اتخاد کردند و من نمی‌توانم بگویم که اتخاد این گام‌ها داوطلبانه بوده است. طی دو سال و نیم اخیر موقعیت‌های پیش آمد که به طور واضح به ارمنستان نشان داد که اگر به تمامیت ارضی ما احترام نگذارند، ما نیز به مال آن‌ها احترام نخواهیم گذاشت. واضح است که این برای آن‌ها چه معنایی دارد. آن‌ها اینکه قره‌باغ مال آذربایجان  را به رسمیت شناخته‌اند و این را آشکارا اعلام کرده‌اند. حال زمان امضای اسناد آغاز شده است. این آخرین لحظه به شدت حائز اهمیت است.

همچنین خبرگزاری آنتولی به نقل از علی‌اف نوشت: اگر ارمنستان از ادعای ارضی خود علیه آذربایجان صرف‌نظر کند، توافق‌نامه صلح تا پایان سال امضا می‌شود. اما بدون این، صلح وجود نخواهد داشت. این سناریوی خوبی برای منطقه نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=381006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر