1

ریزش بازار سرمایه

  • کد خبر : 381081
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

شاخص کل بورس در انتهای معاملات دیروز ریزش ۲.۸۴ درصدی معادل ۶۲ هزار واحد را تجربه کرد. انتشار خبری مبنی بر توافق ایران و آمریکا در فضای رسانه‌ای باعث سقوط قیمت دلار در بازار آزاد شده. همین موضوع منجر به رفتار هیجانی سهامداران و تشدید ریزش بورس شد.

دیروز روند خروج نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی با ثبت رقم یک هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. نکته قابل توجه این است که در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

پیش بینی بورس از سوی اغلب کارشناسان این است که در روزهای آینده بورس روندی نزولی خواهد داشت تا به حمایت قله تاریخی خود بازگردد.

حالا اما به نظر می‌رسد شاخص هر روز به عدد سال ۹۹ نزدیک‌تر می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند یک زنگ خطر برای بازار محسوب شود.

همراهی بورس با کاهش قیمت دلار

روند کاهشی قیمت دلار که از هفته گذشته آغاز شده بود، طی دو روز گذشته رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. به گونه ای که شاهد کاهش نسبتا سنگینی در قیمت دلار بازار آزاد هستیم.

اسکناس آمریکایی طی هفته‌های گذشته اغلب در محدوده ۵۱ هزار تومانی نوسان می‌کرد که این روزها به کانال ۴۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. خبرهای ضد‌ونقیض حول توافق هسته‌ای موجب شد تا خوش‌بینی‌هایی از احتمال از سرگیری مذاکرات یا دستیابی به یک توافق بین ایران و طرف‌های غربی افزایش یابد. بازار ارز نیز به عنوان اثرپذیرترین بازار از این اتفاق، با کاهش نرخ مواجه شود.

به هرحال شوک وارد‌شده به قیمت دلار در بازار آزاد، تمامی بازارها از جمله بورس تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. با وجود اینکه دلار محاسباتی در بازار سهام و فروش شرکت‌های بورسی با بازار آزاد فاصله‌ زیادی دارد، نمی‌توان از تاثیر روانی آن چشم‌پوشی کرد. زیرا همین انتظارات می‌تواند به کاهش تقاضا در بازار سهام و حتی نرخ فروش محصولات شرکت‌ها نیز منجر شود.

نگاهی به روند معاملات صندوق‌ها در بازار یکشنبه و پس از ساعت ۱۲:۳۰ نیز به خوبی نشان می‌داد که فشار فروش زیادی بر صندوق‌ها وارد شده و قیمت‌ها نسبت به تایم اصلی معاملات کاهش زیادی داشته است. موضوعی که سیگنالی برای افزایش فروشندگان در بورس دیروز بود.

به هرحال فعلا به نظر می‌رسد که بازارها در یک شوک منفی قرار دارند و این اتفاق می‌تواند تا مشخص شدن قطعی مسائل سیاسی کشور ادامه داشته باشد اما انتظار می‌رود که روند آن در روزهای آینده کندتر باشد.

خبرنگار: سیدجلیل حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=381081

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر