3

کاهش رقابت‌پذیری در بازار عراق جدی‌تر شد

  • کد خبر : 382195
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵

تغییر سیاست ارزی بانک مرکزی عراق و اعمال محدودیت‌های برای تجاری که با ایران همکاری می‌کنند موجب شده تا شاهد کاهش قدرت رقابت‌پذیری ایران در بازار این کشور باشیم. عراق همواره یکی از شرکای اصلی تجاری با ایران محسوب می‌شود. بطوریکه براساس داد‌های اعلام شده از سوی گمرک در ثلث اول سال جاری عراق پس از چین دومین مقصد صادراتی ایران بوده که این امر نشان از اهمیت این کشور برای تجار ایرانی دارد.

به گزارش خبرگزاری افق فشار خزانه‌داری آمریکا به دولت عراق موجب شد تا این کشور تغییر سیاست ارزی را در دستور کار قرار دهد و براساس دستورالعمل جدید تجار می‌توانند فقط با کشورهای غیرتحریمی مبادلات تجاری داشته باشند و با توجه به اینکه دولت این کشور ایران را هم جزء کشورهای تحریمی دانسته به همین دلیل تجار عراقی که با ایران مبادله تجاری دارند نمی‌تواند از این ارز رسمی در عراق استفاده کنند. بنابراین تاجر عراقی در صورت مبادله با ایران مجبور است وارد بازار صرافی شود و ارز را به نرخ روز خریداری کند که تا ۱۰ درصد تفاوت با نرخ رسمی دارد و این تفاوت باعث می‌شود که کالای صادراتی ما ۱۰ درصد با رقبای ما در این بازار تفاوت قیمت داشته باشد که  این امر به ضرر تاجر ایرانی تمام خواهد شد.

این تغییر روند نگرانی‌هایی نیز در میان فعالان بخش خصوصی‌ به وجود آورده است، بطوریکه حسین سلاح‌ورزی رییس اتاق بازرگانی ایران در سومین نشست شورای هیات نمایندگان از کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی ایران به‌ویژه در بازار عراق تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم به کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالای ایران در بازار عراق باز می گردد، مشکلی که به دلیل سیاست‌های ارزی جدید این کشور به وجود آمده است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران تجار عراقی در زمان خرید کالای ایرانی مجبورند به دلیل تحریم‌ها ارز را از صرافی‌ها تهیه کنند؛ اما برای خرید کالا از رقبای ایران این ارز را از بانک تهیه می‌کنند و این باعث می‌شود کالای ایرانی ۱۵ درصد گران‌تر وارد بازار عراق شود و درنتیجه، صادرکننده ایرانی قدرت رقابت‌پذیری خود را از دست بدهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=382195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر