رشد تزریق پول در بازار باز

بانک مرکزی در دو بازار مهم همواره به تزریق پول در بانک ها و مدیریت نرخ بهره بین بانکی می پردازد. در بازار باز بانک‌ها می توانند کسری نقدینگی خود را با وثیقه اوراق نزد بانک مرکزی مرتقع سازند. در این معاملات بانک ها اوراق نقدی را به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز با سررسید مشخص و نرخ سود معلوم با هر میزان که صلاح بداند موافقت می کند. در همین رابطه در هفته اخیر باوجود آن که نیاز به پول بانک ها در این معاملات برابر با ۱۳۸ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان بوده اما بانک مرکزی با خرید ۱۱۰ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان اوراق موافقت کرده است. به عبارت دیگر این نهاد در هفته منتهی به ۱۷ مهر ماه امسال حدودا ۱۱۰٫۹ همت در بانک ها تزریق کرده که بالاترین سطح را در یک ماه اخیر داشته است.

بازار باز

مرور آمار های ثبت شده در بانک مرکزی نشان می دهد این بیشترین میزان تزریق پول این نهاد در حراج بیست و نهم این بازار بوده است. در ادامه مشاهده می شود نرخ سود این دادو ستد برابر با ۲۳ درصد بوده و برای هفته های متوالی ثابت مانده است.

در کنار رشد تزریق پول در این معاملات، تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه نیز بیشتر شده و تقریبا در سطح بالایی در چهار ماه گذشته رقم خورده است.

سطح بالای تزریق پول در بازار شبانه

در بازار شبانه، بانک های دارای کسری می توانند نیازهای نقدینگی خود را از طریق دادو ستد با بانک مرکزی و سایر بانک های داری مازاد برطرف کنند.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهد درهفته اخیر اعتبارات قاعده مند ثبت شده در این هفته برابر با ۳۵ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان که تقریبا سطح بالایی در چهار ماه اخیر به شمار می رود. این رقم همان تزریق پول بانک مرکزی در بانک ها در هر هفته به شمار می رود. در مرحله قبل نیز این شاخص با ثبت ۳۹ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رکورد چهار ماهه را رقم زده بود. در مجموع مشاهده می شود حجم تزریق پول در بازاربین بانکی در این هفته بیش از ۱۴۶ همت بوده که همچنان نشان از بالا بودن کسری نقدینگی در بانک ها و کمبود منابع در بازار بین بانکی دارد.

بازار باز