4

تتر پول کدام کشور است؟

  • کد خبر : 383295
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

تتر با نماد USDT یک استیبل کوین با ارزش ثابت است که قیمت آن به دلار آمریکا گره خورده است.

حال سوال برخی از کاربران تازه‌وارد به حوزه ارزهای دیجیتال این است که تتر واحد پولی کدام کشور است؟ آیا آمریکا عرضه و تولید توکن‌های این رمز ارز را تحت کنترل دارد یا کشور دیگری مسئول آن است؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

تتر چیست؟

برای اینکه بتوانید به سوال «تتر پول کجاست» یا «تتر پول کدام کشور است» پاسخ دهید، ابتدا باید با ویژگی‌های این ارز دیجیتال آشنا شوید. بدون دانستن این ویژگی‌ها، درک اینکه USDT چگونه کار می‌کند ممکن نیست. در این قسمت، ابتدا تاریخچه تولد تتر را بررسی می‌کنیم.

تتر با نماد USDT یک استیبل کوین با ارزش ثابت است که قیمت آن به دلار آمریکا گره خورده است. یعنی چه؟ یعنی بر خلاف رمز ارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم و موارد بسیار دیگر که قیمت‌شان بر اساس قانون عرضه و تقاضا تغییر می‌کند، قیمت تتر همیشه ثابت و برابر ۱ دلار آمریکا است.

تفاوت تتر و دلار

حالا اینکه ارزش دلار آمریکا در برابر دیگر پول‌های فیات نظیر یورو، پوند و سایر موارد تغییر می‌کند بحثی جداست. تنها نکته خرید و فروش USDT این است که به‌مانند «دلار دیجیتال» روی فناوری بلاک چین عمل کرده و انگار به‌جای دلار فیزیکی، نسخه مجازی آن را خریداری کرده‌اید. به همین خاطر، به آن اصطلاحا استیبل کوین می‌گویند.

اما ذکر این نکته ضروری است که عرضه و تقاضای دلار آمریکا را بانک مرکزی ایالات متحده به‌نام فدرال رزرو مشخص می‌کند. این بانک در واقع مسئول چاپ دلارهای فیزیکی و سیاست‌های انبساطی و انقباضی آن است.

اما تتر به‌خاطر استفاده از فناوری بلاکچین، یک ارز دیجیتال غیر متمرکز محسوب می‌شود که یک واسط متمرکز نظیر بانک مرکزی آمریکا روی عرضه و صدور توکن‌های آن نظارت ندارد.

شرکت پشتیبان تتر کیست؟

تتر اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط گروهی از دوستان ساکن سانتا مونیکا نیویورک روی بلاک چین بیت کوین عرضه شد. در آن زمان، این استیبل کوین، «ریل کوین (Real Coin)» نام داشت. بنیان‌گذاران این رمز ارز که ریو کالینز (Reeve Collins)، کریگ سلارز (Craig Sellars) و بروک پیرس (Brock Pierce) نام دارند، پس از مدتی نام آن را به Tether تغییر دادند و شرکت Tether Ltd را تاسیس کردند.

شرکت تتر لیمیتد تحت مالکیت یک شرکت هنگ کنگی به‌نام iFinex Inc قرار دارد که مالک صرافی رمز ارزی بیتفینکس (Bitfinex) نیز محسوب می‌شود. این شرکت همیشه ادعا کرده است که معادل ارزش توکن‌های USDT عرضه‌شده روی بلاک چین‌ها، وثیقه‌هایی به‌صورت دلار فیزیکی، اوراق بهادار، طلا و سایر موارد را در خزانه خود نگهداری می‌کند تا همیشه امکان بازخرید ۱:۱ این توکن‌ها با ۱ واحد دلار آمریکا وجود داشته باشد.

البته این ادعاها چندین بار تا کنون توسط خبرگان و منتقدان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و برخی آن را رد می‌کنند. اما شرکت تتر گزارش‌هایی را به‌صورت دوره‌ای جهت افزایش شفافیت پیرامون فعالیت‌ها و دارایی‌ها داخل خزانه خود منتشر می‌کند.

آیا تتر متعلق به آمریکاست یا چین اختیار آن را در دست دارد؟

حال این سوال پیش می‌آید که اگر افرادی ساکن نیویورک آمریکا استیبل کوین USDT را عرضه کرده‌اند و قیمت آن به دلار گره خورده، پس تتر متعلق به آمریکاست؟ یا اگر شرکت Tether Ltd در هنگ هنگ ثبت شده، پس متعلق به چین است؟

خیر. مشابه بسیاری از رمز ارزها نظیر کاردانو که دارای شرکتی ثبت‌شده در سوئیس یا ریپل که دارای شرکتی ثبت‌شده در کالیفرنیا هستند، تتر نیز دارای شرکتی در هنگ کنگ است، اما این موضوع هیچ ارتباطی به تعلق این استیبل کوین به یک کشور ندارد. همانگونه که کاردانو متعلق به کشور سوئیس نیست، تتر نیز در اختیار آمریکا و چین قرار ندارد.

علت آن است که این استیبل کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند و بانک‌های مرکزی متمرکز دخالتی روی عرضه و صدور توکن‌های جدید آن ندارند. البته ذکر این نکته ضروری است که به‌خاطر دخالت‌های شرکت Tether Ltd روی تراکنش‌های USDT، این توکن در بین همه استیبل کوین‌ها، متمرکزترین رمز ارز شناخته می‌شود. اما این موضوع به‌معنای کنترل آن توسط یک کشور واحد نیست.

بنابراین از همه این گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که نه فقط تتر، بلکه همه ارزهای دیجیتال متعلق به همه مردمان سراسر دنیا هستند و تتر متعلق به جهان است. مثلا شما در ایران بدون هیچ مشکل یا دخالت بانکی می‌توانید با کمترین کارمزد ممکن، رمز ارز تتر را خریده و به فرد دیگری در استرالیا، آمریکا، آفریقا یا هر کجای این کره خاکی که به اینترنت دسترسی داشت باشید، ارسال کنید؛ کاری که به‌خاطر تحریم‌های ایالات متحده از طریق دلار فیزیکی و حواله بانکی بسیار دشوار است.

اگر با توجه به مطالب بالا به این استیبل کوین علاقه‌مند شده‌اید، برای خرید تتر در صرافی بیت ۲۴ می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

https://bit24.cash/coins/usdt/

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=383295

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر