1

شهر تاریخی شوش با زیبایی های بی نظیرش+ تصاویر

  • کد خبر : 385570
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳

شوش به‌عنوان یکی از باستانی‌ترین شهر ایران دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است که گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ باستانی ایران را به‌سمت خود جذب می‌کند.

راه شاهی که در دوره هخامنشیان و به دستور داریوش بزرگ ساخته شد، شهر شوش، پایتخت سیاسی دولت هخامنشیان را به پاسارگاد، تخت جمشید و دیگر شهرهای امپراتوری، از جمله شهر سارد پایتخت کشور لیدی پیوند می‌داد. می‌توان گفت اداره سرزمین پهناور ایران و حفظ امنیت آن و انتقال سریع یگانهای نظامی و گسترش بازرگانی و ترابری و تسهیل در امر مسافرت از مهم‌ترین عوامل ساخت و گسترش شبکه راه‌ها در این دوره بوده ‌است

موزه‌ شوش‌ در میان‌ باغی‌ بر سر راه‌ قلعه‌ باستانی شوش‌ و در رو‌به‌روی بقعه دانیال نبی قرار گرفته ‌است‌. بنای اوّلیه‌ موزه‌ هم‌زمان‌ با شروع‌ حفاری‌های‌ شوش‌ و با به‌ کارگیری آجرهای به دست‌ آمده‌ از حفاری‌های ‌شوش‌ و چغازنبیل ساخته‌ شده‌ و طی‌ سال‌های بعد قسمت‌هایی نیز به‌ آن‌ افزوده‌ شده‌ است‌. موزه‌ شوش‌ در سال‌۱۳۵۴ خورشیدی گشایش‌ یافته‌ است‌. آثار این‌ موزه‌ به‌ دوره‌ پیش‌ از عیلام‌ تا دوره‌ اسلامی تعلّق‌ دارند. موزه‌ شوش‌، شش تالار بزرگ‌ دارد و تمامی‌ آثار به‌ نمایش‌ درآمده‌ در آن‌ حاصل‌ حفاریهای منطقه‌ شوش‌ و چغازنبیل‌ است‌.زیگورات چغازنبیل یکی دیگر از جاهای دیدنی شوش است که نیایشگاهی مربوط به زمان عیلام است و به حدود هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد. معبد چغازنبیل-نیایشگاه اینشوشیناک- بخشی از شهر دوراونتاش است. این معبد در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

کاخ آپادانا در شوش کاخ زمستانی داریوش بود که مورد استفاده دیگر شاهان هخامنشی نیز بوده است. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌ها از سنگ ساخته شده‌اند. کاخ دارای تالار، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی بوده است. دیوارهای داخلی کاخ دارای نقاشی‌هایی با موضوع شیربالدار، نیلوفر و سپاه جاویدان هستند.

رودخانه کرخه در استان خوزستان از کنار آثار باستانی شهر شوش گذر می‌کند و تصویر زیبایی را از شهر شوش به نمایش می‌گذارد. پل رودخانه کرخه ، دهلران – شوش، در جاده دهلران‌، در شمال‌ پل‌ آهنی جدید ، آثار یک‌ دهانه‌ و یک‌ پایه‌ از پل‌ عظیم ‌سنگی با مصالح‌ گچ‌ و تخته‌ سنگهای‌ تراشیده‌ به‌ جای مانده‌ است‌ که‌ اکنون‌به‌ پل‌ قدیم‌ کرخه‌ و پل‌ نادری‌ معروف‌ است‌. این‌ پل‌ با آثار ایوان کرخه ارتباط‌ داشته‌ و واجد ارزش‌های جهانگردی است‌.

رودخانه شاوور نیز یکی از رودخانه‌های زیبای شهر شوش است.

آرامگاه دانیال نبی در شرق رودخانه شاوور قرار دارد. آرامگاه دارای دو حیاط است که دورتادور آن‌ها حجره و ایوان قرار دارد. بقعه در انتهای حیاط دوم قرار دارد. حیاط دارای سه اتاق برای اقامت زایران است. سقف محوطه آن از آینه است و دارای دریچه های نورگیر روی هشت گوشه زیر گنبد است.

شهر شوش همچنین از زمان جنگ ایران و عراق نیز آثاری را در خود به‌جای گذاشته است. عملیات فتح‌المبین در شهر شوش انجام شد و مناطق جنگی در این شهر از جمله آثار دیدنی هستند که برای علاقه‌مندان به تاریخ جنگ، بسیار موثر است.

عکاس : زهرا شکری

خبرنگار: وصی اله محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385570

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر