3

جاهای دیدنی ماسوله + تصاویر

  • کد خبر : 385809
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

ماسوله یکی از شهرهای استان گیلان است که در جنوب غربی آن واقع شده و با شهر رشت حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از شمال به ماسال، از جنوب به طارم علیا، از شرق به جلگه فومن و از غرب به خلخال می‌رسد. ماسوله گیلان در ۳۲ کیلومتری غرب فومن قرار دارد؛ از این رو برای رفتن به شهر پلکانی ایران، باید مسیر شهر فومن را در پیش بگیرید و راه اصلی برای رسیدن به این شهر، جاده فومن است

شاید تصور کنید که جاهای دیدنی ماسوله به همان خانه‌های پلکانی و حیرت انگیز در دل کوه ختم می‌شود؛ اما هرگز اینطور نیست. در کنار خانه‌هایی که با مناظر بکر و سرسبز احاطه شده‌اند، آبشارها، چشمه‌ها، مکان های تاریخی، بازارهای قدیمی و خاطره‌انگیز، امام زاده‌هایی با معماری منحصر به فرد و موزه های مردم شناسی و فرهنگی در این شهر به چشم می‌خورد که شما را شیفته خود خواهد کرد. علاوه بر این با رفتن به رستوران‌های سنتی و محلی ماسوله، طعم واقعی و بی نظیر غذاهای شمالی و محلی را خواهید چشید. این شهر در سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و سالانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از دیدنی های ماسوله و جاذبه‌های گردشگری آن به این شهر سفر می‌کنند.

شهرت ماسوله رشت به خاطر همین خانه‌های پلکانی در دامنه کوه است و گردشگران در وهله اول برای تماشای این منظره زیبا به این شهر سفر می‌کنند. اگر به معماری این خانه‌ها دقت کنید متوجه خواهید شد که پشت بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی است و می‌توانید روی آن‌ها رفت و آمد کنید. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد بافت و معماری ماسوله این است نمی‌توان ماشین یا وسیله نقیله دیگری را به خیابان‌های این شهر برد. درنتیجه شما با یک بافت کاملا روستایی و قدیمی مواجه خواهید شد.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ماسوله، اماکن زیارتی آن نظیر بقعه عون بن محمد یا عون بن علی (ع) است. قدمت این مکان به قرن دوم یا سوم هجری باز می‌گردد و به نوه امام علی (ع)، عون بن محمد بن حنفیه، تعلق دارد. معماری هشت ضلعی و گنبد سبز این بنای تاریخی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این مکان برای اهالی ماسوله بسیار مقدس است و معمولا مراسم‌های مذهبی خود را در این محل برگزار می‌کنند.مگر می‌شود به ماسوله رفت و از بازار سنتی آن بازدید نکرد؟ بازار این شهر از مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسوله به شمار می‌رود. در سطح پایین این بازار، مغازه‌ها یک طبقه‌ای و در سطح بالایی آن مغازه‌ها دو طبقه‌ای هستند. در بازار ماسوله می‌توانید انواع ترشی‌های خوشمزه، صنایع دستی، گلیم، نمد، عروسک‌های کاموایی، ظروف مسی، آینه‌های کار شده و… را پیدا کنید و به عنوان سوغات ماسوله برای خود و دیگران خرید کنید. علاوه بر این با رفتن به این بازار، شور زندگی و ساده زیستی را به بهترین شکل ممکن درک کرده و از قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن غرق لذت خواهید شد

یکی دیگر از مکان های دیدنی ماسوله موزه مردم شناسی است. این موزه اولین موزه شخصی این شهر است که در سال ۱۳۸۱ ساخته شد. موزه مردم شناسی از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول متعلق به اسناد و وسایل ۱۰۰ سال اخیر ماسوله است. بخش دوم آن متعلق به آثار تاریخی ۲۰۰ سال اخیر و بخش سوم آن نیز به آثار و اشیا قیمتی چهار قرن اخیر اختصاص یافته است.

عکاس : مهسا سربازی

خبرنگار: بهمن ثابتی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385809

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر