به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، همزمان با نخستین روز برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۴، جمعی از خبرنگاران از یکی از حوزههای برگزاری آزمون در دبیرستان آرمیتا مصلینژاد ناحیه ۲ شهر ری بازدید کردند تا از نزدیک در جریان روند اجرایی آزمونها قرار بگیرند.
از نخستین نشانههای تغییرات نسبت به امتحانات نهایی سال گذشته، آرامش بیشتر در فرآیند دریافت کارت ورود به جلسه بود، بهخلاف خرداد ۱۴۰۳ که سامانهای شدن صدور کارتها مشکلاتی برای دانشآموزان ایجاد کرد و حتی باعث به تعویق افتادن زمان برگزاری امتحانات شد، امسال کارتها بدون دردسر از مدارس دریافت شد و دانشآموزان با خیال آسودهتری به استقبال امتحانات آمدند.
حوالی ساعت ۶.۴۵ صبح، حیاط مدرسه پر از دانشآموزان پایه دوازدهم رشته تجربی شده بود؛ برخی با اضطراب به اطراف نگاه میکردند و برخی دیگر با آرامش منتظر آغاز آزمون بودند.
از اسفند معلم فیزیک نداریم
در گفتوگوهای کوتاه با دانشآموزان، نگرانیهایی درباره سختی برخی دروس بهویژه فیزیک به چشم میخورد. آنها از نبود معلم فیزیک در مدرسهشان از اسفندماه میگفتند و دغدغهشان درباره مفهومی بودن سؤالات این درس را مطرح میکردند: «خودمان خواندیم اما چون معلم فیزیک نداشتیم و برخی مفاهیم تدریس نشده بود و مجبور شدیم خودمان بخوانیم، نگرانیم که سطح سؤالات دشوار باشد و نتوانیم پاسخ دهیم، چون پارسال هم سؤالات درس فیزیک خیلی سخت بود.»
کمبود معلم در برخی دروس تخصصی، بهویژه در مناطق کمتربرخوردار، مسئلهای جدی است که میتواند بر نتایج امتحانات نهایی دانشآموزان تأثیر منفی بگذارد، این نابرابری، تفاوت معناداری را میان مدارس دولتی عادی با مدارس غیردولتی و دولتی خاص ایجاد میکند؛ در حالی که مدارس خاص اغلب از حضور معلمان توانمند بهرهمندند برخی مدارس دولتی عادی حتی در طول سال تحصیلی نیز با کمبود معلم در دروس مهم مواجهاند، چنین وضعیتی نهتنها فرصت یادگیری را محدود میکند، بلکه عدالت آموزشی را نیز زیر سؤال میبرد.
بازرسی بدنی با راکت
با اعلام ورود به حوزه امتحانی از بلندگو، دانشآموزان بهصورت منظم و با بررسی کارت آزمون و شناسنامه، وارد سالن شدند. راکتهای بازرسی بدنی هم برای پیشگیری از تخلفات احتمالی بهکار گرفته شد، یکی از مسئولان حوزه گفت: «راکتها برای کشف اشیایی مثل موبایل استفاده میشود تا سلامت آزمون حفظ شود.»
مراحل ارسال و بازگشایی رمز سؤالات
بازدید از اتاق تکثیر سؤالات امتحانی بخش مهم بعدی بود، اتاقی قرنطینه که تنها یک فرد مجاز در آن حضور دارد، پس از دریافت رمز آزمون که در ساعت ۷:۲۸ برای مدیر حوزه ارسال شد، تلاش برای فعالسازی آن آغاز شد اما بهدلیل اشتباه در نوشتن یا وارد کردن رمز، فرآیند باز شدن فایل سؤالات با تأخیر مواجه شد، در نهایت پس از چند بار تلاش، رمز فعال شد و آزمون با حدود ۱۵ دقیقه تأخیر آغاز شد.
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش، درباره این تأخیر به تسنیم گفت: ممکن است در نوشتن یا وارد کردن رمز خطایی رخ داده باشد، توصیه کردهایم مدیران با آرامش عمل کنند و رمز را با دقت بنویسند و همکاری که رمز را در سیستم وارد میکند نیز دقت لازم را داشته باشد، در صورت تأخیر زمان ازدسترفته به وقت آزمون افزوده شود.
وی همچنین تأکید کرد که در صورت بروز مشکل در رمزگشایی، حوزه جوار میتواند نمونه سؤالات امتحان را برای تکثیر در اختیار حوزه امتحانی که مشکل دارد قرار دهد.
دانشآموزان حتماً بسته یادگیری را مطالعه کنند
زارعی به دانشآموزان توصیه کرد که حتماً بستههای یادگیری بارگذاریشده در بخش “آزمونیار” مرکز ارزشیابی را مطالعه کنند تا با شیوه ارزشیابی مفاهیم در هر درس آشنا شوند.
دانشآموزان بستههای یادگیری را از اینجا مشاهده کنند.
وی درباره نحوه طراحی سؤالات نیز توضیح داد: بخش زیادی از سؤالات ساده هستند و فقط درصد کمی مربوط به سطوح بالای شناختی است که در پایان آزمون میآیند و نه بهمعنای پیچیدگی یا دشواری بالا.
بازدید از این حوزه امتحانی تصویری از نظم نسبی، دغدغههای آموزشی و چالشهای اجرایی امتحانات نهایی ارائه داد.
انتهای پیام/+