3

گزارشی از آخرین وضعیت قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

  • کد خبر : 48198
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱:۲۱

به عقیده فعالان بازار این فروکش قیمت‌ها در بازار صرفا به دلایل مذهبی و فرهنگی اتفاق افتاده است و منطق عرضه و تقاضا در آن بی‌تاثیر بوده است.

بازار خودرو که طی چند ماه گذشته سرکشی‌های فراوانی داشت، حالا آرامش پیشه کرده، تا جایی که خرید و فروش با افت محسوسی در بازار روبه‌رو شده است و آنچنان که باید و شاید خرید و فروشی در بازار جریان ندارد.

این مساله در حالی اتفاق افتاده است که به گفته فعالان بازار، فروش بازار خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.افت نسبی قیمت‌ها طی هفته گذشته هم پیامد تمایل نداشتن مشتری‌ها به خرید و فروش در این ماه بوده است. به عقیده فعالان بازار این فروکش قیمت‌ها در بازار صرفا به دلایل مذهبی و فرهنگی اتفاق افتاده است و منطق عرضه و تقاضا در آن بی‌تاثیر بوده است. چرا که عرضه‌ای به بازار صورت نگرفته است.

هرچند گفته می‌شود که روند تولید طی روزهای گذشته افزایش داشته است اما هنوز این افزیش تولید به افزایش عرضه منجر نشده است تا کاهش قیمت‌ها را در پی داشته باشد.اما سری به بازار وارداتی‌ها می‌زنیم تا ببینیم کاهش قیمت دلار طی روزهای گذشته چه تاثیری بر قیمت‌ها گذاشته است.

سوناتا در میان خانواده هیوندایی بیشترین کاهش قیمت را داشته، بر همین اساس قیمت سوناتا با ۸ میلیون افت قیمت به ۱۱۷ میلیون تومان رسید. آزرا گرانجور هم با ۵ میلیون تومان کاهش قیمت ۱۶۰ میلیون تومان شد، IX۵۵ هم با همین میزان کاهش قیمتش به ۱۳۳ میلیون تومان رسید. IX۳۳ اما بر خلاف هم خانواده‌های خود با افزایش قیمتی ۲ میلیون تومانی به ۱۳۵ میلیون تومان رسید. I۳۰ هم با ۵ میلیون افت قیمت، این روزها ۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود. اما قیمت هیوندایی جنسیس با افزایش ۱۵ میلیون تومانی به ۱۶۵ میلیون تومان رسیده که دلیل این مساله عرضه کم این خودرو است.

خانواده کیا اما بر خلاف جهت بازار عمل کرده است، بر همین اساس اسپورتیج با ۷ میلیون افزایش قیمت به ۱۳۲ میلیون تومان رسید. سانتافه اما یک میلیون کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۱۲۹ میلیون تومان رسید. سراتو هم با یک میلیون تومان افزایش قیمت ۸۶ میلیون تومان شد. اپتیما اما از ۱۱۳ میلیون تومان به ۱۲۵ میلیون تومان جهش داشته است که در بازار فعلی و با وجود افت قیمت دلار کمی عجیب به نظر می‌رسد.

اما از تویوتاهای بازار بشنویم که اوریون و کرولا با قیمت‌های ۱۳۰ و ۹۰ میلیون تومان تغییری نداشته‌اند،هر چند قیمت شرکتی اوریون به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است اما از آنجا که ارز با افت همراه بوده است قیمت این خودرو در بازار افزایشی نداشته است. تویوتا یاریس هم در مدل صندوق‌دار و اتوماتیک خود ۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

اما چینی‌های بازار هم این روزها قیمتی پیدا کرده‌اند، بر همین اساس MVM دنده اتوماتیک ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد و مدل دنده‌ای آن هم ۱۶ میلیون تومان معامله می‌شود. MVM۵۳۰ هم ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش و MVM۳۱۵ ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما قیمت تنها شاسی بلند این خانواده یعنی X۳۳ هم به ۳۴ میلیون رسیده است.

از خانواده پژو چه خبر؟
همانطور که در ابتدا هم اشاره شد و به گفته فعالان بازار طی هفته گذشته افت قیمتی جزیی در بازار اتفاق افتاد که پژو هم از آن مستثنی نبود. بنابراین ۲۰۶ تیپ ۲ با یک و نیم میلیون تومان افت قیمت همراه بود و به ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. تیپ۶ اما با یک میلیون افزایش قیمت به ۴۰ میلیون تومان رسید. V۸ و V۹ هم به ترتیب ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۴۰ میلیون تومان قیمت دارند.

پژو ۴۰۵ بنزینی هم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و مدل دوگانه سوز آن هم ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده است. اما پژو پارس سال ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مدل اتوماتیک آن ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. پارس دوگانه سوز هم ۲۹ میلیون تومان قیمت دارد. اما بشنویم از خانواده سمند و قیمت‌های آن در بازار این روزها. سمند EF۷ پایه گازسوز طی این روزها ۲۲ میلیون تومان شده است و سمند EF۷ هم ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. سمند SE هم با ۵۰۰ هزار تومان افت قیمت ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

جهش پراید در هفته‌ای که گذشت
پراید که روزگاری ارزان‌ترین خودروی بازار بود و همه می‌توانستند به خرید آن امیدوار باشند این روزها رکورد ۱۴ میلیون تومان را نیز شکست به این ترتیب پراید ۱۱۱ به ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. دیگر اعضای این خانواده هم البته از قافله افزایش قیمت عقب نماندند، به این ترتیب ۱۳۱ در حال حاضر ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است، ۱۳۲ هم ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان.

تیبا، اولین خودروی ملی سایپا هم روند صعودی خود را حفظ کرده است و این هفته به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. اما تندر ۹۰ پارس خودرو در مدل E۲ به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید تا به این ترتیب یک میلیون تومان از تندر ایران خودرو گران‌تر باشد. مدل E۱ هم ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. دیگر محصول پارس خودرو یعنی تیانا هم با ۳ میلیون افزایش قیمت ۱۱۸ میلیون تومان شد، ماکسیما ۹۰ میلیون و مگان هم ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

ژاپنی‌های بازار این روزها کمی افزایش قیمت داشته‌اند. به این ترتیب مزدا ۲ با ۵ میلیون تومان افزایش قیمت ۶۱ میلیون تومان شده است و مزدا ۳ هم در مدل فول صندوقدار خود ۸۵ میلیون تومان شده است این در حالی است که هاچ بک این خودرو ۹۰ میلیو تومان قیمت دارد.

دیگر ژاپنی‌های بازار دو مدل از محصولات سوزوکی هستند که مدل جدیدتر آن یعنی سوزوکی کیزاشی در مدل فول خود ۱۱۶ میلیون و در مدل نیمه فول خود ۱۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. گراند ویتارای اتوماتیک هم ۹۳ میلیون تومان شده است. اما رانا هم که این روزها جدیدترین خودروی عرضه شده ایرانی به بازار است ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما در نهایت نیسان وانت هم به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و وانت پیکان هم همچنان ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد تا ارزان‌ترین خودروی بازار باشد.

باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=48198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر