1

بررسی و پیگیری ۵ هزار پرونده در شعب پاریس و لاهه

  • کد خبر : 5028
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس‌، مجید جعفرزاده رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌ جمهوری در گفتگویی به بیان ساز و کار این مرکز پرداخت. * بررسی و پیگیری ۵ هزار پرونده در شعب پاریس و لاهه جعفرزاه در همین زمینه گفت که در یک نگاه اجمالی مرکز امور حقوقی بین‌الملل تاکنون در اجرای وظایف […]

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس‌، مجید جعفرزاده رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌ جمهوری در گفتگویی به بیان ساز و کار این مرکز پرداخت.

* بررسی و پیگیری ۵ هزار پرونده در شعب پاریس و لاهه

جعفرزاه در همین زمینه گفت که در یک نگاه اجمالی مرکز امور حقوقی بین‌الملل تاکنون در اجرای وظایف خود بیش از ۵ هزار پرونده را به طور مستقیم یا از طریق شعب خود در پاریس و لاهه مورد بررسی و پیگیری قرار داده است.

* میلیاردها دلار از دعاوی اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی علیه دولت ایران مردود اعلام شده است

وی تصریح کرد: کارنامه عملکرد واحد دعاوی مربوط به بیانیه الجزایر که قریب ۴ هزار پرونده را تحت تصدی داشته،‌ نشان می‌دهد که میلیاردها دلار از دعاوی اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های دولتی ایران مردود اعلام شده است.

* ۲٫۵ میلیارد دلار از آمریکا وصول شده است

رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری ادامه داد: حدود ۲٫۵ میلیارد دلار از آمریکا وصول شده است و این علاوه بر میزان قابل توجهی اموال منقول، سهام و اموال غیرمنقول متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است که در ازای قسمتی از پرداخت به عمل آمده به خواهان‌های آمریکایی (طی احکام ترافعی و سازشی) به تملک طرف ایرانی درآمده است.

وی افزود: در واحد خارج از بیانیه نیز تا امروز بیش از یک هزار پرونده در کشورهای مختلفی در آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا مورد پیگیری قرار گرفته است که میزان خواسته هر یک از آنها از چند صد هزار دلار گرفته تا چند میلیارد یورو متفاوت و متنوع است.

* مرکز امور حقوق بین الملل سکاندار کشتی دعاوی بین‌المللی کشور است

جعفرزاده ادامه داد: به همین دلیل با وجود اینکه تعداد معدودی از پرونده‌های دیوان داوری دعاوی ایران- ایالات متحده باقی مانده و هنوز مورد رسیدگی کامل قرار نگرفته است اما حجم معتنابه پرونده‌هایی که خارج از بیانیه الجزایر اقامه شده‌اند این مرکز را همچنان به عنوان سکاندار کشتی دعاوی بین‌المللی کشور در حوزه‌های مختلف دعاوی اعم از حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق بین‌الملل عمومی و غیره معرفی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مأموریت‌هایی که در چارچوب سیاست‌های کلی دولت نهم و دهم مبنی بر اتخاذ رویکردهای تهاجمی و غیرمنفعلانه، توسط رئیس‌جمهور بر عهده مرکز امور حقوقی بین‌المللی به عنوان نهاد وابسته به نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته است؛‌ همچنین با عنایت به بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور در اسفند ۸۸ دامنه اختیارات و وظایف این مرکز به نحو چشمگیری گسترش یافته است.

رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری با بیان اینکه در تصدی دعاوی بین‌المللی هم اکنون بیش از ۱۰۰ پرونده فعال که به طور عمده در بخش دعاوی خارج از بیانیه الجزایر جای می‌گیرند در این مرکز تصدی می‌شود به “حسن آفتاب ” گفت: از همین مجرا بستری برای همکاری و تعامل در دعاوی مطروحه با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و گاه اشخاص حقیقی به منظور پیشبرد دعاوی مزبور فراهم آمده است.

وی افزود: در این رابطه می‌توان به پرونده‌های متعددی که متعلق به وزارت دفاع، وزارت راه وترابری، وزارت نفت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ملی ایران و سایر بانک‌های دولتی و چندین شرکت دولتی است و در این مرکز راهبری می‌شود، اشاره کرد.

جعفرزاده ادامه داد: این اقدامات شامل بررسی‌های حقوق اولیه و ارائه مشاوره‌های حقوقی به دستگاه‌های اجرایی در خصوص قابلیت یا عدم قابلیت اقامه دعاوی و نحوه دفاع در برابر دعاوی مطروحه علیه هر یک از این دستگاه‌ها، شناسایی و مرجع ذیصلاح جهت طرح دعاوی، معرفی و استخدام وکلای خارجی مجاز به حضور در دادگاه‌های سایر کشورها است.

وی همچنین تصریح کرد: همکاری به منظور جمع‌آوری ادله و اسناد مورد نیاز، نظارت بر عملکرد وکلای خارجی، تکمیل و اصلاح لوایح و دادخواست‌هایی که جهت ثبت در محاکم سایر کشورها و دیوان‌های بین‌المللی آماده می‌شود، کنترل صورتحساب‌های وکلا در خصوص شرح خدمات ارائه شده، اتخاذ تدابیر احتیاطی برای شناسایی و اجرای احکام دادگاه‌های ایران درخارج از کشور و پیشگیری از توقیف اموال و دارایی‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی در سایر کشورها، اخذ نظریه‌های حقوقی از حقوقدانان و وکلای خارجی برجسته و در نهایت ارائه مشاوره‌های حقوقی به نهادهای سیاست‌گذار در امور حقوقی کشور از دیگر اقدامات این مرکز است.

* اعتراض به تحریم‌های اتحادیه اروپا و جلوگیری از توقیف اموال و دارایی‌های ایران

جعفرزاده اظهار داشت:‌ به طور خلاصه می‌توان عمده‌ترین پرونده‌های تحت تصدی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری را مشتمل بر اعتراض به تحریم‌های شورای اتحادیه اروپا علیه مؤسسات ایرانی، استیفای حقوق شرکت‌های دولتی در برابر قصور طرف‌های خارجی در رعایت تعهدات قراردادی، جلوگیری از توقیف اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه پرونده‌های به اصطلاح ضد تروریستی مطروحه در ایالات متحده، پیگیری اختلاف سرمایه‌گذاری خارجی در کشور که در مراجع داوری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و دعاوی تحت رسیدگی دیوان داوری دعاوی ایران – ایالات متحده، عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: در بخش نظارت بر انعقاد قراردادها، مناقصه‌ها و مزایده‌های بین‌الملل و در اجرای بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور، این مرکز تلاش کرده است با توجه به تجربیات و سوابقی که در جریان دعاوی تحت تصدی خود پیش از این به صورت موردی به دست آورده، مشاوره‌هایی را در خصوص نحوه تنظیم قراردادهای موردنظر ارائه و اکنون درصدد ارائه دستورالعمل اجرایی بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور به منظور ارائه خدمات عمومی در این زمینه است.

رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌ جمهوری درخصوص تمشیت موافقتنامه‌های بین‌المللی گفت: بررسی آثار و لوازم تصویب و الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی، مفاد انعقاد موافقتنامه‌های الگو و احیانا وضع قوانین داخلی در جهت اجرای مفاد موافقتنامه منعقده بخش دیگری از خدماتی است که در طول این سالیان بر عهده مرکز بوده و در حال حاضر نیز به صورت موردی و در صورت ارجاع ارائه می‌شود.

وی همچنین با اعلام فعالیت‌ پخش انتشارات این مرکز اعلام کرد: در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در این مرکز در زمینه انتشار کتاب‌های تخصصی در حوزه حقوق بین‌الملل انجام شده و این اقدامات همچنان ادامه دارد؛ به طوری که تا کنون ۴۲ شماره از مجله حقوقی بین‌المللی به عنوان نخستین نشریه تخصصی در حوزه بین‌المللی به زیور طبع آراسته شده است.

* انتشار مجلات مربوط به آرای دیوان دعاوی ایران و آمریکا به زبان فارسی

این مقام حقوقی مسئول در نهاد ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: باید به انتشار لوح فشرده شمارگان اول تا چهلم مجله حقوقی بین‌المللی که با قابلیت‌های خاصی در دسترس پژوهشگران و علاقمندان قرار گرفته اشاره کرد که به زودی مجلات مربوط به آرای دیوان دعاوی ایران – ایالات متحده به زبان فارسی منتشر می‌شود و مورد عرضه عمومی قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه سایت مرکز هم در دوره جدید مدیریت مرکز راه‌اندازی شده و مراحل آزمایشی خود را می‌گذراند.

رئیس مرکز همچنین به فعالیت کتابخانه اشاره و تصریح کرد: از رهگذر فعالیت‌هایی که در طول سه دهه در این مرکز به منظور هدایت پرونده‌ها و دعاوی بین‌المللی انجام گرفته است، می‌توان ادعا کرد که کتابخانه مستقر در مرکز امور حقوقی بین‌المللی یکی از کتابخانه‌های تخصصی در حوزه مباحث مربوط به حقوق بین‌الملل، دعاوی و داوری‌های بین‌المللی است که برخی از منابع آن در سطح کشور منحصر به فرد است و در حال حاضر به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه‌های مربوطه خدمات شایان توجهی را ارائه می‌کند موقعیت والای کتابخانه مرکز مرهون توجه به غنای آن از طریق تأمین کتب تخصصی خارجی توسط مسوولان مرکز است.

وی با اعلام نقش آموزش و تحقیقات افزود: در سال‌های اخیر، مرکز امور حقوقی بین‌المللی با هدف پیوند مبانی نظری و مسائل علمی مطروحه در دعاوی بین‌المللی، روز‌آمدسازی و ترویج ادبیات حقوق بین‌الملل در کشور، تقویت آموزش‌های آکادمیک به پشتوانه قضایا و مباحث عملی، پاسخگویی به نیازهای واحدهای حقوقی دستگاه‌های اجرایی و حمایت از پژوهش‌های حقوقی بین‌المللی مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌هایی کرده است که برخی از آنها در دستور کار آتی مرکز قرار دارند.

جعفرزاده با بیان اینکه از جمله می‌توان از برگزاری یک سلسله همایش‌ها به ویژه در خصوص تحریم‌های بین‌المللی که نخستین اجلاس آن با همکاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خرداد ۱۳۹۰ تشکیل شد، اشاره کرد.

* برگزاری همایش بین المللی دیوان داوری دعاوی ایران-آمریکا و تحریم‌های بین الملل

وی گفت: همچنین برگزاری یک همایش بین‌المللی در مورد دیوان داوری دعاوی ایران – ایالات متحده به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس این دیوان با همکاری سایر دانشگاه‌ها و نیز همایش‌های دیگری در سطح کشوری و بین‌المللی در موضوعات مختلف به ویژه درباره تحریم در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد که علاوه بر این می‌توان به نشست‌های علمی تخصصی برگزار شده در این مرکز با حضور کارشناسان و استادان دانشگاه در موضوعات مختلف از قبیل تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران، حضور ایران در محاکم ایالات متحده در دعاوی به اصطلاح ضد تروریستی، بررسی رویه دیوان داوری ایران – ایالات متحده در مسائل حقوقی، تحلیل کنوانسیون ضد فساد در ملل متحد و آثار حقوقی آن در ایران و مواردی از این دست، اشاره کرد.

* ارائه دوره‌های کاربردی – تخصصی داوری‌های بین المللی به کارشناسان حقوقی دستگاه‌ها

رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی یادآور شد: مراحل نهایی طراحی دوره‌های آموزشی کاربردی – تخصصی داوری‌های بین‌المللی نیز در این مرکز در حال انجام است که به زودی برای کارشناسان حقوقی دستگاه‌های اجرایی و دانشجویان واجد شرایط ارائه خواهد شد.

وی در خاتمه اظهار داشت: با عنایت به اینکه دشمنان این نظام در سال‌های اخیر، کوشش کرده‌اند در عرصه‌های نرم‌افزاری در مسیر تحقق آرمان‌های عالی مملکت مانع‌تراشی کنند و در دوران معاصر، کارزار حقوقی به یکی از همین میدان‌های جدال مبدل شده است از خداوند متعال مسئلت می‌نماید به پشتوانه مجاهدت کلیه همکارانی که از بدو تأسیس این مرکز تاکنون در دفاع از منافع ملت غیور ایران کوشا بوده‌اند و ان‌شاءالله به برکت تربیت نیروهای متخصص و متعهد در آینده راه امید به تحقق خواسته‌های شوم دشمنان مسدود شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر