3

تصاویری از جزئیات دقیق و جذاب چشم و بیماری‌های آن

  • کد خبر : 6083
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۹:۲۸

یک عکاس چشم از موسسه «لاینز آی» استرالیا در سال جاری موفق به دریافت جایزه عکاسی حرفه‌ای موسسه استرالیایی برای تصاویر خود از چشم و بیماریهای آن شده‌ است. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت نیوساینتیست در گزارشی به معرفی تصاویر جالب کریس باری از جزئیات دقیق و جذاب چشم و بیماری‌های […]

یک عکاس چشم از موسسه «لاینز آی» استرالیا در سال جاری موفق به دریافت جایزه عکاسی حرفه‌ای موسسه استرالیایی برای تصاویر خود از چشم و بیماریهای آن شده‌ است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت نیوساینتیست در گزارشی به معرفی تصاویر جالب کریس باری از جزئیات دقیق و جذاب چشم و بیماری‌های آن پرداخته است.

آسیب قرنیه

قرنیه به بافت شفاف پوشش‌دهنده قسمت جلوی چشم گفته می‌شود. این بخش به همراه عدسی، تصاویر را بر روی شبکیه متمرکز می‌کند. آسیبهای قرنیه که توسط تحریک شیمیایی، نور خورشید یا عفونت بوجود می‌آیند ممکن است به تاربینی منجر شود. چنین آسیبی معمولا در لایه بالایی قرنیه موسوم به اپیتلیوم صورت می‌گیرد. برای دیدن این آسیب، قطرات فلورسئین سدیم در چشم چکانده شده که توسط لایه سلولی استروما، واقع در زیر اپیتلیوم کشیده می‌شوند. این مایع در زیر نور سبز به پزشکان اجازه خواهد داد تا منطقه آسیب‌دیده را مشاهده کنند.

رگهای جدید

بیماران دیابتی ۲۵ برابر بیشتر از دیگران در معرض نابینایی قرار دارند. این مساله به دلیل آسیب شبکیه چشم آنها بر اثر کمبود اکسیژن که با این بیماری مرتبط است، بوجود می‌آید. برای تشخیص بیماری، پزشکان بدنبال رگهای جدید که توسط شبکیه برای جبران کمبود اکسیژن ساخته شده، می‌گردند. فلورسئین سدیم بصورت میان وریدی تزریق شده و از نور آبی برای نمودار کردن رگهای خونی شبکیه استفاده می‌شود.

دیسژنزی عنبیه

در این بیماری، عنبیه چشم تحت یک شرایط نادر ژنتیکی ناقص می‌شود. معمولا چشم از دو وزیکول نوری ساخته می‌شود که از هر دو طرف جلو مغز بیرون آمده‌اند. با رشد وزیکولهای نوری و رسیدن آنها به صورت، باعث شکل‌گیری عدسی چشم می‌شوند. در هر زمان از این فرآیند ممکن است مشکلاتی رخ دهد که اکثرا در اثر نقایص نادر و ناشناخته ژنتیکی هستند.

روغن سیلیکون بر روی لنزهای داخل‌چشمی

حدود یک ۱۰ هزارم افراد دچار پارگی شبکیه هستند که در آن شبکیه که غشای حساس به نور در بخش پشتی چشم است، از لایه‌های محافظ خود جدا می‌شود. این مساله ممکن است به کم‌بینایی یا نابینایی منجر شود. برای تثبیت شبکیه، روغن سیلیکون به داخل چشم چکانده می‌شود. برخی اوقات این مایع به شکل ذرات ریز و پایدار در آمده و همانطور که در این تصویر مشخص است به لنزهای مصنوعی کاشته‌شده در چشم چسبیده‌اند.

سندرم ایسکمی چشمی

هنگامی که شریان کاروتید میدود می‌شود، ارسال خون و در نتیجه اکسیژن را به شبکیه قطع می‌کند. در این تصویر، رگهای خالی از اکسیژن شبکیه دیده می‌شود که با فلورسئین سدیم پر شده‌اند. از آنجایی که این بیماری به گفته «باری» بسیار نادر بوده و گرفتن تصویر دقیق از آن بسیار سخت است، این تصویر از ترکیب ۲۰ عکس بوجود آمده است.

عمل لیزر چشم

افراد دوربین یا نزدیک‌بین می‌توانند  این عیوب چشمی را با جراحی لیزر تصحیح کنند. یک لیزر فرابنفش به حذف لایه‌های قرنیه برای شکل‌دهی دوباره به انحنای آن پرداخته و نقطه‌ای را که نور در داخل چشم در شبکیه روی آن متمرکز می‌شود، تغییر می‌دهد. این تصویر به ثبت آزادسازی پلاسما از بافت قرنیه جداشده از چشم یک بیمار نزدیک‌بین پرداخته است.



 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6083

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر