آیتالله سیداحمد خاتمی در هشتمین شب طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی در جمع نمازگزاران گلپایگانی افزود: خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) سازندگی انسانها را از توحید آغاز کرد و در زمانی که ایشان در مکه حضور داشتند فقط از توحید سخن گفتند و سورههای مکی مهمترین مشخصه محتوای توحید است.
خاتمی ادامه داد: توحید صرفاً یک اعتقاد تنها نیست و اعتقاد باید نماد بیرونی داشته باشد، در عرصه اعتقاد توحید آن است که معتقد به خدای احد و واحد باشیم.
وی بیان کرد: توحیدی که قرآن مطرح میکند، توحیدی است که عرصه عمل را نشان دهد، عرصه عبادت، عرصه قانونگذاری توحید در تشریح قانونگذاری است و بهترین قانون برای بشریت قانون خدا است.
وی تصریح کرد: یک بعد مهم توحید، توحید در اطاعت است، توحید در اطاعت روح توحید در عرصه عملی است و بدان معنا است که باید این باور را داشته باشیم که فقط باید از خدا اطاعت کنیم و دستورات خدا را به کار بندیم.
خاتمی گفت: در مقابل توحید در اطاعت، اطاعت طاغوت مطرح میشود و این طاغوت ممکن است طاغوت درون و یا طاغوت بیرون باشد.
وی در ادامه به بیان حدیثی از امام صادق(ع) در باب توحید در اطاعت پرداخت و بیان کرد: در زمان بنیامیه اجازه نمیدادند شرک باز شود چون میدانستند با نمایان شدن شرک مردم میفهمند بنی امیه چگونه حکومت میکند.
وی ادامه داد: شرک در اطاعت بدین معناست که انسان مطیع غیر خدا باشد و اطاعت غیر خدا اطاعت طاغوت است و کسی که به دنبال هوی و هوس باشد اطاعت درون و نفسش را میکند.
امام جمعه موقت تهران همچنین به دومین جلوه شرک اشاره کرد و افزود: هر حکومتی که امضای خدا پایش نباشد، طاغوت است، در حکومتهای دموکراسی مردم را جای خدا مینشانند و میگویند هر آنچه مردم بخواهند از نگاه آنها مشروع است.
خاتمی اظهار کرد: توحید در اطاعت یک اصل و یک فرع دارد، باید مطیع خدا بود و عقل هم همین را حکم میکند، شکر منعم واجب است، کسی که به ما نعمتی را عطا میکند باید شکر و سپاس شود.
وی تاکید کرد: زمانی که گناهان کبیره را ذکر میکنند اول شرک به خدا مطرح است و بعد اذیت و آزار پدر و مادر بیان میشود، اطاعت از والدین در محدوده اطاعت خدا است و اگر والدین دستور به گناه دادند، اطاعت از آنها واجب نیست.
وی افزود: وقتی انسان توحید را انتخاب میکند لوازم توحید هم به دنبالش میآید، اگر توحید را پذیرفتیم نمیتوانیم بگوییم که اصل توحید را قبول دارم ولی نماز و حجاب را رعایت نمیکنم، دینی که نماز در آن نباشد ارزش ندارد.
خاتمی بیان کرد: در فضای کنونی طبق ادله فراوان، نایب امام عصر(عج) ولی فقیه است همانگونه که اسحاق ابن یعقوب از امام زمان (عج) مکتوب نقل میکنند که” حوادثی سیاسی و غیر سیاسی پیش میآید که ملاک ولی فقیه است و ولی فقیه حجت من بر شما است اگر میخواهید اطاعت از من داشته باشید باید از ولی فقیه اطاعت کنید.”
وی گفت: نگاه متدینین به ولی فقیه تنها نگاه صرف سیاسی نیست بلکه نگاه دینی و اعتقادی است و مردم با تمام عشقی که به بقیهالله اعظم دارند، این عشق را یکجا تقدیم نایب بر حقش مقام معظم رهبری دارند.
این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: جریان فتنه سال ۸۸ در پی شکستن این قداست بود، آنان میخواستند با اغتشاش و به هم ریختن جامعه انتخابات را ابطال کنند به امید آنکه در انتخابات دیگر رای بیاورند و مدام از انتخابات آزاد دم میزدند، تقلبی که بیان شد رمز اغتشاش بود.
وی ادامه داد: فتنه گران سال ۸۸ بدانند که مسائل حاشیهای نمیتواند خیانتی که در آن سال به کشور کردند را از یاد ملت ببرد.
خاتمی افزود: خاطر ملت ما هیچگاه از خیانت آنها پاک نخواهد شد، چون فتنهگران آبروی بین المللی کشور ما را خدشهدار کردند و اگر دهها بار دیگر انتخابات انجام شود، سران فتنه جایی بین ملت ما نخواهند داشت.
وی بیان کرد: بزرگانی مانند آیتالله گلپایگانی و آیتالله علی صافی نخستین بار بحث ولایت فقیه را مطرح کردند و در سال ۱۳۴۸ امام خمینی (ره) در نجف این بحث را پی گرفتند و بیان داشتند ولی فقیه جانشین امام زمان (عج) است و اطاعت از امام زمان، اطاعت از رسول خدا(ص) و اطاعت از ایشان اطاعت از خدا است .