1

سفری به سرزمین سـتارخـان تا دیار فرهاد کوه کن +تصاویر

  • کد خبر : 67897
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۳

بیستون جایی است که هرکول سال‌هاست در آن لمیده و گویی به کرمانشاه می‌نگرد. در بیستون مشهور‌ترین کتیبه میخی جهان پیش چشم شماست. به اعتقاد باستان‌شناسان در بیستون مهم‌‌ترین سند تاریخی زمان داریوش هخامنشی تقریباً بدون هیچ تحریفی به ما رسیده است.

از امروز قصد داریم  یک بنای تاریخی برای دیدن در ایام عید به شما معرفی می‌کنیم. کرمانشاه از شهر‌های دیدنی ایران است که به شما توصیه می‌کنیم حتماً یکبار به آنجا مسافرت کنید.

نقش عاشقی فرهاد بر بیستون کرمانشاه

پیشنهاد امروز ما هم بنایی در  شهر کرمانشاه است: بیستون در شهر کرمانشاه. بنا بر روایات تاریخی نام دیگر بیستون، بغستان است. بغستان را جایگاه خدایان معنی کرده‌اند. از محلی‌ها که بپرسید می‌گویند بیستون کوهی است که فرهاد در آن نقش عاشقی‌اش را کند. همچنین داریوش هخامنشی در کتیبه‌ای که در این کوه نگاشته است به مردم یادآوری می‌کند که با «بردیای دروغین» چه کرد.

بیستون جایی است که هرکول سال‌هاست در آن لمیده و گویی به کرمانشاه می‌نگرد. در بیستون مشهور‌ترین کتیبه میخی جهان پیش چشم شماست. علاوه بر آن در این مکان می‌توانید طولانی‌‌ترین کتیبه فارسی باستان را نظاره کنید. به اعتقاد باستان‌شناسان در بیستون مهم‌‌ترین سند تاریخی زمان داریوش هخامنشی تقریباً بدون هیچ تحریفی به ما رسیده است.به کرمانشاه که برسید حداقل باید یک شب اقامت کنید.

نخستین نوروز بعد از زلزله

شهرهای اهر و ورزقان امسال نخستین نوروز بعد از زلزله را تجربه می‌کنند.
سال ۹۱ سال تلخی برای مردم این منطقه بود. در جریان زلزله تابستان، بسیاری از مردم آذری زبان، عزیزان خود را از دست دادند و خانه و کاشانه آن ها در کمتر از یک دقیقه ویران شد، اما حس نوعدوستی مردم خوب ایران باعث شد مردم زلزله‌زده اهر و ورزقان هیچگاه حس تنهایی را تجربه نکنند. اکنون با آمدن نوروز دیار آذربایجان بر سر سفره هفت سین یاد عزیزان از دست رفته را گرامی می‌دارد.

اگر در ایام نوروز به آذربایجان سفر کردید حتماً وقتی هم برای بازدید از مناطق زلزله‌زده اختصاص دهید. شاید تبریک نوروزی شما بتواند برای لحظاتی لبخند را به گوشه لبان آن ها بنشاند.

استان‌های واقع در شمال غربی ایران مانند آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل هر چند که در مناطق سردسیر ایران واقع شده‌اند، اما سرمای هوا باعث نمی‌شود تا گردشگران نوروزی از سفر به این مناطق در ایام نوروز غافل بمانند. استان آذربایجان شرقی و مرکز آن یعنی شهر تبریز در ایام نوروز پذیرای مسافران نوروزی هستند.

تبریز جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که به تفصیل در صفحات «راه بلد» در مورد آنها گفته و نوشته‌ایم، اما اگر معرفی مختصری از این استان خواستید خدمتتان عرض می‌کنیم که فاصله تبریز تا تهران ۶۰۰ کیلومتر است. تمام راه هم آزادراه بوده و براحتی می‌توانید خود را به مرکز آذربایجان شرقی برسانید. با قطار هم می‌توان به تبریز رفت. خط راه‌آهن تهران – تبریز ۷۵۰ کیلومتر طول دارد.

ایستگاه راه آهن در انتهای خیابان ۲۲ بهمن تبریز واقع شده است. فرودگاه بین‌المللی تبریز هم با پروازهای منظم روزانه به شهرهای بزرگ کشور پذیرای مسافران نوروزی است. در سفر به تبریز می‌توانید طعم شیرینی‌های خاص این شهر مانند ریس، نوقا و قرابیه را بچشید و غذای معروف این شهر یعنی کوفته تبریزی را نوش جان کنید. رفتن به رستوران‌های تبریز هم خاطره‌انگیز است. در این رستوران‌ها علاوه بر ارائه غذاهای با کیفیت از مشتریان با باقلوای مخصوص این شهر و دلمه پذیرایی می‌شود.

در داخل بازار تبریز هم قهوه‌خانه‌های کوچک متعددی وجود دارد که از شما با دیشلمه در استکان‌های کمر باریک پذیرایی می‌کنند. آب و هوای تبریز در نوروز سرد است، بنابراین لباس گرم با خود به همراه ببرید و انتظار بارش باران و برف در این ایام را داشته باشید. برای اقامت در تبریز حتماً قبل از مسافرت اتاق رزرو کنید. تبریز نسبت به دیگر شهرهای توریستی ایران مراکز اقامتی کمتری دارد. بازار بزرگ تبریز در مرکز شهر واقع شده است و دیدن همه جای آن یک روز وقت شما را می‌گیرد.

مسجد جامع نیز در خیابان انقلاب و در انتهای بازار قرار دارد. مسجد کبود هم از دیگر دیدنی‌های تبریز است که در خیابان امام خمینی واقع شده است و در نزدیکی بازار موزه یا خانه مشروطه واقع شده است که بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم. موزه آذربایجان دیگر موزه تبریز است که در خیابان امام خمینی قرار داشته و دومین موزه تاریخی ایران بعد از موزه ملی تهران است.

اگر در تبریز به دنبال شهریار، شاعر نامی این شهر هستید باید به مقبرئ‌الشعرا بروید. مزار این شاعر گرانقدر به همراه تعدادی دیگر از شعرا مانند خاقانی شروانی در مقبرئ‌الشعرا قرار دارد. تبریز مکانی به نام کافه عاشیق هم دارد که محل جمع شدن عاشیق‌های آذربایجانی است و در گذر به این مکان می‌توانید از موسیقی زنده عاشیق‌ها استفاده کنید.

اهر، ورزقان، جلفا، مراغه، هریس، سراب، بستان آباد، مرند، هشترود، بناب، شبستر، ملکان ، کلیبر و میانه از دیگر شهرهای مهم استان آذربایجان شرقی هستند که جاذبه‌های گردشگری متفاوتی دارند.در جلفا می‌توانید از کلیساهای متعدد اطراف جلفا و همچنین سواحل زیبای رود مرزی ارس و منطقه حفاظت‌شده کیا مکی دیدن کنید. اگر هم به مراغه رفتید صابون معروف این شهر را از یاد نبرید.

مراغه جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که معروفترین آن ها رصدخانه مراغه، برج مدور، گنبد کبود و گنبد سرخ و آرامگاه اوحدی مراغه‌ای است.در کلیبر هم می‌توانید با صعود از ارتفاعات به تماشای قلعه بابک بنشینید. در سفر به شبستر می‌توانید به باغ گلشن راز این شهر رفته و فاتحه‌ای بر سر مزار شیخ محمود شبستری بخوانید. اگر توانستید سفری هم به بناب کرده و طعم خوب کباب‌های این شهر را تجربه کنید. بناب هم جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. مسجد جامع و حمام تاریخی مهرآباد، تالاب بین‌المللی قره‌قشلاق و معماری صخره‌ای صور از جمله این جاذبه‌های گردشگری هستند.

بازدید: تکیه معاون‌الملک (موزه مردم‌شناسی)، طاق‌بستان

پیشنهاد ویژه ناهار: دنده کباب کرمانشاهی در کنار طاق‌‌های سنگی ساسانی.
پیشنهاد شام: توصیه می‌کنیم برای دیدار از همه چراغ‌‌های روشن شهر کرمانشاه، شام‌تان را در پارک کوهستان میل کنید.

روزهای نوروزی البرز

استان البرز به مرکزیت کرج و شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد در ۳۰ کیلومتری تهران است. این استان با دارا بودن ییلاقات، روستا‌های بکر و زیبای اطراف خود، رودخانه‌های پرآب و مناطق گوناگون طبیعی و تاریخی برای گردشگری بسیار مناسب است، کمااینکه در روز‌های تعطیل و تعطیلات آخر هر هفته سیل جمعیت به سوی کرج و نواحی اطرافش، خصوصاً جاده چالوس سرازیر می‌شوند.

جاده چالوس

جاده چالوس خودشبه تنهایی دنیایی از مناطق گردشگری را در دل خود دارد. ییلاق ناصرالدین شاه قاجار در شهرستانک که در ۴۵ کیلومتری شهر کرج واقع است، پیست اسکی دیزین در منطقه دیزین، غار یخمراد در گچسر مناطق دیدنی و بکر آسارا، روستای رویان، سد امیرکبیر، روستای حسنکدر،چشمه‌ها و آبشار‌های مختلف که هر کدام از آنها مناظر زیبایی را در مسیر کرج به چالوس ایجاد کردهاند.

هتل گچسر و باغ‌های خانوادگی و سوییت‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که برای شما امکان اقامت را فراهم می‌کنند. اما جاذبه‌های شهر کرج که بسیار هم زیادند به این شرح است. کاروانسرای عباسی و امامزاده حسن(ع) در میدان شاهعباسی کرج، حمام تاریخی مصباح و کاخ موزه سلیمانیه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج در خیابان مصباح، امامزاده طاهر، کاخ موزه مروارید و باغ سیب در مهرشهر کرج واقع شده‌اند.

در منطقه چهارباغ بزرگ‌ترین باغ پرندگان نایاب و بسیار زیبا ساخته شده که پذیرای گردشگران است. روستاهای زیبایی که هدف گردشگری در استان البرز هستند عبارتند از: آتشگاه در شمال کرج، روستای زیبای برغان در همسایگی آتشگاه، مناطق تاریخی و دیدنی ساوجبلاغ، نظرآباد، هشتگرد و کردان که در سمت غربی استان و در مسیر بزرگراه کرج – قزوین واقع شده اند. همچنین بزرگ‌ترین شهربازی مسقف در فردیس کرج است که به نوبه خود جالبتوجه و دیدنی است.

پارک‌های کوچک و بزرگ زیادی در کرج وجود دارد که از مجموع آن‌ها به پارک چمران، پارک جهاننما و پارک خانواده می توان اشاره کرد. پارک چمران کرج با وسعتی بسیار زیاد در حاشیه رودخانه کرج واقع شده است که از اتوبان تهران کرج شروع و تا پل تاریخی عباسی در مدخل ورودی شهر کرج ادامه پیدا میکند. در این پارک باغ گلها، سینما تئاتر، شهربازی با دستگاه‌های متنوع وجود دارد. موزه‌های زیادی در کرج وجود دارد که یکی از آنها در بلوار چمران جنب بانک مسکن به نام موزه تندیس فرهنگ است.

موزه اسناد و نسخ خطی در چهارراه طالقانی کرج بسیار زیبا و دیدنی است. برج آب کرج از آثار تاریخی این شهر است که در منطقه رزکان در جنوب شهر کرج قرار دارد. یکی از ییلاقات استان البرز که آثار تاریخی، مذهبی، طبیعی و گردشگری زیادی را با خود دارد شهر طالقان است. سد طالقان، خانه آیتالله طالقانی، روستای زادگاه جلالآل احمد و روستاهایی که آثار تاریخی، چشمه‌ها و رود‌های پرآب و آبشار‌های دیدنی دارند پذیرای شما گردشگران است.

گردش نوروزی در قزوین

استان قزوین به همراه مناطق گردشگری اطرافش به دلیل واقع شدن در مسیر راه استان‌‌های غربی و شمالی کشورمان و همچنین نزدیک بودن به پایتخت از توجه خاصی در زمینه گردشگری برخوردار است. این استان هر سال در ایام نوروز پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست.

آثار تاریخی و جاذبه‌‌های طبیعی در شهر قزوین و مناطق تابعه آن، این استان را در فهرست بهترین مناطق توریستی کشورمان قرار داده است. قدمت تاریخی قزوین باعث شده سلسله‌‌ها و طوایف زیادی در این شهر آثاری را از خود به یادگار بگذارند تا امروز جزو میراث فرهنگی استان قزوین شود.

در شهر قزوین که تا پایتخت ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارد می‌توانید از آثار تاریخی و سنتی ذیل دیدن کنید: مجموعه بازار سنتی قزوین کنار کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجدالنبی، بازار وزیر و گرمابه رضوی در خیابان امام خمینی(ره)، مسجد جامع عتیق و سردر عالی قاپو در خیابان سپه، عمارت کلاه فرنگی در میدان آزادی(سبزه میدان)، دروازه تهران قدیم در جنب ترمینال، درب راه کوشک در خیابان انصاری، حمام قجر در خیابان عبید زاکانی، خانه و حسینیه امینی‌‌ها و مسجد ومدرسه صالحیه در خیابان مولوی، گراند هتل و مقبره چهار انبیا در خیابان پیغمبریه، آب انبار سردار در خیابان راه آهن، آب انبار حکیم در بازارچه سپه، آب انبار حاج کاظم و سردار کوچک در خیابان تبریز، پارک فدک و برج باراجین در منطقه باراجین، پارک شهید بهشتی در میدان ولیعصر و پارک ملت در خیابان پادگان.

علاوه بر شهر قزوین می‌توانید به مناطق تابعه آن از تپه داکان، تپه خندو، حمام شاهعباسی، امامزاده کمال(ع) در حاشیه ضیاءآباد و قزقلعه در شهرستان تاکستان بروید. این منطقه همان‌طور که از اسم آن پیداست دارای باغ‌‌های انگور زیادی است. در فصل برداشت انگور بیشتر انگور استان قزوین و حتی در سطح کشور از این منطقه تامین میشود.

قره تپه، تپه زاغه پل و کاروانسرای شاه عباسی در جاده بویینزهرا و همچنین کاروانسرای عباسی شهرستان آوج است. این دو منطقه هم علاوه بر آثار تاریخی، از جاذبه‌‌های طبیعی بسیار زیبایی برخوردارند.یکی از مناطق بسیار زیبای قزوین که هممرز با استان‌‌های گیلان و مازندران است، منطقه کوهستانی و بکر الموت است. الموت کلکسیونی از آثار تاریخی، مذهبی، سنتی و طبیعی را در خود جای داده است.

قلعه الموت در روستای گازرخان در کنار دره‌‌های عمیق و دیدنی از معروفیت جهانی برخوردار است. در الموت می‌توانید به مناطق زیر سر بزنید: دریاچه اوان در روستای اوان، جاذبه‌‌های طبیعی و اندجرود در روستای اندج، روستای پلکانی آتان، قلعه نویزر گرمارود، درخت چنار خونبار زرآباد، قله خشچال در مسیر زواردشت در ارتفاعات البرز، کاروانسرای پیجه بن در روستای پیجه بن، رود نینه رود در هیر و ویار قلعه لمبسر در رازمیان، قلعه شمس کلایه در روستای شمسکلایه. امکانات اسکان در الموت: خانه معلم و سوییت‌‌های محلی در روستای گازرخان، هتل نویزر در گرمارود و مناطق اسکان در شهرک، معلم کلایه، رازمیان، هیروویار، اوان، زوارک.

در منطقه طارم سفلی هم از قلعه سمیران، فردوس، کلیسای آلتین کش، دره‌‌های عمیق و زیبای کلج سنگان سنگاور، قوچی و نیز ارتفاعات شاما دشت که دارای چشمه‌‌های متعدد و آب بسیار گوارا است میتوانید دیدن کنید.

yjc.ir

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=67897

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر