3

همراه کردن بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های وزارت

  • کد خبر : 6983
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳

علی نیکزاد بیش از پنج ماه است که علاوه بر مسائل بخش مسکن، موضوعات حوزه راه و ترابری را نیز پیگیری می‌کند و طی این مدت بازدید‌هایی را از پروژه‌های مختلف انجام داده و کلنگ افتتاح چند پروژه را که به زعم خودش جدید نیستند را به زمین کوبیده است.وی که چندی پیش در بخش […]

علی نیکزاد بیش از پنج ماه است که علاوه بر مسائل بخش مسکن، موضوعات حوزه راه و ترابری را نیز پیگیری می‌کند و طی این مدت بازدید‌هایی را از پروژه‌های مختلف انجام داده و کلنگ افتتاح چند پروژه را که به زعم خودش جدید نیستند را به زمین کوبیده است.وی که چندی پیش در بخش اول گفت و گو با ایسنا بر تثبیت اجاره در کل کشور به غیر از تهران، ثبات قیمت زمین و مسکن، تقسیم بندی تهران به ۱۶۰ بلوک تاکید کرده بود درپی سیاست خود در وزارت سابق مسکن و شهرسازی مبنی بر همراه کردن بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها، در حوزه راه نیز از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کرده و معتقد است برای کسب موفقیت در این زمینه باید اعتماد بخش خصوصی را جذب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم گفت‌وگو با ایسنا به سوالات مربو به اقدامات حوزه راه و ترابری این چنین پاسخ داده است:

*اعلام کرده بودید که اولویت با اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، پس چرا اخیرا اجرای چندین پروژه آغاز شده است؟

– پروژه‌هایی که کلنگ‌زنی می‌شوند ردیف اعتباری خودشان را دارند، به عنوان مثال راه‌آهن شهرکرد – مبارکه را کلنگ زدیم که از گذشته دارای مصوبه‌ و ردیف اعتباری بوده است. این پروژه از مبارکه به سفید‌دشت ۴۴ کیلومتر و از سفیددشت به شهرکرد ۱۷ کیلومتر است اما ما قسمت اول این پروژه را که در حد پولمان بود، آغاز کرده‌ایم یا در مورد کلنگ‌زنی آزاد‌راه پردیس-هراز، این پروژه توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

*در این بخش چه پروژه‌های دیگری توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود؟

– پروژه‌ راه‌آهن شیراز – لار – جهرم- بندر‌عباس را با ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه را کلنگ زدیم که ۸۵ درصد سرمایه آن را بخش خصوصی را می‌آورد. همچنین راه‌آهن اینچه برون- گرگان از توافقات رییس‌جمهوری ترکمنستان، قزاقستان و ایران بوده است، زیرا این ۸۰ کیلومتر راه‌آهن سبب می‌شود به ترکمنستان قراقستان، روسیه و چین متصل شویم.

*پس این پروژه‌ها، پروژه جدید به حساب نمی‌آیند؟

– مطالعات این پروژه‌ها انجام شده بود و ردیف اعتباری داشتند به عبارت دیگر نیمه‌تمام بودند، اما تاکید داریم که از صفر هیچ پروژه‌ای آغاز نشود.

*ایرلاین‌ خواهان حداقل افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هستند پس چرا قیمت‌ها ۱۴ درصد بالا رفت؟

– هر ایرلاینی که نمی‌تواند خودش را با این میزان افزایش تطبیق بدهد، تعطیل کند برود.

*اکنون ایرلاین‌هایی داریم که با یک یا دو فروند هواپیما به کار خود ادامه می‌دهند و با این شرایط وضعیت بدتری پیدا می‌کنند؟

– آن ایرلاین‌ها که ایرلاین‌ نیستند، سه یا چهار ایرلاین ۸۰ درصد پروازهای کشور را انجام می‌دهند و در جلسه روزهای یکشنبه که از زمان سرپرستی من برای توسعه‌ی بخش هوایی وزارت راه و شهرسازی به طور ثابت برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

بخش هوایی مشکلات مربوط خودش را دارد که حتما باید به آنها رسیدگی شود در این راستا رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور، قائم مقام وزارت راه و شهرسازی، شرکت هواپیمایی هما، ماهان و آسمان حضور دارند و نقطه‌نظرات سایر ایرلاین‌ها را نیز اعلام می‌کنند.

در این جلسه توافق کردیم؛ این میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما را خود ایرلاین‌ها پیشنهاد داده بودند و اگر هم درخواستشان بیش از این میزان بود، نمی‌پذیرفتیم. بنابراین اکنون شرکت‌های هواپیمایی باید اعلام کنند با این میزان افزایش چه خدماتی را به مردم ارائه می‌کنند.

خبرنگاران باید این را از ایرلاین‌ها سوال کنند.

*این مساله درست است، اما فقط حدود پنج درصد حمل‌ونقل کشور از طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود، یعنی حمل‌ونقل هوایی نقش چندانی در سبد کالای خانوار ندارد. آیا فکر نمی‌کنید اگر آزادسازی به صورت کامل انجام شود تا حمل و نقل هوایی توسعه یافته‌تری داشته باشیم، بهتر است؟

– ایراد ندارد. اصلا فرض کنید می‌خواهیم آزاد‌سازی کنیم. از این شرکت‌ها بپرسید با افزایش ۱۴ درصدی چه خدماتی را به مردم ارائه می‌کنند.

*در حوزه‌ی مسکن موفقیت بسیاری در جذب سرمایه‌ی بخش خصوصی داشتید، به‌طوری که انبوه‌سازان را که تا پیش از حضور شما در وزارت مسکن از منتقدان طرح مسکن مهر بودند، در اجرای این طرح همراه کردید، آیا در وزارت راه هم چنین اقدامی را انجام می‌دهید؟

– در بنادر، فرودگاه، ناوگان هوایی، آزاد‌راه، راه‌آهن، ساخت مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و هرآنچه که در وزارت راه و شهرسازی در بخش راه قابل تفویض به بخش خصوصی است، آماده‌ واگذاری هستیم.

*آیا بخش خصوصی از این امر استقبال می‌کند؟

-بله؛ آنها هم قطعا استقبال می‌کنند، اما باید صداقت خودمان را ثابت و بخش خصوصی را باور کرده و روی تعهدات خود ایستادن را با یکی دو قرار‌داد در عمل ثابت کنیم.

به عنوان مثال در آزاد‌راه تهران _ پردیس، پس از افتتاح توسط رییس جمهوری، بخش خصوصی را صدا ‌زده و گفتیم چند ایراد وجود دارد، آنها را برطرف کن و سپس در پروژه‌ی دیگری با هم مشارکت می‌کنیم.

*پروژه قطار مغناطیسی که سال‌ها است بحث آن مطرح شده توسط ایرانی‌ها اجرا می‌شود یا خارجی‌ها؟

– هر کسی که پول بیاورد. سرمایه‌گذار ایرانی می‌تواند پول بیاورد و از دنیا تکنیک را بگیرد.

*ظاهرا پروژه‌ درگیر ارائه‌ی تضمین به سرمایه‌گذار خارجی است؟

– پروژه‌ی مغناطیسی ‌کردن مسیر تهران- مشهد دست قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء است. اولا شرکت خارجی که نمی‌خواهد فاینانس کند، اما اگر از کشور خارجی کسی متقاضی باشد که فاینانس پروژه را انجام دهد، یقین بدانید بانک مرکزی، دولت جمهوری اسلامی و هیات محترم دولت همکاری کرده و مجوز را از دولت می‌گیریم و تضمین‌های لازم را می‌دهیم.

*برای برقی کردن خطوط خطوط ریلی چطور؟ آیا از سرمایه گذار خارجی استفاده می‌کنید؟

– برقی‌کردن کار خودمان است و در داخل کشور انجام می‌پذیرد. این اقدام سرعت ۱۶۰ را به ۲۵۰ کیلومتر می‌رساند و اکنون مدیر عامل راه‌آهن برقی‌کردن تهران – مشهد را آغاز کرده است.

* این پروژه چه زمانی کلنگ زنی می‌شود؟

– کلنگ زنی صورت گرفته و عملیات اجرایی در حال انجام است.

*درباره‌ی آزاد‌راه تهران- شمال، ظاهرا قرار است پروژه از بنیاد مستضعفان گرفته شود و به کنسرسیوم بخش خصوصی داده شود؟

– بحث گرفتن از بنیاد مستضفان نیست. با بنیاد مستضعفان صحبت‌ کرده‌ایم، قطعه یک و چهار اکنون در حال انجام است به طوری‌که از چالوس تا مرزن‌آباد را به طول ۲۲ کیلومتر در سال ۹۰ تحویل می‌دهیم و از تهران تا شهرستانک به طول ۳۳ کیلومتر را سال ۹۱ به افتتاح می‌رسانیم. اما برای قطعه دو و سه با بخش خصوصی که ۷۵ درصد سرمایه می‌آورد، توافق کرده‌ایم.

*مگر قطعه دو سه دست بنیاد مستضعفان نبود؟

– به صورت مشارکتی بود که زمان قرارداد آن تمام شده است. گفتیم چون کار شروع نشده، بدهیم به بخش خصوصی و دولتی تا دست به دست هم بدهند و این پروژه را به سرانجام برسانند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6983

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر