2

دلالان بی هنر معضل هنرمندان شدند

  • کد خبر : 70384
  • ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۹

هنرمندان صنایع دستی در برابر سد دلالان و سودجویان هیچگاه به ارزش واقعی دسترنج خود دست نمی یابند.

صنایع دستی به روش های سنتی ساختن کالاها اطلاق می‌گردد که در آن از ماشین آلات و خطوط تولید صنعتی خبری نیست.
صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود.
صنایع دستی که با عشق وعلاقه نسل به نسل منتقل می شود، ولی متاسفانه با وجود کیفیت و تنوع در آمد حاصل از آن کمتر از ارزش واقعی هنر دستان هنرمندان است.
مظفرتقییان یکی از فعالان حوزه صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تنوع رشته های صنایع دستی استان تهران گفت : بافت قالی و قالیچه، روکاری ( دوخت نقشها و طرحهای اصیل و سنتی بر روی پارچه با استفاده از سوزن یا قلاب و به کمک نخهای رنگین)، جاجیم بافی، چادرشب بافی، نمد مالی، سفالگری و سرامیک سازی و همچنین رشته های شیشه گری، مصنوعات چرمی، چاپ کلاقه ای، ساخت مصنوعات تزئینی، آهنگری هنری، معرق چوب، منبت چوب از جمله صنایع دستی رایج در استان تهران بودند که متاسفانه برخی از این صنایع در حال حاضر تقریباً منسوخ شدند.
وی با بیان اینکه هنر دست موجب ارزشمندی صنایع دستی می شود، گفت : اخیر قیمت مواد اولیه صنایع دستی افزایش داشته ولی موجب افزایش چشمگیر قیمت ها نشده است.
تقییان خاطر نشان کرد : امروز توجه دولت و گرایش مردم به صنایع دستی نسبت به سال های گذشته بیشتر شده که این امر موجب دلگرمی فعالان صنایع دستی در کشور شده است.
وی با ارزیابی مثبت از برگزاری جلسات ونشست های مشترک مسولان در استان برای جلوگیری از منسوخ شدن صنایع دستی و حذف واسطه ها گفت : در پی تشکیل کارگروه های صنایع دستی، صنعت گران در حوزه تولید ، بازار فروش و کارگاه های اموزشی مستقیم فعالیت می کنند که به واسطه کاهش فاصله از تولید تا عرضه در حفظ این صنعت و کوتاه شدن دست واسطه ها موثر واقع خواهد شد.
این فعال صنایع دستی با اشاره به عمده ترین مشکلات صنایع دستی کشور خاطر نشان کرد: یکی از عمده ترین مشکلات این صنعت آشنا نبودن مردم با فرهنگ استفاده از صنایع دستی است که امید است با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این حوزه، صنایع دستی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه دست به دست شدن کالاها از جمله صنایع دستی موجب افزایش قیمت می شود، گفت : نقش پررنگ واسطه ها و دلالان که هنر را نمی شناسد در خرید ارزان صنایع دستی چالش اصلی فراروی هنرمندان و معضل برزگ هنر در کشور شده است.
وی ادامه داد: دلالان با خرید ارزان صنایع دستی از هنرمندان ، این آثار را در بازار با قیمت های بالایی به فروش می رساند به طوری که هنرمندان صنایع دستی در پشت سد دلالان و سودجویان هیچگاه به ارزش واقعی دسترنج خود دست نمی یابند.

شایان ذکر است ؛با توجه بیشتر مسئولان و دست اندر کاران در راستای تبلیغ و ترویج صنایع دستی به منظور بازاریابی در داخل و خارج کشور با شیوه های نوین تبلیغاتی، حمایت و تشویق بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این بخش، مسیر توسعه صنایع دستی در استان های کشور بیش از پیش هموار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=70384

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر