2

رئیس‌جمهوری که تکیه بر صندلی نزده؛ رفت +تصاویر

  • کد خبر : 71357
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵

نزدیک به یک سوم ملت های جهان در سال ۹۱ انتخابات محلی، دولتی یا ملی برگزار کردند. از پنج عضو دائمی در شورای امنیت سازمان ملل، در چهار کشور آمریکا، روسیه، چین و فرانسه روسای جمهوری یا ماندند یا رفتند یا جا عوض کردند.

گروه بین الملل مشرق– سال ۱۳۹۱ در حالی شاهد برگزاری انتخابات گسترده‌ای در سراسر جهان بود که خاورمیانه و شمال آفریقا با پایدار شدن بیداری اسلامی همراه با تحولاتی گسترده، هنوز ثبات را به خود ندیده و مردم برخی کشورها به تغییرات مورد نظر خود به صورت کامل دست نیافته‌اند. در این میان پیروزی اسلام‌گراها در بسیاری از کشورهای عربی قابل تامل است. در اروپا و آمریکا نیز مردم با وجود بحران های اقتصادی و نابرابری های اجتماعی با برپایی اعتراضات گسترده به این امید به پای صندوق‌های رای رفتند تا شاید انتخابات تغییری را برای آنها در پی داشته باشد. به نظر می رسد که جهان در حال تغییر است. نزدیک به یک سوم ملت های جهان در سال ۹۱ انتخابات محلی، دولتی یا ملی برگزار کردند. از پنج عضو دائمی در شورای امنیت سازمان ملل، در چهار کشور آمریکا، روسیه، چین و فرانسه روسای جمهوری یا ماندند یا رفتند یا جا عوض کردند. در ادامه به مهم ترین انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نگاهی خواهیم داشت.

کره جنوبی

در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی که ۲۹ آذر (۱۹ دسامبر) برگزار شد،  «پارک گئونهای» کاندیدای حزب محافظه کار و «مون جائه این» از حیب اتحاد دمکراسی به رقابت پرداختند«پارک گئون های» نامزد حزب محافظه کار حاک با کسب ۵۵/۵۱ درصد آرا توانست بر« مون جائه» با ۲/۴۸ درصدر آرا پیروز و به عنوان نخستین رئیس جمهور زن در تاریخ این کشور برگزیده شد. شایان ذکر است پدر پارک ۶۰ ساله از سال های ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۹ رئیس جمهور کره جنوبی بوده است.

چین

۱۸ آبان (هشتم نوامبر) هجدهمین کنگره سراسری حزب کمونیست چین برگزار شد که در آن ۲۲۸۰ نفر از نمانیدگان کنگره حضور داشتند و ریاست آن بر عهده هو جین تائو، رئیس جمهور و دبیر کل وقت حزب کمونیست بود. در این کنگره ملی، رؤسا و اعضای کلیدی جدید برای اداره کشور انتخاب می‌شوند و طی آن هو جین تائو پس از ۱۰ سال دبیر کلی حزب را به شی جین پینگ،‌معاون رئیس جمهور چین واگذار کرد. شی جین  پینگ ۵۹ ساله از ماه مارس منصب ریاست جمهوری چین و فرماندهی نظامی را نیز در اختیار گرفت. انتخابات کنگره ملی خلق چین هر پنج سال یک بار برگزار می شود.

ژاپن

روز چهارشنبه ششم دی، اعضای مجلس نمایندگان با اکثریت آرا، ‌شینزو آبه،‌رهبر حزب لیبرال دموکرات این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کردند. رأی گیری مجلس نمایندگان در پی انحلال  پارلمان سابق و برگزاری انتخابات جدید صورت گرفت که در نتیجه آن، حزب لیبرال دموکرات با کسب بیش از ۲۹۰ کرسی از ۴۸۰ کرسی مجلس نمایندگان، بزرگترین جناح حزبی را در این مجلس تشکیل داد آبه با کسب ۳۲۸ رأی مثبت در برابر ۵۷ رأی منفی، بر بانر کاییدا، رهبر حزب دموکراتیک ( با ۵۴ کرسی پیروز شد. شینزو آبه ، ۵۸ ساله ، هفتمین نخست وزیر ژاپن  در کمتر از هفت سال اخیر است.

هند

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری هند ۱۷ تیر (۱۹ جولای) آغاز شد و پراناب موکرجی از سیاستمداران با سابقه حزب کنگره هند و وزیر سابق اقتصاد هند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید انتخابات ریاست جمهوری هند به صورت غیر مستقیم صورت می گیرد؛ چرا که رئیس جمهور از سوی اعضای پارلمان فدرال و مجالس ایالتی به این سمت برگزیده می شود.  ریاست جمهوری هند یک مقام عمد تا تشریفاتی است. مو کرجی برای پنج سال در این سمت خواهد بود. پیروزی اقای موکرجی پیشرفتی مهم برای حزب کنگره به شمار می رود. او جانشین پراتیبا پاتی که نخستین زن رئیس جمهور در هند بود، شده است.

ارمنستان

انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان روز دوشنبه  ۳۰ بهمن با حضور هفت نامزد برای  احراز این مقام آغاز شد. سرکیسیان، رهبر حزب جمهوری خواه ارمنستان در شرایطی برای پنج سال یگر به عنوان رئیس جمهور  ارمنستان انتخاب شد که گفته می‌شود در انتخابات نزدیک به ۵۹ در صد آرا را به خانه اختصاص داده و در مقابل رافی هوانسیان، رهبر حزب اصلی مخالفان  دولت موسوم به «میراث» در جایگاه دوم قرار گرفت . ۳۷ درصد از ارا را کسب کرد. در پی انتشار نتایج رسمی، هوانسیان سلامت این انتخابات را زیر سوال برد و خواستار کناره گیری رئیس جمهور شد.

صربستان

صربستان روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت (ششم مه) شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و محلی این کشور به صورت همزمان بود.  بوریس تادیچ، رهبر  حزب دموکراتیک ۸/۲۶ درصد اراو رقیب وی تومیسلاو نیکولیچ، رهبر حزب  ترقی نیز با کسب ۶/۲۵ درصد از ارا توانستند به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری صربستان راه یابند. دور دوم در ۲۰ مه برگزار شد. نیکولیچ در دور دوم انتخابات، نزدیک به ۵۲ درصد آرا را از آن خود کرد. نیکو لیچ یک راستگرای افراطی و مخالف پیوستن صربستان به اتحادیه اروپاست.

قبرس

دور اول انتخابات قبرس با شرکت ۱۰ نامزد در ۲۹ بهمن (۱۷فوریه) آغاز شد. نیکوس آناستاسیادس، نامزد محافظه کارو طرفدار یورو ۴۵ درصد ارا را به دست اورد. گرچه وی توانست از رقیب خود«استاوروس مالاس» که از حمایت کمونیست ها بر خوردار بود، پیش بگیرد اما نتوانست ارای خود را به بالای ۵۰ درصد برساند. آناستا سیادس در دور دوم انتخابات که در ششم اسفند(۲۴ فوریه) برگزار شد، با کسب حدود ۶۰ درصد آرا،‌به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور برگزیده شد.

فرانسه

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ۱۷ اردیبهشت (ششم مه) برگزار شد. در این انتخابات سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه با ۹ نامزد دیگر رقابت کرد و در شمارش ارای دور نخست این انتخابات که ۲۳ آوریل اعلام شد، سارکوزی با کسب ۲/۲۷ درصد به همراه  فرانسوا اولاند با ۶/۲۸ درصد به دوربعدی راه یافتند. در دور دوم انتخابات در نهایت در رقابتی تنگاتنگ، اولاند  سوسیالیست با کسب ۶۲/۵۱ درصد آرا در انتخابات به پیروزی رسید و سارکوزی تنها ۳۸/۴۸ درصد آرا را به خود اختصاص داد. سرانجام سوسیالیت ها پس از ۱۷ سال دوباره در فرانسه قدرت را به دست گرفتند.

مکزیک

انتخابات ریاست جمهوری مکزیک در ۱۱ تیر (اول زوئیه)  در این کشور آغاز شد. در این انتخابات انریکه پنیانیه تو ۴۵ ساله، رهبر حزب« انقلاب ساختاری» که از سال ۲۰۰۵ تا سال گذشته،‌  فرماندار ایالت مکزیکو بود، با به دست آوردن ۲/۳۸ درصد از کل آرا به عنوان رئیس جمهور جدید مکزیک انتخاب شد. مانوئل لوپز اوبرادو از حزب چپگرای پی اردی نیز با به دست آوردن ۵/۳۱ درصد از کل ارا  نفر دوم بد. « جوزفیا وازکزموتا» (نخستین کاندیدای زن) از حزب اقدام ملی نیز از دیگر نامزد های شرکت کنند در انتخابات بود.

آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ گران ترین انتخابات دنیا و تاریخ این کشور بود که در روز سه شنبه ۱۶ آبان مردم آمریکا برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا پای صندوق رای رفتند تا از میان “اوباما” از حزب دموکرات و “رامنی” از حزب جمهوری خواه یکی را انتخاب کنند. سرانجام بعد از ماه ها رقابت اوباما با کسب ۶/۵۱ درصد از آرای عمومی و ۷/۶۱ درصد از آرای الکترال توانست پیروز چهل و هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشد. رامنی نیز با کسب ۲۱/۴۷ درصد از آرای عمومی و ۲۹/۳۸ درصد از آرای الکترال بازنده میدان بود. تعداد آرای الکترال کالج اوباما ۳۳۲ و این رقم برای میت رامنی ۲۰۶ رای بود.

مصر

مصر پس از مبارک در سو و چهارم خرداد (۲۳ و ۲۴ مه) شاهد برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری با شرکت ۱۳ نامزد بود. مصر، دوشنبه هشتم خرداد (۲۸ مه) نتیجه دور اول انتخابات را اعلام کرد. طبق اعلام کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری، محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین و محمد شفیق، نخست وزیر حسنی مبارک موفق به کسب بیشترین آرا شدند و به دلیل حد نصاب نرسیدن آرای آنها انتخابات به دور دوم کشیده شد. در دور دوم این انتخابات که ۱۶ و ۱۷ ژوئن (۲۷ و ۲۸ خرداد) برگزار شد. مرسی با کسب بیش از ۱۳ میلیون رای به عنوان پنجمین رئیس جمهور مصر اعلام شد.

ونزوئلا

هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در هفتم اکتبر برگزار شد، با کسب ۵۴ درصد آرا رقیب خود، هنریک کاپریلس را که وی نیز ۴۵ درصد آرا را به دست آورده بود، شکست داد. چاوز با این پیروزی و پس از ۱۴ سال حکومت تا سال ۲۰۱۹ در مقام خود باقی ماند. البته تداوم ریاست جمهوری او منوط به سلامت جسمانی اش بود که متاسفانه  پس از مدت ها تحمل بیماری سرطان در سن ۵۹ سالگی درگذشت.

اکوادور

انتخابات ریاست جمهوری اکوادور ۲۹ بهمن (۱۷ فوریه) برگزار شدو رافائل کوره آ دلگادو، ریس جمهور پیشین این کشور با به دست آوردن بیش از ۵۶/۷۳ درصد آرا، برای سومین و آخرین بار به ریاست جمهوری انتخاب شد. وی نخستین رئیس جمهور اکوادور در ۲۰ سال گذشته است که توانسته یک دوره کامل ریاست جمهوری را به سلامت به پایان برساند. در دو دهه  گذشته تمام روسای جمهور پیش از کوره آ با اعتراض های خیابانی یا کودتاهای نظامی سرنگون شده اند. سیاست های ضد استعماری و ضد آمریکایی کوره آ و همراهی وی با رهبران و نزوئلا و کوبا موجب شده تا پیروزی وی در انتخابات، غرب را ناخشنود سازد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=71357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر