4

اسرائیل توان جنگ علیه ایران را ندارد

  • کد خبر : 76019
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۷

در حالی که رژیم اسرائیل تهدیدهای نظامی‌خود علیه جمهوری اسلامی ‌را تکرار می‌کند، کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا بیانیه ای تصویب کرده است تا براساس آن در صورت حمله نظامی‌اسرائیل علیه ایران، به تل آویو کمک کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل
مصاحبه پرس تی وی با رندی شورت کارشناس سیاسی در واشنگتن
کارشناس سیاسی به پرس تی وی می‌گوید رژیم اسرائیل توانایی به راه‌انداختن جنگ بلند مدت علیه جمهوری اسلامی‌ایران را ندارد.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا روز سه شنبه (۲۷ فروردین) بیانیه ۶۵ سنا را تصویب کرد که براساس آن در صورتی که تل آویو تصمیم به حمله نظامی‌علیه ایران بگیرد، امریکا با کمک های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی‌از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

پیش تر بنی گانتز رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل لفاظی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد و گفت، اسرائیل می‌تواند به تنهایی به ایران حمله کند.

در همین راستا رندی شورت کارشناس سیاسی در واشنگتن در گفتگو با شبکه پرس تی وی به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا رژیم اسرائیل که خود تسلیحات اتمی‌در اختیار دارد، دائما ایران را به خاطر برنامه انرژی اتمی‌اش تهدید می‌کند. در این برنامه همچنین از نظرات ریچارد میلت نویسنده و خبرنگار در لندن استفاده می‌شود. آن چه در زیر می‌خوانید، متن گفتگوی رندی شورت با شبکه پرس تی وی می‌باشد :

پرس تی وی : بنی گانتز رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل سال گذشته گفته بود که وی دولت ایران را به عنوان دولتی منطقی در نظر می‌گیرد. وی گفت اعتقاد دارد که ایران به دنبال بمب اتمی ‌نخواهد رفت. افرادی هستند مانند ریچارد میلت (دیگر مهمان این برنامه) که ایران فکر می‌کنند ایران به دنبال بمب اتمی‌خواهد رفت. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

رندی شورت : وی ایدئولوژی اشتباهی دارد اما من کشور دیگری جز آفریقای جنوبی نمی‌شناسم، جایی که نلسون ماندلا زمانی که به قدرت رسید، به برنامه اتمی این کشور در راستای تولید تسلیحات اتمی ‌پایان داد؛ همه از نلسون ماندلا به عنوان مردی بزرگ یاد می‌کنند.

جالب است، آیت الله خامنه ای رهبر ایران نیز همین اقدام را انجام داد اما آنها هنوز به ایران تهمت می‌زنند. برای کشوری که مورد حمله قرار داشته و به خاطر موجودیت جمهوری اسلامی ‌مورد حمله بوده است، کاملا منطقی است به دنبال ساخت تسلیحات اتمی ‌نرود؛ آنها (ایرانی ها) پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی ‌را امضا کرده‌اند، کاری که اسرائیل تاکنون انجام نداده است.

اسرائیل تسلیحات اتمی ‌در اختیار دارد؛ آنها (اسرائیلی ها) به هیچ پیمانی متعهد نیستند اما آنها منطقی هستند. آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌بارها حتی گزارش هایی برای قدرت های بزرگ تهیه کرده است، که در این گزارش هیچ اثری از تلاش ایران برای ساخت تسلیحات اتمی ‌وجود ندارد. بنابراین ما دولتی غیر منطقی داریم (اشاره طعنه آمیز به ادعاهای غرب)؛ ما با جامعه ای روبرو هستیم که بیش از دویست سال است، هیچ جنگی را آغاز نکرده است.

اجازه دهید این مسئله را با اسرائیل به اصطلاح منطقی مقایسه کنیم، اسرائیلی که به بسیاری از مردم تجاوز کرده و اساس آن در ۶۵ سال گذشته بر پایه برافروختن جنگ بوده است. بنابراین اگر بخواهیم بگوییم چه کسی منطقی است، آیا به نظر شما دولت منطقی، دولتی نخواهد بود که به همسایگان خود حمله نمی‌کند؟ آیا کشوری نخواهد بود که بازرسی از تاسیسات اتمی‌اش را به روی ناظران بین المللی باز گذاشته است؟ فراتر از آن، ایدئولوژی وجود دارد که براساس آن می‌خواهند ایران را کشوری با سیاست های اشتباه جلوه دهند.

من به طور اتفاقی در نشست آیپک در سال ۲۰۰۵ شرکت کردم، جایی که آنها ادعا می‌کردند ایران تا سال ۲۰۱۰ به بمب اتمی‌ دست می‌یابد. اکنون سال ۲۰۱۳ است اما این مسئله روی نداده است، مسئله جالب برای من این است که همه مسائل علیه آنهاست، آنها راکتورهایی دارند که اورانیوم را بیش از ۲۰ درصد غنی سازی می‌کنند و همه می‌دانند که این غنی سازی برای ساخت بمب به کار می‌رود؛ حتی شخصی مانند من که دانشمند اتمی ‌نیست، می‌داند که این مردم (ایرانی ها) به دنبال ساخت بمب اتمی ‌نیستند.

اما مسلما کشتن دانشمندان هسته ای غیر منطقی است؛ تامین مالی تروریست ها غیر منطقی است؛ به راه ‌انداختن جوی علیه کشوری مستقل مانند ایران در جامعه امریکا بدون هیچ گونه دلیلی، غیر منطقی است. دائما اقداماتی تحریک آمیز علیه مردم ایران صورت می‌گیرد ولی هنوز مردم ایران به دنبال بمب نیستند. شاهد هستید که هیچ کس کره شمالی را تهدید نمی‌کند.

پرس تی وی : نظر شما درباره اظهارات ریچارد میلت مبنی بر این که ایران کشوری بیگناه نیست، چیست؟

رندی شورت : فکر می‌کنم زباله یک فرد می‌تواند ثروت دیگری باشد. شما نمی‌توانید به من بگویید که حملات به نوار غزه، دفاعی بوده است یا تجاوزات مکرر و حمله نظامی ‌علیه لبنان دفاعی بوده است و یا جنگ بازدارنده علیه مصر در سال ۱۹۶۷ دفاعی بوده است.

بن گوریون و دیگر سران اسرائیل متوجه شده‌اند که آنها برای این که مردم را پر انرژی و شارژ نگه دارند، نیازمند دنبال کردن سیاست جنگ هستند. افراد زیادی در اسرائیل در اعتراض به دولت تل آویو خودسوزی کرده‌اند، این در حالی است که شمار این افراد بیشتر از افرادی هستند که ممکن است در ایران لطمه دیده باشند و همچنین سوء تعبیری در سراسر جهان درباره شخصیت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران وجود دارد که این تعبیر شرم آور است. تعابیر زیادی از مطالبی که وی گفته است، وجود دارد.

بنابراین با موضوعی روبرو هستیم که برای ایجاد نفرت در میان مردم از ایران رواج داده شده است و گفته می‌شود که نباید از مردم ایران خشمگین بود اما چهره ای منفور از رهبران این کشور به منظور تغییر رژیم در سراسر جهان پخش می‌شود و تلاش می‌شود تا مانند سوریه، تغییر رژیم در ایران صورت گیرد. نوعی مداخله انسانی به منظور آزاد کردن مردم از به اصطلاح رهبران بد، بدین معناست که شما باید قتل عامی‌علیه مردم آن کشور مرتکب شوید.

بنابراین در این نمونه، بسیار بسیار غیر منطقی است که فکر کنیم این موضوع در لیبی، در عراق و در سوریه روی داده است بنابراین ما را احمق فرض کنند و گفته نشود که ما (مردم) مخالف جنگ اسرائیل علیه ایران هستیم.

اکنون باید آنها را به حال خود رها کنیم. آنها (ایرانی ها) توانایی مذاکره پای میز مذاکره را دارند؛ آنها با محاصره توسط پایگاه هایی در کشورهای همسایه روبرو هستند اما هنوز آنها به دیگران حمله نمی‌کنند و آنها از برادران و خواهران شیعه خود و همچنین مردم یهودی حمایت می‌کنند. این مسئله غیر انسانی است که فکر کنیم آنها از شیعیان حمایت نخواهند کرد. این نوعی فکر اشتباه است که تصور کنیم این مردم انسان نیستند و با آنها به مانند حیوانات برخورد شود؛ آنها حق داشتن منافع را ندارند و تنها برخی افراد نظر کرده این حق را دارند؛ آنها (که چنین تصور می‌کنند) افرادی هستند که هر کاری برای منافع خود انجام می‌دهند.

آنها (اسرائیلی ها) محق داشتن بمب هستند و هیچ کس نباید اذعان کند که آنها بمب دارند؛ آنها حق به راه ‌انداختن جنگ را دارند اما همیشه این جنگ ها دفاعی تلقی می‌شوند حتی در مواقعی که آنها زنان و کودکان را با بمب های فسفری هدف قرار می‌دهند و با استفاده از تسلیحات غیر قانونی جمعیت غیر نظامی‌ را هدف قرار می‌دهند، حتی زمانی که آنها پیمان های خود را نقض می‌کنند و جنایت هایی در سرزمین های اشغالی کرانه باختری مرتکب می‌شوند…

(در پاسخ به اظهارات ریچارد میلت) زمانی که شما دوست من، از سرطان سخن به میان می‌آورید، آنها اتباع سیاه پوست اتیوپی را سرطان می‌نامند.

بنابراین آنها یهودیانی را که از نوع خود نیستند (مخالف آنها هستند) را سرطان می‌نامند. آفریقایی های ساکن در اسرائیل سرطان هستند. بنابراین با این مسئله روبرو هستیم که سرطان برای چه موضوعی باید بکار برد، این لفظی است که در هاآرتص، جرازلم پست و … شاهد کاربرد آن هستیم. اما در پرس تی وی این لفظ با معنایی دیگر به کار می‌رود.

اگر من در امریکا روزنامه ای اسرائیل بخوانم، جایی که این چنین اطلاعاتی از بیشتر امریکایی ها و بخش گسترده ای از یهودیان امریکایی مخفی می‌شود، ممکن است به نحوی دیگر فکر کنم. امریکا جایی است که یهودیان آن ناراحت هستند زیرا آنها به اسرائیل اعتقاد دارند؛ آنها اسرائیل را دوست دارند؛ آنها احساس می‌کنند که اسرائیل مال آنهاست و به سختی با مسائلی ضد اسرائیلی موافقت می‌کنند.

و درباره موضوع ایران، اکنون و بیش از هر زمانی به این موضوع اعتقاد دارم که دولت و مردم ایران خواستار صلح هستند. معتقدم که مردم اسرائیل که اعتراضاتی با حضور صدها هزار نفر علیه دولت برگزار می‌کنند، مردمی‌که با مسائل حاد اقتصادی روبرو هستند، خواستار صلح می‌باشند. هیچ کس خواستار جنگ نیست.

احمدی نژاد ممکن است مسائل بسیار سنگینی را مطرح کند، زیرا وی یک پوپولیست است اما نتانیاهو چطور. در اسرائیل به باروک گلدستاین که ۲۹ مسلمان را در مسجدی قتل عام کرد، احترام گذاشته می‌شود اما این معنای آن نیست که همه مردم در اسرائیل این مسئله را قبول دارند. در اسرائیل تفاوت های زیادی وجود دارد؛ در ایران نیز تفاوت هایی وجود دارد و صادقانه باید گفت که هیچ کس به دنبال جنگ نیست.

پرس تی وی: نظر شما درباره سخنان آقای میلت چیست؟

رندی شورت : این تحریم ها غیر قانونی می‌باشد. زمانی که شخصی می‌گوید مردم ایران را دوست دارد اما فکر می‌کند که این تحریم ها که مردم را تنبیه می‌کند و آنها را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد، چیز خوبی است…

صدها نفر از مردم در ایران، کودکان، زنان و مادران به خاطر تحریم ها جان خود را از دست می‌دهند. مردم به خاطر تحریم ها جان خود را از دست می‌دهند. این تحریم ها غیر قانونی هستند؛ این تحریم ها اشتباه هستند؛ این تحریم ها جنایت جنگی محسوب می‌شود؛ این تحریم ها از نظر من به عنوان شخصی که اجدادی مسیحی، مسلمان و یهودی داشتم، این جنایت علیه خداوند است. دعا می‌کنم که خدا این جریان را متوقف کند؛ این مسئله ای که برای مردم روی می‌دهد، وحشتناک است؛ مردم تحت فشار قرار می‌گیرند… آنها می‌خواهند که مردم بر سر نان آشوب کنند.

وحشتناک است؛ این مسئله تحریک آمیز است ولی ایران به واسطه این تحریم ها قدرتمند تر شده است. نگاه کنید، آنها بازار طلا را دستکاری کرده‌اند تا مردم ایران نتوانند مواد غذایی یا دارو خریداری کنند. خدای من، آنها را به حال خود بگذارید. آنها خواستار صلح هستند؛ آنها به دنبال دستیابی به بمب نیستند و این تحریم ها نقض حقوق بشر به شمار می‌آید.

روزی فرا می‌رسد که همه رهبران کشورهای غربی به خاطر جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، جنایت علیه مردم ایران و سوریه و لیبی و بحرین و دیگر کشورهای جهان مانند عراق و به خاطر راه‌انداختن این جنگ ها، پای میز محاکمه حاضر خواهند شد. وحشتناک است؛ این جنایت علیه پروردگار است؛ باید همین الان این جنایت ها متوقف شوند.

پرس تی وی : واکنش شما نسبت به لایحه اچ آر ۶۵ چیست؟ زیرا این لایحه بر دفاع از خود تاکید دارد و اسرائیل البته در موضع دفاع از خود نیست؟

زندی شورت : اسرائیل در واقع نمی‌تواند جنگی بلند مدت علیه کشوری در اندازه ایران به راه ‌اندازد و در واقع اسرائیل برای چنین جنگی نیازمند حمایت های امریکا می‌باشد که این کشور خود با کسری بودجه و مشکلات امنیتی اجتماعی ناشی از سیاست های اوباما روبروست. اوباما شخصی است که خود را پشت رنگ پوستش مخفی کرده و بدتر از بوش بوده است. مردم امریکا از این مسئله رنج می‌برند و برخی از آنان با گرسنگی روبرو هستند.

ما به جنگ نیاز نداریم؛ ما نمی‌خواهیم هزینه این جنگ ها را تامین کنیم. ما می‌خواهیم مدرسه و پل بسازیم. ما نیازمند صلح هستیم؛ ما نیازمند نان هستیم؛ ما به شغل و فرصت های شغلی نیاز داریم و باید با برادران یهودی و مسلمان مان دست در دست هم دهیم و در جهانی همراه با صلح و بدون جنگ رادیکالیسم، صهیونیسم متعصبانه و یا هر گونه اصول گرایی سرمایه داری زندگی کنیم. این مسائل دیگر کافی است. بشریت از تعصب و کوته فکری خسته شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=76019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر