مهدی خطیبی در سخنرانی مجمع سالانه این شرکت، افزایش تیراژ تولید و تغییر ترکیب تولید را از سایر سیاست های اتخاذ شده در سال جاری برشمرد و اظهارداشت: این موضوع در راستای توجه بیشتر به کیفیت و نیز جلوگیری از زیانده بودن محصولات است و به طور حتم با این رویکرد صرفه جویی در هزینه و کاهش قیمت تمام شده را خواهیم داشت.
خطیبی با اشاره به برنامه های ایران خودرو در راستای جهش کیفیت محصولات، عنوان کرد: ۲۷۹ پروژه در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین و پی گیری میشود.
وی با بیان این که سال ها تعریف تولید به اشتباه مطرح می شد، افزود: بر همین اساس نیز تولید ناقص به عنوان تولید مکانیکی خوانده و در آمار تولید لحاظ میشد که با تعریف درست تولید و طی سه مرحله، از ابتدای خردادماه تولید خودروی ناقص در گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه سواری، سنگین و تجاری متوقف شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: در زمینه کاهش قیمت تمام شده تولید، بر اساس برآوردهای انجام شده و برنامه ریزی برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در سال جاری، بیش از هفت هزار میلیارد تومان صرفهجویی محقق خواهد شد که این اقدام ۲۵ درصد شاخصهای کیفیت را ارتقا خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید مکانیکی ۴۷۱هزار و ۴۰۰ دستگاه و میزان تولید کامل، ۴۵۱ هزار دستگاه بوده است، اظهار داشت: بر اساس محاسبات انجام شده، اگر در سال گذشته نیز تولید به صورت عبور مستقیم صورت میگرفت و مبادرت به تولید ناقص نمی شد، دستکم چهار هزار میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه و ۲۵ درصد افزایش کیفیت محقق میشد.
خطیبی با بیان اینکه از ابتدای خردادماه عمده تولید روزانه ایرانخودرو ۲هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه و حتی بیشتر بهصورت کامل و عبور مستقیم بوده است، گفت: مجموعه زنجیره تامین و شرکت ساپکو در این زمینه ما را یاری می کنند و به اتفاق این پروژه را پیش میبریم.
وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در زمینه توسعه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: در حوزه سواری نمونه اولیه محصول “ری را” تولید و رونمایی شد و در دو ماه آینده حدود ۵۰ نمونه آن صنعتیسازی و تست های تصادف و سایر موارد بر روی آن انجام و آماده تولید انبوه در ابتدای سال آینده و عرضه به بازار می شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: محصول پروژه TF۲۱ را به عنوان خودروی اقتصادی که پایین ترین قیمت را در میان محصولات گروه صنعتی ایران خودرو خواهد داشت از ابتدای امسال پیش بردیم که فاصله ایده تا تولید و ارایه آن به بازار فقط ۱۸ ماه زمان می برد.خطیبی ابراز امیدواری کرد که نمونههای صنعتی محصول TF۲۱ در یک تا دو ماه آینده تولید شود تا سایر مراحل را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه در روز میلاد حضرت امام رضا (ع) شاهد آغاز تولید انبوه وانت آریسان۲ بودیم، گفت: در حوزه خودروهای تجاری، کشنده H۵، آتامان و اتوبوس برقی از محصولات توسعه یافته و رونمایی شده در مجموعه ایران خودرو دیزل به شمار می روند که تولید انبوه آنها آغاز شده است.
خطیبی با اشاره به برنامههای ایران خودرو در حوزه صادرات، خاطرنشانکرد: امسال ۱۵ هزار دستگاه صادرات را در حوزه خودروی سواری هدف گذاری کرده ایم و این موضوع در کنار صادرات قطعات و موتور سیکلت که تا پیش از این انجام میشد، با جدیت بیشتری در حال پی گیری است.
وی در خصوص توجه به شرکتهای دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های نخبگی و توانمندی های داخلی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، گفت: ایران خودرو چندین مجموعه دانش بنیان از قبل داشته است، اما این همکاری ها به شکل جدیتری در سال جاری پی گیری خواهد شد.
وی گفت: مجموعه مدیریت زنجیره ارزش خودرو یا تکنوسنتر را امسال راه اندازی کردیم و طی آن ۵۴ تفاهم نامه با شرکت های دانش بنیان بر اساس بیش از ۲۰۰ نیاز تعریف شده به امضا رسیده است، با مساعدت های وزیر صمت، موافقت شد تا محصولات ایران خودرو و سایر خودروسازان در بورس عرضه شود که این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایران خودرو میکند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامهداد: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صمت، برای راه اندازی پارک علمی و فناوری صنعت خودرو اقدام کرده و در حال پیگیری زمینه های دیگر همکاری هستیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه در خصوص کاهش هزینه، ۸۰ درصد قیمت تمام شده محصولات ایران خودرو مربوط به مواد اولیه و شبکه تامین است، عنوان کرد: در این زمینه دو تفاهم نامه با دو قطعه ساز بزرگ کشور به امضا رسانده ایم که حتی نسبت به قیمت های سال ۱۴۰۰ تعدیل و کاهش انجام شود.
وی یکی دیگر از برنامه های محوری ایران خودرو را، راه اندازی «ایران خودرو پاورترین» دانست و گفت: ایران خودرو باید بخشی از درآمدهای خود را از طریق فروش موتور، گیربکس، قوای محرکه و اکسل به دست آورده و در این زمینه محور باشد که با قدرت و دقت لازم در حال پیشبرد این پروژه هستیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه باور داریم نباید خودروی بی کیفیت تولید کنیم، تاکید کرد: این نقد به صنعت خودروی ایران وارد است و کم توجهی هایی در سال های گذشته انجام شده است، به همین دلیل چالش ها را شناسایی کردیم و با افزایش شاخص ۴۰ درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو نسبت به اسفندماه سال قبل در تلاش هستیم تا گام های بلندی در این زمینه برداریم.