1

شوک سیزده نوامبر سیاه پاریس در اقتصاد فرانسه

  • کد خبر : 175074
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸

دکتر جواد دوستی : محقق و تحلیلگر اقتصادی

پر واضح است که کشور فرانسه از نظر بودجه نظامی و امنیت ملی در ردیف پنجم دنیا قرار دارد و از منظر اقتصاد پنجمین کشور برتر اقتصادی دنیاست ؛ همچنین از نظر قدرت خرید ، دارنده رتبه هفتم جهان است اما متاسفانه با حملات تروریستی که در سیزده نوامبر سیاه امسال در شهر بزرگ پاریس رخ داد ، قطعا تا مدتی روند معکوسی را در پهنه اقتصاد تجربه خواهد کرد . هرچند که در سال ۲۰۰۱ در فرانسه تحت حمایت دولت ، صندوق بیمه ای تاسیس شد که حملات تروریستی را تا سقف ۱٫۵ ملیارد یورو پوشش می دهد ، اما این برنامه ریزی از طرف دولت فرانسه نقطه قوتی برای شهروندان و دولت و حتی توریست محسوب می شود .

به دلیل ورود سالانه ۸۵ میلیون گردشگر به فرانسه که رتبه اول کشور توریسم پذیر در دنیا است و با بودن چهارمین کشور میراث جهانی یونسکو ، می توان گفت با کاهش حداقل ۷ الی ۱۱ درصدی (حملات تروریستی) در حوزه توریست مواجه خواهد شد ؛ همچنین کشور فرانسه در دیگر حوزه ها نیز دچار بحران هایی می شود که در ذیل به آن ها اشاره خواهیم کرد :

  1. جبران خسارت های مستقیم که برای مرمت یا ایجاد بناها ، با توجه به رکود اقتصادی حاکم در دنیا با هزینه ۵ برابری روبرو خواهد بود که این حملات باعث ایجاد تنش رفتاری در بین شهروندان و توریست شده است .
  2. افزایش هزینه دولت در بخش تامین بودجه برای ایجاد امنیت و رفاه عمومی و استخدام بیشتر نیروی پلیس که هزینه دولت را چند برابر بالا خواهد برد .
  3. تعطیلی اماکن عمومی درآمد زا مانند : مترو ، بورس ، استادیوم های ورزشی ، تالار های بزرگ و یا کنسل شدن پروازهای داخلی و خارجی ، که همه این ها تهدید بسیار بزرگی بر اقتصاد فرانسه است و نیز شاخص ها در این حوزه تا مدتی روند نزولی را طی خواهند کرد .
  4. سوق نقدینگی به بازار طلا و ترس از سرمایه گذاری در بخش های دیگر مطمئنا رکود در تولید را در بر خواهد داشت و از حیث تراکنش و امور خدمات بانکی کاهش چشم گیری را شاهد خواهیم بود که منجر به کاهش نقدینگی و ورشکستگی برخی صنایع و بانک های پایین دست می شود .
  5. به دلیل کاهش توریست درآمد حاصل از بیمه توریسم کمتر شده و بیمه ها با افزایش هزینه روبرو خواهند شد که اگر حملات در حوزه تروریست شدت بگیرد ، باعث کاهش سرمایه بیمه ها و ریسک بالا در شرکت های خدمات رسان شده و متاسفانه آماده سازی بستر ورشکستگی برای بیمه ها خواهد شد .
  6. با توجه به گسترش موج چهارم (زمان و سرعت) در اکثر حوزه ها ، به دلیل تشدید تدابیر امنیتی در مرزها و فرودگاه ها و… ، صنایع زیر ساخت مانند : حمل و نقل (بار ، مسافر و خدمات) و توریسم (مانند: اکو ، ژئو یا سلامت و…) و انرژی آسیب جدی خواهند دید .

اگر دولت ها برای مسئله تروریست تدابیر درستی اتخاذ نکنند ، مدت زیادی طول نخواهد کشید که این حملات در دنیا با تشکیلات سازمان یافته ای در قالب توریسم تروریست تولد یافته و نه تنها ملت ها بلکه دولت ها را نیز دچار مخاطره و سرنگونی خواهند کرد .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175074

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر