1

از بغض داوود رشیدی در سیاه‌چادر عشایری تا بازی آخر در دست‌بافته‌های مادری + تصاویر

  • کد خبر : 198276
  • ۰۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷

مستندساز معروف کهگیلویه و بویراحمدی و دوست و همراه استاد داوود رشیدی از عشق این بازیگر بزرگ به جامعه عشایری روایت می‌کند.

خبرگزاری فارس: از بغض داوود رشیدی در سیاه‌چادر عشایری تا بازی آخر در دست‌بافته‌های مادری + تصاویر

علی لایق‌زاده از کارگردانان معروف و مستندساز برجسته کهگیلویه و بویراحمد و کشور است که با ساخت مستند گاودانه توانست هنرنمایی خود را در عرصه مستندسازی جهانی کند.

از علی لایق‌زاده به عنوان پدر سینمای انسان‌دوستانه ایران هم یاد می‌کنند که با ساخت ده‌ها فیلم در این حوزه توانسته میلیاردها تومان از سرمایه خیران را در راه کمک به مستمندان و محرومان هدایت کند.

لایق‌زاده از دوستان نزدیک استاد داوود رشیدی به شمار می‌رود که خاطره حضور بازیگر فقید سینمای ایران به دعوت لایق‌زاده به استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج هرگز فراموش نمی‌شود.


داوود رشیدی با لباس بویراحمدی

این مستندساز برتر کشور در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: دو سال و نیم پیش با داوود رشیدی در خانه هنرمندان آشنا شدم و در همانجا از وی برای حضور در شهر و دیارم یاسوج دعوت به عمل آوردم.

کارگردان مستند بین‌المللی گاودانه گفت: استاد رشیدی تا فهمید عشایرزاده هستم این قول را داد که به همراه احترام « همسر استاد» به یاسوج سفر کرده و به دیدار عشایر برود.

لایق‌زاده گفت: طولی نکشید که قرار شد فیلمی با مضمون دست بافته‌های مادری بسازم که قرار شد در آن افسانه بایگان و استاد عزت‌الله انتظامی نقش‌‌آفرینی کنند.

وی بیان کرد: استاد داوود رشیدی هم چنین قولی را داد و در همین اثنا بود که وقت خالی در برنامه‌های استاد پیدا شد و آهنگ سفر به یاسوج و حضور در جمع عشایر کرد.

لایق‌زاده از سفر استاد داوود رشیدی و خاطراتی که از آن سفر دارد سخن به میان آورد و گفت: اولین جمله‌ای که استاد رشیدی بعد از پیاده شدن از هواپیما داشت این بود که دنا چه قدر با عظمت و با شکوه است.

این مستندساز برجسته کشور افزود: به اتفاق استاد رشیدی و همسرش احترام برومند شبی را میهمان عشایر گرگوی یاسوج بودیم که هرگز گپ و گفت شبانه و طولانی استاد را با پیرمرد و پیرزن عشایری که همراه با صدق و صفای خاص استاد و عشایر بود فراموش نمی‌کنم.

وی در ادامه گفت: استاد رشیدی دقایقی طولانی محو و خیره آتش اجاق پیرمرد عشایری شده بود و ساعتی را نیز به آسمان پر ستاره گرگو خیره شد و از آن‌جا بود که فهمیدم استاد داوود رشیدی عاشق و شیفته صداقت و خلوص عشایر است.


استاد رشیدی و همسرش در لباس بویراحمدی

لایق‌زاده گفت: بعد از این ماجرا و پس از این که شبی پر خاطره را در منطقه عشایری گرگو سپری کردیم استاد قول بازی در فیلم من را داد و شاید بتوان از آن به عنوان آخرین بازی استاد یاد کرد که دیگر هیچ حضوری در جلوی دوربین نداشت.

وی در ادامه به حضور استاد رشیدی در خیابان‌های یاسوج اشاره کرد و گفت: مردم به احترام ایشان تعظیم می‌کردند و استاد آن را ناشی از فرهیختگی و هنردوستی مردم عشایرزاده منطقه می‌دانست.

لایق‌زاده افزود: استاد آمدنش به یاسوج و کهگیلویه و بویراحمد را تقدیر و مشیت الهی دانست و یکی از بهترین شب‌های زندگی خود را در طول ۸۰ سال گذشته حضور در سیاه چادر پیرمرد عشایری در گرگو می‌دانست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=198276

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر