1

قیمت مسکن به نرخ‌های سال گذشته بازگشت

  • کد خبر : 110040
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶

رئیس اتحادیه مشاوران‌ املاک تهران با بیان اینکه قیمت مسکن به سطح دوران قبل از التهاب‌ بازارهای‌اقتصادی بازگشته است، گفت: بازار کنونی مسکن برای خرید‌های مصرفی مناسب است.

حسام عقبایی با بیان اینکه میانگین قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در شهر تهران هم‌اکنون به کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: این قیمت در مقایسه با نقطه‌ اوج قیمت در خرداد۹۲، حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن به عنوان داده‌های مرجع برای محاسبه متوسط قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی مرکز آمار ایران نیز در تعیین نرخ میانگین، از این سامانه بهره می‌برد.

وی افزود: روند ماهانه قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی در این سامانه نشان می‌دهد موتور تحریک‌قیمت در بازار مسکن تهران از زمستان سال‌ گذشته تحت تاثیر تشدید التهاب قیمت سکه و دلار شتاب گرفت و در بهار امسال با تشکیل حباب در قیمت‌مسکن، منحنی قیمت با رشد بی‌سابقه ۷۱ درصدی به بالاترین سطح خود رسید.

عقبایی خاطرنشان کرد: در خردادماه هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران بطور میانگین ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. اما از تیرماه مسیر نوسان قیمت‌ها تغییر جهت داد و با شیب تندی ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی را به سطح پاییز و اوایل زمستان سال‌گذشته برگرداند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قیمت‌مسکن در حال حاضر در مقایسه ماهانه، نرخ رشد منفی نشان می‎دهد و نزول قیمت تایید می‌شود، گفت: همانطور که بانک‌مرکزی در بررسی تورم و شاخص قیمت‌ها، همواره تغییرات ماهانه قیمت کالا و خدمات را مبنا قرار می‌دهد و در عین‌حال تورم‌سالانه را نیز اعلام می‌کند، برای بازار مسکن و اطلاع واقعی از وضعیت قیمت مسکن نیز لازم است در کنار توجه به رشد سالانه، نوسانات ماهانه و فصلی، ملاک ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: در ماه‌های اخیر علاوه بر منفی‌شدن نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن، نرخ رشد نقطه‌ به‌ نقطه (نسبت به فصل مشابه سال۹۱) نیز کاهش پیدا کرده و از ۶۰ تا ۷۱ درصد بهار۹۲ به ۵۰ درصد در تابستان۹۲ رسیده است.

عقبایی با تاکید براینکه هم‌اکنون با توجه به فصل سرد سال و همچنین آرامش نسبی قیمت‌ها، شرایط برای خرید مصرفی در بازار مسکن مساعد است، گفت: معاملات مسکن در دو فصل به ترتیب تابستان و اواخر زمستان (شب‌عید) رونق می‌گیرد و در این دو دوره، حجم تقاضای مراجعه‌کننده به بنگاه‌های املاک بیشتر از سایر ماه‌های سال می‌شود. بنابراین در فضای آرام اقتصادی و سیاسی این روزها، ریسک خرید مسکن در کمترین حد قرار دارد، ضمن اینکه سطح کنونی قیمت‌ها نیز شکننده‌تر از گذشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: متقاضیان مصرفی خرید از بازار ملک را به ماه‌های آتی منتقل نکنند زیرا اگرچه چشم‌اندازی برای افزایش قیمت‌مسکن در کوتاه‌مدت وجود ندارد اما خریدهای شب‌عید و رونق معاملات در آن زمان، امکان چانه‌زنی با مالکان و خرید با قیمت‌مناسب را سخت‌تر خواهد کرد/مهر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=110040

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر