1

به نام حمایت از اقشار کم درآمد اقتصاد را به ورطه نابودی کشاندند

  • کد خبر : 119509
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹

نمی توانیم منکر تنش های این طرح در فضای اقتصادی کشور باشیم کما این که ۴۰ درصد رشد نقدینگی و ۱۶ درصد از رشد تورمی که کشور با آن دست به گریبان شد ناشی اجرای طرح مسکن مهر بود.

به گزارش افق و نقل از جمهوریت: “مسکن مهر ” مورد مهر دولت یازدهم نیست. این صحبت محمدرضا رضایی کوچی عضو هیئت رییسه کمیسیون عمران است که از بی اعتنایی دولت یازدهم به مسکن مهر گلایه دارد. در این بین اما هستند نمایندگانی که انتقادات جدی به روند اجرایی شدن مسکن مهر دارند و این روزها در حال تهیه گزارش هایی در خصوص منابع مالی اجرای مسکن مهر و دیگر موارد این پروژه  هستند. در این بین علی اکبر اولیا، نماینده مجلس هشتم و عضو ناظر مجلس هشتم در شورای عالی شهرسازی و معماری تاکید دارد که هرگز نمی توانیم منکر تنش های این طرح در فضای اقتصادی کشور باشیم کما این که ۴۰ درصد رشد نقدینگی  و ۱۶ درصد از رشد تورمی که کشور با آن دست به گریبان شده است، ناشی اجرای طرح مسکن مهر بود.

علی اکبر اولیا ، عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم و عضو ناظر مجلس هشتم در شورای عالی معماری و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت گفت: دولت دهم در برنامه پنجم توسعه در بخش مسکن خود را متعهد نکرده و حتی در خصوص مسکن مهر که قصد اجرای ان را داشت به گونه ای قدم برنداشت  که بعد متعهد به پاسخگو بودن درباره آن باشد.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: مسکن مهر پدیده شگفتی بود که متناسب با روحیه بلند پروازانه و دور از واقعیت دولت دهم تدوین و اجرا شد و امروز شاهد هستیم که چه آثار و تبعات را در بحث مسکن کشور ایجاد کرد.

اولیا تصریح کرد: “طرح تامین مسکن برای اقشار کم درآمد” عنوان کلی بود که توسط دولت احمدی نژاد مطرح شد اما در این بین گروه های منتفع حقیقی در اجرای این طرح اقشار کم درآمد نبودند.

این نماینده سابق در تشریح تاثیرات این طرح بر اقشار کم درآمد گفت: واقعا باعث تاثر است که به اسم اقشار کم درآمد این طرح مطرح شد اما کم درآمد ترین کسانی که به نحوی امید داشتند که از مسکن مهر استفاده کنند به خاطر این که حداقل آورده را نتوانستند تامین کنند از مجموعه حذف شدند.

وی ادامه داد: کسانی که نه در سطح مشمولین دستگاه های حمایتی قرار داشتند و نه در وضعیت معیشتی مناسبی بودند باید مورد هدف این طرح قرار می گرفتند اما این قشر نتوانستند وارد این پروژه شوند در حالی که در حقیقت این طرح تحت نام آن ها راه اندازی شد.

اولیا با انتقاد از این که تناسبی در مسکن مهر بین تقاضا و منابع در نظر گرفته نشد گفت: در ابتدای امر دولت احمدی نژاد در  کمیت بسیار بالایی تقاضا برای تهیه این مسکن اخذ کرد و کسی در این دولت با خود نیاندیشید بار مالی این موضوع قرار است از کجا تامین شود.

وی ادامه داد: هم از نظر منابع اعتباری دولتی و هم از نظر حجم تسهیلات بانکی مبالغ سنگینی به این طرح اختصاص داده شد و دولت تلاش کرد تعهدات خود را انجام داده و بدقولی نکند اما منابعی که در اختیار دولت بود برای پاسخگویی به این حجم تعهد کافی نبود.

اولیا هم چنین افزود: هرگز نمی توانیم منکر تنش های این طرح در فضای اقتصادی کشور باشیم کما این که ۴۰ درصد رشد نقدینگی  و ۱۶ درصد از رشد تورمی که کشور با آن دست به گریبان شد ناشی اجرای طرح مسکن مهر بوده است .

به نام خدمت به مردم اقتصاد کشور را متضرر کردند

 اولیا هم چنین با انتقاد از شعارهای پوپولیستی مطرح شده در خصوص این طرح توسط دولتمردان قبلی گفت: کار بسیار غلط و تاسف باری است که به نام مردم اقتصاد کشور را متضرر کنند.

وی هم چنین افزود: در حد بسیاری بالایی تصدی گری دولت در این موضوع افزایش داشت که فساد و ناکارآمدی و اتلاف منابع نیز به دنبال این مسئله آمد.

منابع بخش های تولیدی به جیب مسکن مهر رفت

این نماینده سابق مجلس با اشاره به حجم منابع بالای مورد نیاز برای اجرای این طرح گفت: بخش های تولیدی ما به این دلیل که منابع کشور به طرح  معطوف شد و اختصاص یافتند آسیب های جدی دیدند.

دولت احمدی نژاد حق برداشت از منابع عمومی برای مسکن مهر را نداشت

اولیا با بیان این که دولت احمدی نژاد حق برداشت از منابع عمومی برای مسکن مهر را نداشت، گفت: این مسئله جای شبهه شرعی نیز دارد و کسانی که این طرح را دنبال کردند باید پاسخگوی این ابعاد اجرای طرح مسکن مهر باشند.

وی ادامه داد: شوند از جیب مردم هزینه و خرج شد با این شعار که قرار است مردم خانه دار شوند اما دولت پیش از این شعارها باید می سنجید که آیا امکان و توانایی انجام این تعهدات را دارد .

اولیا تاکید کرد: این که در دولت فعلی مسئله مسکن مهر توسط مجلس مورد پیگیری قرار گرفته و صحبت از تهیه گزارش هایی در این خصوص شده اقدام درستی است.

مجلس باید در خصوص طرح مسکن مهر تحقیق و تفحص انجام دهد

وی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم در خصوص مسکن مهر گفت: دولت تلاش دارد که به نحوی که امکان پذیر است تعهدات مربوط به مسکن مهر را انجام دهد و بعد از آن نیز روش منطقی و معقولی برای بحث مسکن اقشار  آسیب پذیر پیدا کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم مسکن مهر کارهای لحظه ای و تصمیمات آنی را خصلت تصمیمات دولت احمدی نژاد توصیف و تصریح کرد: امیدواریم این طرح از ریل خارج شده با همیاری مجلس بیش از این قشر آسیب پذیر در این خصوص متضرر نشود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=119509

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر