1

مشاهده نخستین لحظات تولد جهان!+تصویر

  • کد خبر : 122158
  • ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷

دانشمندان مرکز علوم اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین، امروز دوشنبه طی نشستی خبری از کشف تاریخی نخستین شواهد مستقیم از انبساط کیهان در نخستین لحظات تولد جهان خبر دادند.

 

 

باشگاه خبرنگاران: این موفقیت تاریخی شواهد قطعی از “بیگ بنگ” را نشان می دهد که این دستاورد اخترفیزیکدانان آمریکایی در مشاهده امواج گرانشی نخستین در ۱۳.۸ میلیارد سال پیش حاصل سه سال بررسی دقیق نجومی است که می‌تواند چهره کیهان‌شناسی و فیزیک ذرات بنیادی را دگرگون کند و در نهایت جایزه نوبل را برای آنها به ارمغان بیاورد.

این کشف جدید با استفاده از تلسکوپ بایسپ در قطب جنوب انجام شده است. این تلسکوپ آسمان را در طول موج‌های فروسرخ می‌کاود. جایی که احتمالا ردپایی از اثر امواج اولیه گرانشی یافته است. امواجی که در نخستین لحظات پیدایش جهان، پس از بیگ بنگ به وجود آمده‌اند و می‌توانند اطلاعات مهمی درباره‌ی پیدایش کیهان در اختیار دانشمندان قرار دهند.

امواج گرانشی تغییرات فضا-زمانی هستند که اجرام در حال حرکت آن ها را به وجود می آورند. هرچند آلبرت اینشتین در سال ۱۹۱۶ آن ها را پیش بینی کرد، اما دانشمندان موفق به کشف آن‌ها نشده بودند. زیرا این امواج با ماده واکنش بسیار ناچیزی دارند. این واکنش ضعیف بیان می‌کند که امواج گرانشی پاسخ‌های ارزشمندی از جهان هستی با خود به همراه دارند. این امواج به شکل وسیعی به سوی ما در حال گسترش اند و این انبساط درست از ۲۴-^۱۰ ثانیه پس از بیگ بنگ آغاز شد. اما پرتوهای الکترومغناطیسی ای که می توان آن ها را آشکارکرد (تابش میکرو موج کیهانی) ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ به وجود آمدند. در همان زمان بود که نور نیز شروع به گسیلش کرد. در نظریه های بیگ بنگ و تورم (زمان کوتاه فرا انبساط) پیش بینی شده است که دینامیک انبساط جهان، امواج گرانشی اولیه را به وجود آوردند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=122158

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بر کار جهان پایانی نمی بینم
    پایانی نمی بینم و آغازی هم بر کار این جهان ندیده ام… قدر مُسَلَم هیچ اتفاق ، رخداد و رویدادی هم در شکل گیری جهان نقش نداشته که باعث شروع و تولد شده باشد.
    هزاران سال است که ذهن انسان کنجکاو در پیرامون فلسفه جهان ، سرگردان و سر درگُم و ره به جائی نبرده است . تعدادی به قصص ادیان قانع شده و به صحت آنها ایمان آورده اند که روزی جهان خلق شده است و عاقبت هم می میرد و در این میان تعدادی از واقعیت نگران هم از سر ناچاری و سردرگُمی و به اجبار ، داستان انفجاربزرگ آغازین یا بیگ بانک را نقطه شروع پیدایش معرفی کرده اند.
    با این گونه نگرشها ، فرسنگها راه از واقعیت دوریم . باید جهان را همانگونه که هست بشناسیم تا بتوانیم به فیزیک واقعی آن واقف گردیم .
    ولی در مسیر این شناخت سنگلاخ وجود دارد . ذهن بشر که همیشه تولد و شروع و طلوع را تجربه کرده است دنبال آغاز می گردد و نمی تواند جهان را از این امر مستثنا بداند و هضمش بسیارثقیل است که بی آغازی را حتی تصور نماید.
    گذاشتن نقطه شروع و تولد بر این جهان ، به نقطه پایان و مرگ خواهد رسید چرا که در این دنیای متضاد هر گونه شروع به پایان و هر تولدی به مرگ ختم خواهد شد.
    این شروع و پایان ، آفت علم است چرا که آنراکتف بسته به زانو در می آورد و رشد و تکامل دانش را سد می کند.
    ــ چرا می گوئی جهان بی آغاز است و تولد نداشته است و بازچرا می گوئی جهان نامیراست و مرگ ندارد؟! هدفت چیست که تخم شک بر افکار فعلی می پاشی و این نگرش تو چه توفیر و کارائی بر زندگی بشر دارد؟!
    ــ انسان در برابر حوادث طبیعت و بسیاری ازبیماری ها بسیار ضعیف وناتوان است و تنها حامی که می تواند به او کمک کند علم و دانش اوست ولی وقتیکه جهان که زیر بنا و پایه و فوندانسیون اصلی علم است را اصلاً و به طور کل نمی شناسد چگونه زلزله ها را بشناسد و خود را در برابر آنها حفظ کند؟!
    لحظه ای تصور کنید …قبل از پیدایش و تولد ، جهان کجا بوده است ؟! فضا کجا بوده است ؟! ماده کجا بوده است ؟!… و به محض تولد ،آیا ماده از غیب خلق شده است ؟!
    و این بار مرگ جهان را تصور کنید…جهان مثلاً می میرد آنوقت تکلیف فضا و ماده ای که در درونش وجود دارد چه می شود؟! آیا مواد درون جهان دوباره غیب می شوند ؟! به کجا می روند ؟!
    آیا این تصورات تولد و مرگ جهان منطقی و عقلانی است که اجازه می دهیم جلو رشد و تکامل و پویائی دانش گرفته شود ؟!
    بنابراین بخاطر امنیت جان انسانها نگذاریم علم از مسیر واقعی خود منحرف شود و به بیراهه افتد و قدم اول ارتقاء دانش هم شناخت واقعی جهان است که بدانیم این جهان سرمدی و بدون تولد و مرگ است … آغاز نداشته پایان هم ندارد.
    احمد فتحی مدیر وبلاگ «اسرار ناب هستی »

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر