5

حلقه هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه به خاطر قدرت گرفتن ایران و انقلابهای مردمی از هم گسیخته شده است.

  • کد خبر : 1392
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۹:۰۳

حلقه هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه به خاطر قدرت گرفتن ایران و انقلابهای مردمی از هم گسیخته شده است. مجله آمریکایی ویکلی استاندارد در تحلیلی نوشت: سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به مذاق خیلی ها خوش نیامد اما سخنان وی علامتی است از اینکه واشنگتن از نقش قدیمی خود در خاورمیانه آن هم در هنگامه […]

حلقه هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه به خاطر قدرت گرفتن ایران و انقلابهای مردمی از هم گسیخته شده است.
مجله آمریکایی ویکلی استاندارد در تحلیلی نوشت: سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به مذاق خیلی ها خوش نیامد اما سخنان وی علامتی است از اینکه واشنگتن از نقش قدیمی خود در خاورمیانه آن هم در هنگامه خطر بازمانده است. نتانیاهو اولین کسی بود که در ملا عام از حقیقت پرده برداشت ولی دیگر هم پیمانان آمریکا، چون سران مصر و عربستان سعودی، متقاعد شده اند که آمریکایی ها در فضایی خیالی زندگی می کنند.
لی اسمیت سردبیر ویکلی استاندارد در این تحلیل تصریح می کند: همان گونه که نتانیاهو به دقت یادآوری می کند، توسعه نفوذ ایران و مخالفتش با روند صلح، هنوز مسئله اصلی منطقه است. آن گونه که وال استریت ژورنال نوشت ریاض دیگر باور ندارد که آمریکا ایران را به چالش بگیرد و دولت سعودی توسط بندربن سلطان دست به کار جور کردن هم پیمانانی است که بتوانند مقابل ایران صف آرایی کنند. شایع است که عربستان سعودی به عنوان عضو و رهبر شورای همکاری خلیج فارس تاکنون به مراکش و عمان وعده مقدار زیادی وجه نقد داده تا در برابر درخواست های پیاپی واشنگتن برای اصلاحات مقاومت کنند. عربستان سعودی از آن واهمه دارد که دامنه این مسئله سرانجام به خانه آل سعود هم کشیده شود.
مجله وابسته به نومحافظه کاران آمریکایی با اشاره به وضعیت بحرانی مصر و از دست رفتن نفوذ کاخ سفید نوشت: واشنگتن کم کم می فهمد که یکی از امتیازات حکومت حسنی مبارک در این اواخر، نفرت کینه توزانه اش از حماس بود. زمامداران کنونی قاهره نمی توانند هزینه این ولخرجی ایدئولوژیک را بپردازند. آنها مجبورند خود را ضد تفکر و مواضع مبارک نشان دهند وگرنه تا زمانی که واشنگتن خرده حسابها را تسویه نکرده، مصر که می تواند در مدار واشنگتن بچرخد از مدار خارج می شود. نگرانی این نیست که مصر تماما از مسیر خارج شود و به بلوک مقاومت بپیوندد. ولی بیشتر به این خاطر که مغازله با ایران می تواند مشکل ساز شود.
لی اسمیت با مرور خاطرات نوکری مبارک می نویسد: اکنون که مصر به ستاره ای دوردست تبدیل شده، ما دلمان برای آن روزهای ساده و بی دردسر تنگ می شود، روزهایی که واشنگتن منافع خود را از طریق دولت های همپیمان تامین می کرد. به گفته مارتین کرامر تحلیلگر بنیاد سیاست خاور نزدیک «کلید فتح خاورمیانه در همراه کردن همپیمانانی است که طبیعت سازگاری با هم ندارند. دایره متحدان آمریکا از ائتلاف متحدان ناهمسویی چون ترکیه، اسرائیل، مصر، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل شده بود. همه می دانستند که آمریکا قوی است. پس اگر چندان هم از همراهی با کشورهای دیگر راضی نبودند با شرایط کنار می آمدند. اما وقتی ترکیه و اسرائیل مسئله پیدا کردند این دایره از تکامل بازماند و اکنون مصر و عربستان این حلقه را ترک می کنند.»
به عقیده کرامر، ایران می تواند با ایجاد ارتباط با اخوان المسلمین از خیزشها و تحولات منطقه سود ببرد. ایران می تواند هلال شیعه خود را با هلال اخوان المسلمین تطبیق دهد و حتی جایگزین می کند؛ اتحادی که از حزب عدالت و توسعه ترکیه تا حماس و اسلامگرایان نوپای مصر ادامه یافته است. اگر عربستان سعودی و اسرائیل توانسته اند در حلقه آمریکا باشند پس اخوان المسلمین نیز می تواند بخشی از هلال ایران باشد. ایران و اخوان المسلمین هر دو از بازسازی مقاومت سود می برند.
سردبیر ویکلی استاندارد در پایان این تحلیل نوشت: واشنگتن خود را آماده تصویری از اسلام سیاسی با نسخه شیعی و همچنین سنی می کند که در منطقه در حال بازسازی است. این که آیا کاخ سفید آماده است که از منافع آمریکا و همپیمانانش در برابر جریان سیاست هایی ماهیتا ضد آمریکایی، پشتیبانی کند، پرسش دیگری است. سخنرانی نتانیاهو، و تقلای عربستان حاکی از آن هستند که همپیمانان سنتی آمریکا باور ندارند که اوباما در حد و اندازه این کار نیست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر