5

تخصیص حدود سه میلیارد دلار برای اعزام ۵۱۰۰ مزدور شرکت‌های امنیتی امریکایی به عراق

  • کد خبر : 1436
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲

معاون وزیر امور خارجه امریکا از قصد این وزارتخانه برای تخصیص حدود سه میلیارد دلار برای اعزام ۵۱۰۰ مزدور شرکت‌های امنیتی امریکایی به عراق خبر داد. پاتریک کندی، معاون وزیر امور خارجه امریکا در کمیسیون قراردادهای زمان جنگ، روز دوشنبه (۱۶ خرداد) گفت که این وزارتخانه قصد دارد، به منظور آن‎چه حفاظت از کارمندان دیپلماتیک، […]

معاون وزیر امور خارجه امریکا از قصد این وزارتخانه برای تخصیص حدود سه میلیارد دلار برای اعزام ۵۱۰۰ مزدور شرکت‌های امنیتی امریکایی به عراق خبر داد.

پاتریک کندی، معاون وزیر امور خارجه امریکا در کمیسیون قراردادهای زمان جنگ، روز دوشنبه (۱۶ خرداد) گفت که این وزارتخانه قصد دارد، به منظور آن‎چه حفاظت از کارمندان دیپلماتیک، ساختمان‌های سفارت و همچنین فعالیت در کاروان نیروهای نظامی خواند، ۵۱۰۰ تن از مزدوران شرکت‎های امنیتی امریکایی را در عراق به خدمت گیرد.

وزارت امور خارجه امریکا مکررا درباره اعزام این نیروها پس از خروج نیروهای نظامی امریکا از عراق که قرار است در ماه دسامبر انجام شود، صحبت کرده است. قرار است این نیروی جدید مزدوران که “ارتش خصوصی” وزارت امور خارجه امریکا نامیده شده است، برای سال‎ها جایگزین نظامیان امریکایی در عراق شود.

پنج نیروی امریکایی روز دوشنبه گذشته در حمله‌ای در بغداد کشته کشته شدند که پس از آوریل ۲۰۰۹ بزرگ‌ترین شمار تلفات امریکایی‎ها در یک حمله به شمار می‌رود.

با توجه به ضرب الاجل تعیین شده برای خروج ۴۷ هزار نیروی امریکایی از عراق، این حمله برای پنتاگون بهانه تازه‌ای شده است که خواستار تمدید حضور نظامی امریکا در این کشور شود.

در حالی که مقامات امریکایی تمایل‌شان را برای حفظ یک نیروی محدود در عراق ابراز کرده‎اند، اما هنوز مشخص نیست که دولت بغداد با این حضور که مخالفان شدیدی در عراق دارد موافقت کند.

با این حال، وزارت امور خارجه امریکا روز دوشنبه درباره چگونگی اعزام هزاران مزدور خصوصی در عراق مورد انتقاد قرار گرفت.

کمیسیون قراردادهای زمان جنگ، آمادگی وزارت امور خارجه امریکا را برای ادامه کار در عراق و حفاظت از دیپلمات‌های امریکایی در زمان خروج نیروها از این کشور در پایان سال جاری میلادی را زیر سوال برده است.

کریستوفر شیز، جانشین رییس کمیسیون قراردادهای زمان جنگ در بیانیه ابتدایی‌اش گفت: “نگرانی ما شدیدا باقی است.”

وی همچنین بر خودداری وزارت امور خارجه امریکا برای مستندسازی دلایلش برای اقدام نکردن علیه مزدورانی که تعلیق یا ممنوع‎الکار هستند تاکید کرد.

در حالی در امریکا از اعزام مزدوران شرکت‎های خصوصی صحبت می‎شود که این شرکت‎ها پس از آن که مزدوران شرکت بدنام بلک‌‌واتر که اکنون سرویس‌های زی (Xe) خوانده می‌شوند، از سال ۲۰۰۷ پس از این که اعضایشان به کشتن ۱۷ غیرنظامی در میدان نیسور بغداد متهم شدند، شدیدا مورد انتقاد قرار دارند.

افشای این هزینه احتمالا سوالات دیگری را نیز برانگیزد؛ به ویژه با توجه به اظهارات پیشین مقامات وزارت امور خارجه امریکا مبنی بر این که چنین حضوری ممکن است تا پنج سال پس از ۲۰۱۲ ادامه یابد.

این در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهور کنونی امریکا، در زمان سناتوری خود در سال ۲۰۰۸ خواستار کاهش وابستگی به مزدوران نظامی خصوصی و پاسخ‌گو بودنشان نسبت به موارد نقض‌های حقوق بشری شده بود.

وی در آن زمان در گفت‌وگویی با نشریه دیفنس‌نیوز گفته بود که “در استفاده از مزدوران زمانی که پای توافقات احتمالی نظامی در میان است با مشکل داشته‎ایم.” در آن زمان سناتور هیلاری کلینتون نیز به تدریج از حذف قانون استفاده از مزدوران امنیتی در زمان جنگ حمایت کرده بود.

به نوشته روزنامه هافینگتون‌پست، در حالی که باراک اوباما ادعا می‌کند اشغال عراق با خروج نیروهای ضربت از این کشور رو به پایان است، وی و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌اش در سکوت یک ارتش سایه را برای جایگزینی‌ آن‎ها استخدام می‌کنند.

گفته می‎شود، از زمان تجاوز امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در این کشور کشته شده‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر