2

مواد غذایی حاوی گروه ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، نقش موثری در تقویت حافظه دارند.

  • کد خبر : 17629
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان این‌ که مصرف مواد کافئین‌دارچون قهوه، چای و یا مواد محرکی چون ریتالین، حافظه را تقویت نمی‌کنند بلکه تنها موجب به یاد آوردن سریع مطالب ذخیره می‌شوند، گفت: مواد غذایی حاوی گروه ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، نقش موثری در تقویت حافظه دارند. دکتر فرامرز امیری در گفت وگو […]

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان این‌ که مصرف مواد کافئین‌دارچون قهوه، چای و یا مواد محرکی چون ریتالین، حافظه را تقویت نمی‌کنند بلکه تنها موجب به یاد آوردن سریع مطالب ذخیره می‌شوند، گفت: مواد غذایی حاوی گروه ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، نقش موثری در تقویت حافظه دارند.

دکتر فرامرز امیری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: رژیم‌ غذایی از جمله موارد مهم در تقویت حافظه است. امروز انواع و اقسام مکمل‌های غذایی و دارویی تحت عنوان تقویت حافظه به بازار آمده‌اند.

وی با بیان این‌ که چنانچه فرد تغذیه مناسبی داشته باشد، مکمل‌های غذایی نقش چندانی در تعمیق حافظه نخواهند داشت، گفت: اگر فرد از یک الگوی غذایی صحیح تبعیت کند نیازی به مکمل ندارد.

این متخصص مغزواعصاب ادامه داد: آن دسته از مواد غذایی که اصول اولیه بهداشت غذایی در آن‌ها رعایت شده باشد، به عنوان مثال غذایی که چرب، شور و یا بیش از حد شیرین نباشد و همچنین حاوی گروه ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها باشند در تقویت حافظه نقش موثری دارند.

به گفته فرامرزی، ویتامین‌های گروه ب، عمدتا در غلات، سبزیجات، حبوبات و گوشت‌ها وجود دارند.

وی افزود: شکلات تلخ و ماهی نیز حاوی مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در تقویت حافظه دارند.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از کنجد و عسل هم در تقویت حافظه موثر هستند، گفت: استفاده از عسل و کنجد به علت دارا بودن ویتامین‌های گروه ب و آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند مفید فایده باشند، اما باید توجه داشت که در مصرف این مواد غذایی افراط نشود چرا که زیاده روی در مصرف عسل برابر است با دریافت بیش از حد کالری و در نتیجه چاقی.

فرامرزی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که اگر از یک میزانی بیشتر عسل مصرف کنید، حافظه‌تان قوی می‌شود. باید میزان کافی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن شما برسد. دریافت میزان اضافه از این مواد، موجب تقویت حافظه نمی‌شود.

وی همچنین درباره داروهای مکمل تقویت حافظه اظهار کرد: تمام داروهای مکملی که در بازار موجود هستند، چون انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها را می‌توان از مواد غذایی تامین کرد.

این متخصص مغز و اعصاب درباره نقش نوشابه‌های انرژی‌زا در تقویت حافظه گفت: نوشابه‌های انرژی‌زا به علت دارا بودن کافئین، موجب تقویت حافظه نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: موادی مانند قهوه، چای و مواد محرکی چون ریتالین تنها باعث تحریک مغز می‌شوند. این تحریک مغز به مثابه شلاقی که به مغز زده می‌شود، باعث برانگیختگی مغز شده و به یادآوری اطلاعات به صورت گذرا کمک می‌کند.

فرامرزی با بیان این که مصرف مواد کافئین دار، حافظه را تقویت نمی‌کنند و تنها باعث می‌شوند اطلاعات ذخیره شده‌ را راحت‌تر از مغز استخراج کنید، اظهار کرد: افزایش فعالیت در قشر مغز باعث می‌شود قدرت مغز در به یاد آوردن اطلاعات زیاد شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17629

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر