1

چرا بیمه رازی شفاف سازی نمی کند؟

  • کد خبر : 177096
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۹:۱۱

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): بیمه رازی که هویتش با چسب رازی هنوز گره خورده است،از سال ۱۳۸۲ به صورت رسمی به عنوان شرکت سهامی عام فعالیت خود را آغاز نموده اما سهام این شرکت در بورس و فرابورس ایران معامله نمی شود.

 بیمه رازی تا ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۲ تحت مدیریت برادران محمد رضا تقی گنجی، کریم مسعود تقی گنجی، مهدی سعید تقی گنجی و شرکتهای تحت مالکیت ایشان با نامهای لیزینگ رازی، شیمیایی رازی، کیمیا رزین و آرتاویل تایر  بوده است.

بیمه رازی در اسفند ماه ۱۳۹۲ با تصمیمات مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام برای سال ( دوره مالی) منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ تغییر داد و با حذف اسامی فبیلی در اساس نامه، با انتخاب یونس مظلمی به عنوان مدیر عامل افراد دیگری را در لیست هیات مدیره خود قرار داد.

بیمه رازی که هویتش با چسب رازی هنوز گره خورده است،از سال ۱۳۸۲ به صورت رسمی به عنوان شرکت سهامی عام فعالیت خود را آغاز نموده اما سهام این شرکت در بورس و فرابورس ایران معامله نمی شود این در حالی است که در سهام داران خود هم دست گردانی داشته است و صرفا تحت شمول مفاد بند ب ماده ۹۹ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در بازار معاملات توافقی پایه فرابورس قرار گرفته است.

بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران، خریدار و فروشنده با علم و آگاهی نسبت به وضعیت مالی شرکت بر اساس اطلاعات منتشره موجود اقدام به خرید و فروش می کنند وشرکتی که عنوان سهامی عام را یدک می کشد در این بازار فعالیت دارد .

البته مباحث سهام و سهام داری این شرکت به این مورد منتهی نمی شود و پس از واگذاری گروه رازی معلوم نیست که ترکیب سهام داران این شرکت چگونه است به طوری که صرفا نام اشخاص حقیقی در ترکیب هیات مدیره دیده می شود ومعلوم نیست این افراد نماینده کدام شخص حقوقی هستند،در حالی که طبق ماده ۱۱۰ قانون تجارت اشخاص حقوقی بایدیک نفررابه نمایندگی دائمی خودجهت انجام وظایف مدیریت معرفی کندو دراین صورت شخص حقوقی همان مسئولیتهای مدنی شخص حقیقی عضوهیئت مدیره رادارا خواهد بود وچنین نماینده ای مشمول همان شرایط وتعهدات ومسئولیتهای مدنی و جزائی عضوهیئت مدیره بوده ازجهت مدنی باشخص حقوقی که اورابه نمایندگی تعیین کرده است مسئولیت تضامنی خواهدداشت.

البته در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت، که در ۲۶ مرداد سال گذشته برگزار شده شرکت پیشگامان تجارت آرکا(با مسئولیت محدود)،شرکت سرمایه گذاری اقتصاد گستر دنا(سهامی خاص)،شرکت ارتباط شگرف ایرانیان (با مسئولیت محدود)،شرکت توسعه صدر مدائن (با مسئولیت محدود)،شرکت پیشگامان توسعه تجارت البرز (با مسئولیت محدود)،شرکت مهندسین تلاشگران توسعه و تجهیز پایتخت و رسول برادران نقشینه به عنوان سهام دار در مجمع حاضر بوده اند و در خصوص سرمایه شرکت تصمیم گیری کرده اند اما این نکته که افراد هیات مدیره از سوی کدام شرکت در هیات مدیره عضویت دارند مشخص نیست.

صرف نظر از این موارد مواردی در گزارشات رسمی سال ۱۳۹۳ دیده میشود  که قابل توجه است:
بیمه رازی بالغ بر ۱۱۱ میلیارد و ۴۰۸ میلیون تومان طلب از نمایندگان و کارگزاران خود دارد و بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۸۸۹ میلیون تومان نیز از بیمه گذاران طلب دارد که در این بین کارگزاری سایپا با بیش از ۴۴ میلیارد تومان بدهی رکوردار در این بخش است و پس از آن کارگزاری چتر آسایش ایرانیان با بیش از ۲۸ میلیارد و ۷۳۶ میلیون تومان بدهی ایستاده است .مطالبات از این دو کارگزار بابت فروش بیمه نامه های اتومبیل صفرکیلومتر بوده که به عنوان معرف شرکت های ایرانی تولید کننده سایپا و ایران خودرو هستند .قرارداد های مزبور برای یک سال از تاریخ اول مهر ۱۳۹۲ تا اول مهر ۱۳۹۳ برای شرکت سایپا و از ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ تا ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ برای ایران خودرو منعقد شده و برای یک دوره یک ساله دیگر تمدید شده است .البته این امر با رشد ۹۰درصدی حق بیمه صادره همراه بوده که با توجه به مفاد قراردادهای منعقده در اقساط ماهانه به خیطه وصول می انجامد که البته مبالغی از دو کارگزار نیز وصول شده است وعمده مطالبات از اشخاص حقیقی است.

ازجمله مطالباتی دیگر این شرکت طلبی است که از خانم «س ه» به مبلغ یک میلیاردو ۶۲۹ میلیون تومان به عنوان یکی از نمایندگان دارد که تحت پیگرد حقوقی است .

مطلب دیگری که در لابه لای ارقام و آمار عملکرد شرکت خودنمایی می کند اینکه شرکت بیمه رازی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان بدهی به بیمه مرکزی دارد که البته مانده بدهی شرکت به وزارت بهداشت و نیروی انتظامی نیز قابل تامل است و شرکت بالغ بر ۵۴ میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان بدهی به وزارت بهداشت و ۱۲ میلیاردو ۹۰۲ میلیون تومان به نیروی انتظامی دارد .

این مانده بدهی ها بابت عوارض بیمه های شخص ثالث است . البته بدهی شرکت به صندوق خسارت های بدنی نیز در این بخش به ۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان می رسد .مجموع تعهدات شرکت در بخش حساب های پرداختنی بیش از ۹۳ میلیارد تومان گزارش شده است.

نکته جالب توجه دیگر اینکه شرکت پیشگامان توسعه تجارت البرز که سهام دار۱۵درصدی شرکت است و سرمایه اش به مبلغ ۹ میلیارد و ۳۸۷ میلیون ریال به ثبت رسیده بالغ بر ۶ میلیارد و ۱۳۲ میلیون تومان بدهی به شرکت بیمه رازی دارد .

در جهت شفاف سازی در گزارشات بعدی به بررسی میزان واقعی بودن و صحت گزارشات مالی این شرکت بیمه ای می پردازیم

منبع: شمانیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=177096

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر