4

ادیان الهی به دنبال سازندگی انسان و رفتارهای درست به او هستند

  • کد خبر : 18748
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴

آیت الله ‘سید محمود هاشمی شاهرودی’ با بیان اینکه مخفی نگاه داشتن و یا نادیده گرفتن رابطه ادیان و علوم انسانی از ضعف های علوم انسانی غرب است از دانشگاهیان کشور خواست تا تبیین این رابطه را به طور جدی در برنامه کار خود قرار دهند. آیت الله ‘سید محمود هاشمی شاهرودی’ روز شنبه در […]

آیت الله ‘سید محمود هاشمی شاهرودی’ با بیان اینکه مخفی نگاه داشتن و یا نادیده گرفتن رابطه ادیان و علوم انسانی از ضعف های علوم انسانی غرب است از دانشگاهیان کشور خواست تا تبیین این رابطه را به طور جدی در برنامه کار خود قرار دهند.

آیت الله ‘سید محمود هاشمی شاهرودی’ روز شنبه در پنجمین همایش بین المللی فارابی ادامه داد: انسان، اصلی ترین موضوع ادیان به شمار می رود و ادیان الهی به دنبال سازندگی انسان و نشان دادن مبدا، منتها، ارزش های واقعی و رفتارهای درست به او هستند و علوم انسانی نیز به نوبه خود می توانند نقش ادیان را در ایجاد تمدن ها و حرکت های بزرگ تاریخ بشر بررسی کنند.

رییس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه ادامه داد: بیداری امروز جهان اسلام و رشادت ها، مقاومت ها و شهادت طلبی هایی که به دنبال این بیداری علیه استکبار و نظام سلطه بروز یافته در سایه روشنگری های ادیان و راه هایی که دین برای رسیدن به آرمان و اهداف انسانی تعریف و ترسیم کرده، ایجاد شده است.

آیت الله هاشمی شاهرودی مقایسه میان علوم انسانی با علوم طبیعی و تجربی را کاری نادرست و اندیشه ای عبث خواند و گفت: نمی توان تصور کرد که علوم انسانی نیز همانند علوم تجربی و طبیعی، تنها به تشخیص روابط میان دو یا چند پدیده می پردازد بلکه باید پذیرفت که نقش علوم انسانی بسیار فراتر از این بوده و می تواند حقیقت وجودی انسان، مبدا، معاد، جهت گیری اندیشه ها، اهداف و ارزش های وی را مشخص کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم بازنگری و تجدیدنظر جدی در مباحث علوم انسانی کشور تاکید کرد و افزود: هرچند فعالیت های خوبی در سال های پس از انقلاب در زمینه علوم انسانی صورت گرفته اما تا رسیدن به الگوی تمام عیار علوم انسانی اسلامی فاصله زیادی باقی مانده است.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد کرد که با طبقه بندی علوم انسانی در دانشگاه ها، مباحثی در رابطه با سرنوشت انسان، مبدا و معاد در سطوح و جایگاه بالاتری از این علوم قرار گیرند و به آنها ارزش و بهای بیشتری داده شود.

پنجمین جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با حضور دکتر ‘محمود احمدی نژاد’ رییس جمهوری، ‘کامران دانشجو’ وزیرعلوم و جمعی از اندیشمندان ایرانی و ۳۰ کشور جهان در محل سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=18748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر