3

شب طلایی هنرمندان ایرانی در حراج کریستی + تصاویر

  • کد خبر : 18768
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۵

رکوردهای چشمگیر و غافلگیرکننده آیدین آغداشلو و رضا درخشانی و از میان جوانان هنرمند،‌ محمود بخشی مؤخر،‌ پویا آریان پور و بیتا وکیلی، ‌ایران را یکه تاز شب دوم حراج کریستی کرد تا یازدهمین دوره این حراج به طور کامل در تسخیر هنرمندان ایرانی قرار گیرد. شب دوم و پایانی حراج کریستی (که به آثار هنری که […]

رکوردهای چشمگیر و غافلگیرکننده آیدین آغداشلو و رضا درخشانی و از میان جوانان هنرمند،‌ محمود بخشی مؤخر،‌ پویا آریان پور و بیتا وکیلی، ‌ایران را یکه تاز شب دوم حراج کریستی کرد تا یازدهمین دوره این حراج به طور کامل در تسخیر هنرمندان ایرانی قرار گیرد.
شب دوم و پایانی حراج کریستی (که به آثار هنری که زیر ۵۰ هزار دلار قیمت پایه داشتند تعلق داشت) ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱ در سالن گودلفین هتل امارات تاوند دبی برگزار شد که در آن ۱۵۲ اثر شامل ۵۶ اثر از ایران ۲۳ اثر از مصر ،۲۰ اثر از لبنان، ۱۵ اثر از سوریه ، ۱۳ اثر از عراق ، هشت اثر از ترکیه، پنج اثر از امارات ، چهار اثر از فلسطین ، از عربستان ، تونس و الجزایر هر یک دو اثر و از ارمنستان و اردن هر یک یک اثر به رقابت پرداختند که در پایان  علاوه بر ثبت رتبه های بالا به نام ایرانیان، فروش ۹۰ درصدی آثار جوانان هنرمند ایرانی، یک حراج به یادماندنی برای نسل نو تجسمی ایران رقم زد.

در این شب تابلویی از مجموعه «خاطرات انهدام» آیدین آغداشلو، با فروش ۶۹ هزار دلاری به عنوان گران ترین اثر به فروش رسیده دست یافت. این نخستین بار بود که در حراج کریستی آغداشلو، نقاش و نویسنده صاحب نام کشورمان توانست حائز این مهم شود.
اما رکورد دوم این شب را نیز هنرمند دیگر ایرانی، رضا درخشانی از آن خود نمود تابلوی او ۶۱ هزار و ۲۵۰ دلار به فروش رسید تا پل گریگوسیان‌ هنرمند فقید لبنانی که نقاشی‌اش ۶۰ هزار دلار فروخته شد در جای سوم قرار گیرد.
رکورد چهارم این شب را نیز دو ایرانی به طور مشترک بدست آوردند نقاشی از زنده یاد بهمن محصص با اندازه ۱۵۰×۱۰۰ و نیز یک تابلو از مجموعه «کوزه ها»‌فرهاد مشیری که هریک ۵/۵۶ هزار دلار آثارشان به فروش رسید. نقاشی‌خط صداقت جباری با فروش ۴۸ هزار دلاری در جای ششم ایستاد.
این درحالی بود که از این پس فروش های پیاپی و قابل ملاحظه جوانان هنرمند ایران چشم‌ها را خیره کرد. چیدمان «دیوار»‌ محمود بخشی مؤخر ۴۰ هزار دلار ،‌ اثری از پویا آریان‌پور ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شدند و «آبستره معاصری» از بیتا وکیلی در ادامه موفقیت های بین‌المللی این نقاش جوان به قیمت ۳۵ میلیون تومان به فروش رسید تا بیتا وکیلی در کنار چهره‌هایی نظیر پروانه اعتمادی و دو نقاش عراقی و فلسطینی حائز رتبه یازدهم شود.

در این حراج به‌یاد‌ماندنی سه نقاش جوان که از سوی «گالری اثر» در این رویداد تعیین کننده حضور داشتند نیز فروش های خوبی داشتند: احمد مرشدلو تابلویش ۱۵ هزار دلار به فروش رسید و دو چهره نو آمده به حراج رضا عظیمیان ۹ هزار دلار و رکسانا منوچهر ۸ هزار دلار آثارشان به فروش رسید.

در این شب از افشین پیرهاشمی نیز تابلویی بدون عنوان به مبلغ ۱۵ هزار دلار به فروش رسید که ۸۰×۱۲۰ سانتی متر اندازه اش بود، اما مطلب مهم تر درباره او که در شب دوم در سالن حراج پیچید، این بود که تابلوی «ورود به نیویورک» این نقاش جوان را که در شب اول حراج ۱۶۰ هزار دلار فروخته شد، یک مجموعه دار انگلیسی خریده است.
در شب دوم حراج کریستی طاهره صمدی طاری نیز چهره پرفروغی از خود به جای گذاشت این نقاش ۳۰ ساله در ادامه موفقیت‌های بین‌المللی اش در سومین حضور در حراج کریستی نیز اثرش به فروش رسید و این بار به رقم قابل ملاحظه ۱۴ هزار دلار دست یافت تا در کنار نام پرسابقه پرویز کلانتری قرار گیرد که اثر او نیز  به همین قیمت به فروش رسید.
در این حراج سایر هنرمندان ایران نیز به فروش‌های خیره‌کننده‌ای دست یافتند: نصرالله افجه‌ای ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار، رکنی حائری زاده ۳۲ هزار و پانصددلار، مسعود عربشاهی و کوروش شیشه گران هریک ۲۵ هزار دلار، نقاشی خط «علی شیرازی» ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار، خسرو حسن زاده ۲۱ هزار و ۲۵۰ دلار، عذرا عقیق بخشایشی و علیرضا دیانی هریک ۱۶ هزار و ۲۵۰ دلار، نقاشی شهریار احمدی ۱۵ هزار دلار ، مجسمه ای از رافی داوتیان و اثری از زنده یاد فرامرز پیلارام هریک ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار، عکسی از مجموعه «وهم در تهران» علیرضا فانی ۹ هزار دلار، مجسمه ای از حامد رشتیان ۵/۶ هزار دلار و …
 
بدین ترتیب یازدهمین حراج کریستی دبی که برای نخستین بار در دو شب پیاپی برگزار شد را باید در مجموع  به نام هنر و هنرمندان ایران در تاریخ این حراج ثبت کرد/خبرآنلاین
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=18768

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر