1

آمادگی کمیسیون قضایی مجلس برای تدوین طرحی جهت ساماندهی وضعیت بهداشتی زندان‌ها

  • کد خبر : 196472
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲

عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس رسیدگی به وضعیت بهداشتی زندان‌ها را ضروری خواند وگفت: مجلس آمادگی دارد طرحی را برای ساماندهی وضعیت بهداشتی و درمانی زندانیان تدوین کند.

آمادگی کمیسیون قضایی مجلس برای تدوین طرحی جهت ساماندهی وضعیت بهداشتی زندان‌ها

محمدعلی پورمختار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارنظر رییس سازمان زندان‌ها مبنی بر اینکه برخی پزشکان تمایلی برای کار در زندان ها ندارند، افزود: مراقبت زندانیان امر بسیار مهمی است و باتوجه به محدودیت جا و مکان، اغلب این افراد در مخاطره هستند و لذا ضرورت دارد اهتمام ویژه‌ای از سوی وزارت بهداشت در این خصوص صورت گیرد تا با بهره مندی از پزشکان متخصص، توانمند و متعهد، در زندان ارایه خدمت درمانی صورت گیرد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، درباره بی‌تمایلی برخی پزشکان نسبت به ارایه خدمت در زندان‌‍ ها، ادامه داد: شرایط شخصی پزشکان بالاتر از زندان بانان نیست؛ زندان بانان نیز با مجموعه ای از سختی ها و مشکلات درحال فعالیت هستند لذا انتظارمان این است وزارت بهداشت اقدامی جدی در این زمینه به عمل آورد.

آمادگی کمیسیون قضایی و حقوقی برای تدوین طرحی جهت ساماندهی وضعیت بهداشتی زندان ها

این نماینده مردم در مجلس دهم، با استقبال از پیشنهاد رییس سازمان زندان‌ها مبنی بر درنظر گرفتن زندان‌ها همانند مناطق محروم برای تسری خدماتی بهداشت و درمان به این مراکز، تصریح کرد: این اقدام می تواند الزاماتی را برای وزارت بهداشت و درمان و پزشکانی که به هرحال ناچار به گذراندن طرح خود هستند ایجاد کند، البته در این زمینه نیز می‌توان امتیاز ویژه را برای این پزشکان درنظر گرفت.

پورمختار افزود: رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمانی زندان ها امری ضروری و تا حدی فوری است و با توجه به اطلاعاتی که در مورد شرایط بهداشتی داخل زندان وجود دارد ضروری است تا این اقدام صورت گیرد؛ همچنین می توان در صورت نیاز با سازمان زندان‌ها تعاملی صورت داد تا در صورت نیاز به الزام قانونی، در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس طرحی را برای ساماندهی وضعیت بهداشتی و درمانی زندانیان تدوین کنیم.

وی درباره اظهار نگرانی اخیر وزیر بهداشت نسبت به وضعیت بهداشتی و درمان زندان ها، تاکید کرد: این نشان دهنده آن است که وزیر بهداشت نیز شناخت کافی به وضعیت بهداشتی و درمانی زندان ها دارد که در این زمینه انتظار ما آن است که به این وضعیت رسیدگی شود زیرا انتقال نگرانی به دیگران جایگاهی ندارد بلکه خود وزیر است که مسئول رسیدگی و پاسخگویی به این نگرانی بوده و باید تصمیم قاطعی در این زمینه اتخاذ کند تا با این اقدام بتواند خدمتی به زندانیانی که به هر دلیلی در زندان هستند شکل گیرد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس دهم، درپاسخ به این سوال که آیا منعی برای بازدید از همه زندان‌ها جهت بررسی وضعیت بهداشتی و درمان از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد یا خیر، ادامه داد: به نظر نمی رسد منعی از سوی قوه قضاییه و سازمان زندان ها برای این نوع بازدیدها وجود داشته باشد زیرا نگرش بر آن است تا مشکلات بررسی شده و تصمیمی برای رفع آن اتخاذ شود.

بازدیدهای سیاسی از زندان ها نیازمند تعامل است

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: حال ممکن است بعضی از بازدیدها را بازدیدهای سیاسی تلقی کرد که طبیعی است این اقدام نیازمند تعامل است اما در خصوص بررسی وضعیت بهداشتی و درمانی زندان ها از سوی نمایندگان مجلس، به نظر می رسد سازمان زندان ها آمادگی لازم را داشته باشد تا واقعیت داخل زندان بررسی شده و  نمایندگان نیز با مشکلات آن آشنا شوند.

پورمختار افزود: امروزه نه تنها در حوزه بهداشت بلکه در حوزه فضای زندان ها نیز به شدت مشکل داریم که رفع آن نیازمند بودجه کافی است اما گاه مشاهده می شود که دولت اعتبارات لازم را اختصاص نمی دهد و اگر هم مجلس برای آن بودجه ای در نظر بگیرد به جهت داشتن بار مالی و مغایرت داشتن با اصل ۷۵ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد می شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: ممکن است نسبت به مسایل امنیتی محدودیت هایی در بازدید از زندان ها وجود داشته باشد اما نسبت به بقیه موارد احتمال آن بسیار کم است که سازمان زندان ها نسبت به آن منعی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس سازمان زندانها با اشاره به کاهش تمایل پزشکان به کار در زندانها گفت: وزارت بهداشت باید زندانها را همچون نقاط محروم دانسته و خدمات را به داخل زندان تسری دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=196472

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر