1

شدت گرفتن پدیده حمله به داوران فوتبال از دیدگاه کارشناسان داوری + تصاویر

  • کد خبر : 204610
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶

فشار، تهدید وکتک زدن داوران در لیگ های مختلف فوتبال، پدیده ای که در سال های اخیر به دفعات شاهد آن هستیم، در همین خصوص کارشناسان حقوقی و داوری را درباره علت شدت گرفتن این پدیده در فوتبال کشور گفته اند.

خشونت و اوباشگری در فوتبال تقریباً از آغاز رواج این رشته ورزشی وجود داشته و در کشورهای مختلف پدیده‏ ای خشونت طرفداران فوتبال همواره تحت تأثیر عامل‏ های گوناگون بوده است، عصبانیت برخی از بازیکنان، نیمکت نشینان و حتی تماشاگران نسبت به داوران فوتبال کشورمان در سالهای اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است و کتک زدن داوران پدیده جدیدی فوتبال کشورمان نیست و شفاف نبودن قوانین کمتیه انظباطی فدارسیون موجب شده است که باشگاه ها با تاکتیک فشار به داوران و تهدید به دنبال کسب امتیازات و پوشش ضعف های فنی خود باشند، پدیده ای که در سال های اخیر به دفعات شاهد آن هستیم.

از نمونه های کتک خوردن داوران در سال های گذشته می توان به مرگ حسین قهرداشتی داور فوتبال در دهه ۷۰ که بعد پایان یکی از بازی های محلات داور توسط اشیا برنده مورد حمله قرار گرفته بود اشاره کرد.

-حمله به رحیمی مقدم داور تبریزی و مبشر کمک داورش در لیگ

/////درحال تکمیل ////شدت گرفتن پدیده حمله به  داوران فوتبال از دیدگاه کارشناسان داوری  //تصاویر

-کتک خوردن حسین جنگی داور بازی صبا باطری و صنعت مس در ورزشگاه سلیمی کیا کرمان درسال ۱۳۸۲

سفارشی///شدت گرفتن پدیده حمله به  داوران فوتبال از دیدگاه کارشناسان داوری  //تصاویر

-سیلی زدن رئیس وقت هئیت فوتبال یزد زیر گوش داور درسال

/////درحال تکمیل ////شدت گرفتن پدیده حمله به  داوران فوتبال از دیدگاه کارشناسان داوری  //تصاویر۱۳۸۸

-ضرب وشتم سعید شمس داور بازی چوکا تالش مقابل شهرداری ذزفول در سال ۱۳۹۰ که فیلم این درگیری تا مدت ها سوژه رسانه های داخلی و خارجی بود،

/////درحال تکمیل ////شدت گرفتن پدیده حمله به  داوران فوتبال از دیدگاه کارشناسان داوری  //تصاویر

-بیهوش شدن داور بازی تیم دبیری تبریز و نود ارومیه در مسابقات فصل قبل نونهالان کشوری بعلت حمله تماشاگران با چوب و چماق و صدمه دیدن پای چپ داور مسابقه


/////درحال تکمیل ////شدت گرفتن پدیده حمله به  داوران فوتبال از دیدگاه کارشناسان داوری  //تصاویر

-حمله به داور مسابقه ماه گذشته در لیگ زنجان شهر که با بستری شدن ملکی داور مسابقه در بیمارستان همراه شد.

/////درحال تکمیل ////شدت گرفتن پدیده حمله به  داوران فوتبال از دیدگاه کارشناسان داوری  //تصاویر

-حمله تماشاگران عصبانی به داور مسابقه در پایان بازی فولاد یزد مقابل راهن تهران در شهر یزد در لیگ دسته یک فوتبال که با شلیک گاز اشک آور و دخالت نیروی انتظامی پایان یافت، آخرین نمونه از خشونت برعلیه داوران فوتبال است.

/////درحال تکمیل ////شدت گرفتن پدیده حمله به  داوران فوتبال از دیدگاه کارشناسان داوری  //تصاویر

این موارد تنها نمونه هایی ثبت شده از خشونت سازمان یافته بر علیه داوران فوتبال در دو دهه گذشته بوده است، البته حمله به داوران تنها به لیگ برتر ، دسته  ۱و ۲ محدود نمی شود، چراکه در مسابقات استانی همواره شاهد کتک زدن داوران توسط تماشاگران ، بازیکنان و عوامل تیم ها هستیم ، که با دخالت مسئولان رسانه ای نمی شود.

در همین خصوص نظر  کارشناسان حقوقی و  داوری درباره شدت گرفتن پدیده خشونت بر علیه داور ان را جویا شدیم.

شکر ریز:حمله به داور جزء سنگین ترین جرایم انضباطی در جهان است

آرش شکر ریز کارشناش حقوقی ورزشی در خصوص خشونت بر علیه داوران فوتبال گفت : مضروب کردن داور جزء جرایم فوق العاده سنگین برای اشخاص حقیقی است که می تواند شامل محرومیت چندین ساله و جرائم مالی بالا باشد، که می توانیم به محرومیت ۲ ساله علی کریمی بدلیل دست زدن به داور مسابقه اشاره کنیم.

وی ادامه داد: کمیته انظباطی فدارسیون فوتبال کشورمان نیز به شدت با خشونت برعلیه داوران برخورد می کند، اگرچه این مجازات ها تا کنون نقش بازدارندگی زیادی نداشته اند.

خسروی :جرایم باید سنگین تر شود تا کسی جرات حمله به داور را نداشته باشد

علی خسروی داور سابق بین المللی کشورمان درباره کتک خوردن داوران اظهار کرد : ضعف قوانین باعث شده است که بازیکنان و تماشاگران این جسارت را پیدا کنند که داور مسابقه را کتک بزند و شاهد هستیم در هفته های اخیر در یزد، شیراز و بوشهر داور بازی را کتک زدند و صدای کسی هم در نیامد، حتما باید داوری بمیرد تا جلوی این موضوع گرفته شود.

وی ادامه داد : فدارسیون باید جریمه های  انظباطی سنگین تری را وضع کند و باشگاه هایی که داوران را کتک می زنند را به یک رده پایین تر بفرستد و یا بازیکن خاطی را مادام العمر از بازی فوتبال محروم کند، تا دیگر کسی جرات نکند به داور بازی حمله کند.

سلیمانی: جریمه های میلیونی در برابر قراردادهای میلیاردی بازیکن نقش بازدارندگی ندارد

حیدر سلیمانی کارشناس داوری در خصوص افزایش خشونت بر علیه داوران فوتبال خاطر نشان کرد: خشونت بر علیه داوران وجود دارد و نمی توانیم این موضوع را انکار کنیم، چرا که تیم ها افرادی را با ۵۰یا ۱۰۰ هزارتومان پول اجیر می کنند تا به داوران فحاشی و انها را به کتک خوردن  تهدید کنند تا با ایجاد فضای رعب و وحشت تصمیمات داوران را به نفع خود مصادره کنند.

سلیمانی در خصوص دلایل افزایش این خشونت ها در سال های اخیر هم گفت : فدراسیون فوتبال برای تهیه البسه و پرداخت حق الزحمه های داوران مشکل دارد و باشگاه ها و تماشاگران با آگاهی جایگاه ضعیف داوران در فدراسیون فوتبال این جسارت را پیدا می کنند تا به بهانه کوچکترین موضوع به داوران حمله کنند.

وی ادامه داد: فدارسیون فوتبال باید از داوران در مقابل مختلفان محافظت بیشتری کند و بازیکنان و یا تماشاگرانی که به داور توهین می کنند را با احکام سنگین جریمه کند، از سوی دیگر قوانین کنونی کمیته انضباطی نمی تواند به خوبی از داوران برابر خاطیان محافظت کند و مبالغ میلیونی جریمه های انضباطی در مقابل قرارد های میلیاردی بازیکنان بسیار ناچیز است و نقش بازدارندگی ندارد.

کارشناس داوری افزود: پتانسیل بالای مالی باشگاه ها رای های انضباطی را تاثیر خود قرار داده و فدراسیون هم برای پوشش ضعف مالی خود بجای محروم کردن متخلفان، بیشتر از جریمه های مالی استفاده می کند.

سلیمانی گفت : در کشورهای آلمان و انگلستان تحقیقی برای فساد انجام شده بود که نشان می دهد عوامل اقتصادی و سیاسی روی تصمیمات داوران تاثیر می گذارد و به نوعی داوران مجبور به غش کردن به سوی آنها می شوند .

داور ملی فوتبال که خود قربانی این خشونت ها بوده، از ضرب وشتم داور توسط رئیس هیت فوتبال استان پرده برداشت و گفت: سال ۱۳۸۸ کمک داور  یازی فولاد یزد مقابل نفت مسجد سلیمان در شهر یزد بودم که بعد از اعلام پنالتی توسط داور مسابقه، بازی ۱۵ دقیقه دچار وقفه شد و مسئولان وقت اجازه ادامه بازی را نمی دادند و در پایان مسابقه هم رئیس هئیت فوتبال یزد یک سیلی محکم زیر گوش علی شیخی داور بازی زد و موجب شد تماشاگران به داخل زمین هجوم بیاورند و تیم داوری را تا حد مرگ کتک بزند و تا ساعت ها در رختکن حبس شده بودیم که متاسفانه هیچ برخوردی با آنها نشد.

وی افزود: متاسفانه تماشاگران یزدی پس از گذشت ۷ سال بار دیگر تاریخ را تکرار کردند و داوران بازی فولادیزد – راه آهن را در پایان بازی مورد ضرب و شتم قرار دادند و داوران را مضروب کردند که نتیجه ضعف احکام کمیته انظباطی فدراسیون است.

جیدر سلیمانی در پایان گفت: تنها راه کاهش خشونت علیه داوران، مشخص شدن جایگاه داوران با حرفه ای شدن و ایجاد اتحادیه داوران همانند انگلستان و ژاپن است.

yjc.ir

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=204610

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر