1

 از انتخاب تیم ملی ایران بسیار خوشحالم

  • کد خبر : 252423
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

البته باتوجه به اینکه مصاحبه مورد نظر و منتشره از زبان سوئدی به انگلیسی ترانسلیت شده، ممکن است بخشی از کلمات به کار رفته در آن دقیق نباشد (کمااینکه گروه رسانه‌ای تیم‌ملی هم به همین موضوع استناد کرده و مصاحبه قدوس را غیردقیق ارزیابی کرده است).

قدوس ستاره دو ملیتی تیم فوتبال ایران در خلال اردوی ترکیه در گفت‌وگو با یک پادکست سوئدی از دعوت به تیم‌ملی، جای گرفتن بین نفرات نهایی و دیدار با اسپانیا و پرتغال صحبت کرده است.

به گزارش افق نیوز/ قدوس همچنان نظرش را درباره حضور در پیراهن تیم‌ملی ایران با وجود انجام یک مسابقه با سوئد در ژانویه ۲۰۱۷ و گلزنی مقابل اسلوواکی به زبان می آورد. جالب اینجاست که هیچ کس در فدراسیون فوتبال سوئد از موضوع حضور او در فوتبال ایران اطلاع نداشته تا زمانی که او تصمیم نهایی خود را برای حضور در تیم‌ملی ایران می‌گیرد. این گفت‌وگویی است که به سرعت در فضای مجازی هم رسانی شده و مورد قضاوت قرار گرفته است. اینکه قدوس گفته است اگر سوئدی‌ها زودتر با او تماس می‌گرفتند ممکن بود به تیم‌ملی این کشور بپیوندد نکته مهمی است. البته باتوجه به اینکه مصاحبه مورد نظر و منتشره از زبان سوئدی به انگلیسی ترانسلیت شده، ممکن است بخشی از کلمات به کار رفته در آن دقیق نباشد (کمااینکه گروه رسانه‌ای تیم‌ملی هم به همین موضوع استناد کرده و مصاحبه قدوس را غیردقیق ارزیابی کرده است).

جالب اینکه قدوس گفته است ازحضور در تیم ملی ایران بسیار راضی است اگرچه ممکن بود اگر سوئدی ها زودتر سراغ او می رفتند شاید آن تیم ملی را انتخاب می کرد که البته این مساله به هیچ وجه قابل سرزنش نیست چراکه قدوس تصمیم خود را در انتخاب تیم ملی ایران گرفته است و با این مصاحبه قصد داشته نسبت به شکل آماتور مذاکره در فدراسیون سوئد اعتراض خود را به زبان بیاورد. ترجمه دقیق مصاحبه سامان قدوس را در ورزش سه بخوانید. باتشکر از رامتین جباری.

*  صحبت‌های شما با فدراسیون فوتبال سوئد برای انتخاب تیم ملی این کشور چگونه آغاز شد؟

آن‌ها به من گفتند که از حضورم در تیم ملی سوئد خوشحال می‌شوند و در تماس خواهیم بود، اما در واقع هیچ خبری نشد. این در زمانی بود که به ایران رفتم تا در ۲ بازی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برابر تیم‌های ملی کره‌جنوبی و سوریه مشارکت داشته باشم. سپس به خانه (سوئد) بازگشتم و از این زمان تماس‌ها آغاز شد.

* چگونه به پیشنهاد تیم سوئد پاسخ دادی؟

خیلی روشن است که شوکه شدم اما همان لحظه یک کمی هم عصبانی شدم چون فشار زیادی روی من آمد. من تصمیمم را گرفته بودم اما آنها می خواستند من نظرم را تغییر بدهم. توضیح دادنش کمی برای من سخت است. آنها می خواستند دست و پای من را برای بازی کردن در تیم سوئد ببندند درحالی که من قبل از آن تصمیمم را گرفته بودم در ایران بازی کنم.

* بنابراین من می توانم اینطور برداشت کنم که خیلی سخت است وقتی که یک کشوری را برای بازی انتخاب کنی نظرت را برای بازی در یک تیم جدید تغییر بدهی؟

بله، خیلی روشن است که این قضیه را خیلی سخت تر می کند به دلیل آنکه من در سوئد متولد شدم، اینجا بزرگ شدم، درس خواندم و همه زندگی ام اینجاست. خیلی روشن است که می خواستم برای تیم سوئد بازی کنم به همین اندازه که می خواهم برای تیم ملی ایران بازی کنم.

* بعدا چه اتفاقاتی افتاد؟

با یکی از مسئولان فدراسیون صحبت کردم و به او گفتم که می خواهم روی تصمیمم برای بازی ایران باقی بمانم. بعد از آن دنیل کین برخت (رئیس اشتورتس) از باشگاه با من تماس گرفت و در یک ملاقات حضوری بعدا درباره علت این انتخاب من و تصمیم نهایی من سوال کرد. من نظرم را در پایان تمرین آن روز تیم اعلام کردم و او به من جواب داد بهتر است خیلی تصمیم نگیری. او به من گفت که با فدارسیون تماس خواهد گرفت و از آنها خواهد خواست که زمان بیشتری را برای فکر کردن و تصمیم گیری به من بدهند. من هم گفتم اشکالی ندارد و من بیشتر فکر می کنم.

* احساست چه بود که فدراسیون فوتبال سوئد وقتی با تو تماس گرفت که تصمیمت را گرفته بودی؟

واقعا نمی دانم و حتی نمی دانم این موضوع را باید چگونه پیش برد که دوباره در آینده خطای مشابهی رخ ندهد. من دوست ندارم ورزشکار دیگری در شرایط مشابه من برای انتخاب قرار بگیرد. نمی دانم چگونه توضیحش بدهم ولی تو هنوز دوست داری تیم ملی سوئد موفق بشود. بازیکنان زیادی در سوئد هستند که پیشینه خارجی دارند من از آنها می خواهم که تصمیمشان در جهت موفقیت تیم ملی سوئد باشد نه شبیه به کاری که من انجام دادم اما این را می خواهم بگویم که از تصمیمی که گرفتم اصلا پشیمان نیستم. من خیلی خوشحالم و خیلی راضی ام از تصمیمی که در انتخاب تیم ملی ایران گرفتم اما حرفم این است که یک چنین موقعیتی دیگر نباید اتفاق بیفتد و این مساله باید حل بشود.

* آیا باید فدراسیون سوئد را سرزنش کرد که نتوانست در نهایت این مساله را مدیریت کند؟

من می توانم اینطور پاسخ بدهم که بازیکنان را نباید در این مورد سرزنش کرد چون آنها این شانس را دارند که انتخاب کنند. وقتی تو آن توجه لازم و چیزی که لیاقتش را داری دریافت نمی کنی. من به اندازه کافی این صحبت ها را شنیده بودم که داریم تو را نگاه می کنیم و زیرنظرت داریم یا تو آنقدری خوب نیستی که فعلا در تیم ملی باشی اما می توانی ادامه بدهی و خود را به سطح ملی برسانی …

 

 

* اگر به شما زودتر، مثلا در بهار زنگ می‌زدند برای تیم ملی سوئد بازی می‌کردید؟

این ریسک بسیار بزرگی بود.

 

* چقدر شانس برای‌تان محسوب می‌شد؟

یک شانس بسیار بزرگ.

 

* افسوس. در این صورت می‌توانستید برای تیم ملی سوئد در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بازی کنید؟

بله، اما آن زمان نمی‌دانستیم چه چیز‌هایی قرار است رخ دهد. می‌توانستم به گونه‌ای دیگر بیندیشم. گفتن آن سخت است، اما به هر حال فکر می‌کنم شانس بسیار بیشتری برای سوئد وجود داشت.

 

* با چه واکنش‌هایی در این برهه پس از انتخاب ایران مواجه شدید؟

صفحه اینستاگرامم از سوی ایرانیان بمباران شد که مرا یک قهرمان می‌دانستند، زیرا این کشور را برابر سوئد انتخاب کرده بودم. از سوی دیگر سوئدی‌ها نیز به من گفتند که خیانتکار و بازیکنی اجاره‌ای هستم و باید سوئد را ترک کنم.

 

* در مواجهه با آن‌ها چه کار کردید؟

این برای من مشکلی نبود. در سوئد پرشور‌های بسیاری هستند که می‌خواهند نظرشان را روشن بیان کنند.

* واکنش فدراسیون فوتبال: ترجمه دقیق نیست!

همچنین دپارتمان رسانه‌ای تیم‌ملی نسبت به انتشار این مصاحبه به سرعت واکنش نشان داد.

در این بیانیه چنین می‌خوانیم: بخش رسانه ای تیم ملی درباره ترجمه انجام شده از مصاحبه سامان قدوس توضیحی را اعلام می کند: در فاصله ۱۷ روز تا جام جهانی و در روز بازی ایران برابر ترکیه، ترجمه ای غیردقیق از مصاحبه سامان قدوس با یکی از رسانه های سوئدی صورت گرفته است. بازیکن تیم ملی در این مصاحبه تاکید کرده از انتخاب تیم ملی خوشحال است و از این انتخاب پشیمان نیست. او در این گفتگو به صورت شفاف اعلام کرده قدم اول از طرف ایران برداشته شده بود و اگر سوئد زودتر اقدام کرده بود، داستان می توانست متفاوت باشد. بنابراین استفاده از جملاتی نظیر اینکه “اگر زمان به عقب بر می گشت ایران را انتخاب نمی کردم” صحیح نیست و قدوس از چنین جمله ای استفاده نکرده است. بازیکن تیم ملی بارها در مصاحبه های خود به حضور در تیم ملی ایران و پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی افتخار کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=252423

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر