2

رد صلاحیت شده ها در آزمون شورای نگهبان

  • کد خبر : 25885
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱

خبر‌ها حکایت از تایید صلاحیت جمعی از نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرای مجلس شورای اسلامی دارد

همین چند روز پیش بود که خبر رد صلاحیت تمام منتقدین دولت از علی مطهری گرفته تا کاتوزیان و محجوب توسط وسط هیات‌هایی اجرایی (و نه شورای نگهبان) در رسانه‌ها پیچید و موج اعتراض مجلس هشتمی‌های منتقد را در پی داشت.

در‌‌ همان زمان، این نمایندگان اعلام کردند که اعتراض کتبی خود را به مراجع ذیربط ارسال کرده‌اند و حتی علی مطهری نامه‌ای را در انتقاد به رد صلاحیتش منتشر کرد.

حالا اما در حالیکه پروسه تایید صلاحیت‌ها به مرحله دوم را پشت سر گذاشته است و به پایان خود نزدیک می‌شود خبر‌ها حکایت از تایید صلاحیت جمعی از نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرای مجلس شورای اسلامی که پیش از این در هیئت‌های اجرایی نهمین دوره انتخابات مجلس رد شده بودند، دارد.

انوشیروان محسنی بند پی نماینده نوشهر و چالوس، محمد مهدی شهریاری نماینده بجنورد، مجید نصیرپور نماینده سراب، علیرضا محجوب نماینده تهران و داریوش قنبری نماینده ایلام از جمله نمایندگان اصلاح طلبی هستند که از سوی هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند اما با نظر هیئت‌های نظارت استانی صلاحیت آنان برای ورود به انتخابات مجلس نهم تایید شد.

همچنین علی زنجانی نماینده فعلی نقده و اشنویه، ‌ داوود محمدجانی نماینده مردم آباده از تایید صلاحیت خود خبر دادند. در میان نام تایید صلاحیت شدگان اما نام اصلاح طلبانی چون قدرت‌الله علیخانی، مجید نصیرپور، فرهاد دلق‌پوش، علی عسگری، الهه راستگو و سهیلا جلودارزاده نیز به چشم می‌خورد تا اکثر فراکسیون اقلیت تایید صلاحیت شوند.

در این میان مطهری و کاتوزیان و عباسپور از مشهور‌ترین اصولگرایانی بودند که در مرحله اول رد صلاحیت شدند اما خبر‌ها نشان از تایید صلاحیت آن‌ها در مرحله دوم بررسی کاندیدا‌ها دارد اما هنوز کاندیداهایی هستند که صلاحیت آن‌ها تایید نشده است.

نادر قاضی‌پور نماینده اصولگرای ارومیه و عبدالجبار کرمی نماینده مستقل سنندج از جمله نمایندگان مجلس هشتمی هستند که هیئت نظارت نیز همچون هیئت اجرایی نظر به رد صلاحیت آنان داده است هر چند که هنوز برای تایید شدن فرصت باقی است چرا تایید صلاحیت کاندیدا‌ها در سه مرحله صورت می‌گیرد و اکنون تنها ۲ مرحله پشت سر گذاشته شده است.

درمرحله اول؛ هیات‌های اجرایی که از سوی فرمانداران منصوب وزارت کشور برگزیده شده‌اند موظف به اظهار نظر درباره صلاحیت کاندیدا‌ها با عنایت به استعلام از نهادهای چهارگاه مقرر در قانون هستند و در این مرحله با توجه به دولتی بودن بررسی کننده‌ها رد صلاحیت منتقدین دولت چندان دور از ذهن نبود چرا که پیش از این هم دولتی‌ها نشان داده‌اند که از منتقدین با روی خوش استقبال نمی‌کند.

پس از آن در مرحله دوم هیات‌های نظارت به بر رسی صلاحیت کاندیدا‌ها می‌پردازند که این اتفاق درباره منتقدین رد صلاحیت شده افتاد و تعداد زیادی از آن‌ها تایید صلاحیت شدند.

در مرحله پایانی شورای نگهبان وارد عمل می‌شود که رای این شورا فصل الخطاب خواهد بود و شورای نگهبان به عنوان مرجع نهایی ناظر بر انتخابات نتایج را به افکار عمومی اعلام خواهد کرد.

گفتنی است، براساس جدول زمان‌بندی انتخابات، نامزدهای کاندیداتوری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که تعیین صلاحیت شده‌اند، از روز (شنبه اول بهمن ماه) تا روز (۲۶ بهمن ماه) فرصت دارند نسبت به تغییر حوزه انتخابیه خود اقدام نمایند.

شفاف – همچنین تبلیغات رسمی داوطلبان نمایندگی مجلس نهم پس از تأیید نهایی هیئت‌های نظارت از (چهارم اسفند ماه) ‌آغاز و ۲۴ ساعت قبل از برگزاری انتخابات سکوت تبلیغاتی شروع خواهد شد و باید منتظر ماند و دید تایید صلاحیت نشده‌های معترض در از آزمون شورای نگهبان سربلند بیرون خواهند آمد یا خیر؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=25885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر