1

اساس طرح معامله قرن پاک کردن صورت مساله فلسطین است

  • کد خبر : 284539
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

به این ترتیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به مساله فلسطین فزونی یافت و از این رو امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ خورشیدی، آخرین جمعه ماه رمضان را «روز قدس» نامیدند و مسلمانان جهان را به حمایت از مردم فلسطین فرا خواندند و اینگونه از آن زمان تا به امروز، هر سال مردم حق طلب ایران و جهان در جمعه پایانی رمضان در یک راهپیمایی و هم افزایی بی نظیر به پشتیبانی از این مردم مظلوم می‌پردازند. روزی که به حق باید آن را نماد وحدت، انسجام و یکپارچگی جهان اسلام و خروش مسلمانان در حمایت از آرمان‌های ملتی مظلوم دانست.

اساس طرح معامله قرن پاک کردن صورت مساله فلسطین است

 «احمد رضا روح الله زاد» دبیر کمیسیون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین معامله قرن را یک طرح بی نتیجه دانست و گفت: پس از انقلاب اسلامی و شکل گیری محور مقاومت و حمایت ایران از فلسطین، رژیم صهیونیستی با چالش های بسیار جدی روبه رو شد. بنابراین آنها به همراه آمریکا به دنبال طرحی هستند که مساله فلسطین پایان بپذیرد و این رژیم غاصب از حاشیه امنیت لازم هم برخوردار شود. بر این اساس آمریکا طرح معامله قرن را طراحی کرد که بنیان آن پاک کردن صورت مساله فلسطین است اما این موضوع به دلایل مختلف با شکست مواجه می شود.

افق آنلاین ، دفاع از حقوق مظلومان از مهم‌ترین شعارهای نهضت امام خمینی (ره) بود که در این میان حمایت از فلسطینیان در صدر آن قرار داشت. به همین دلیل پس از پیرزی انقلاب اسلامی تا به امروز احقاق حقوق پایمال شده مردم مظلوم فلسطین به یکی از مطالبه‌های ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد و رژیم صهیونیستی نیز از تمام ابزار و قدرت خود برای خنثی ساختن این تلاش‌ها، استفاده کرد.

به این ترتیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به مساله فلسطین فزونی یافت و از این رو امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ خورشیدی، آخرین جمعه ماه رمضان را «روز قدس» نامیدند و مسلمانان جهان را به حمایت از مردم فلسطین فرا خواندند و اینگونه از آن زمان تا به امروز، هر سال مردم حق طلب ایران و جهان در جمعه پایانی رمضان در یک راهپیمایی و هم افزایی بی نظیر به پشتیبانی از این مردم مظلوم می‌پردازند. روزی که به حق باید آن را نماد وحدت، انسجام و یکپارچگی جهان اسلام و خروش مسلمانان در حمایت از آرمان‌های ملتی مظلوم دانست.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت فرارسیدن روز قدس با «احمدرضا روح الله زاد» دبیر کمیسیون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین به گفت وگو پرداخته است.

– متن این گفت وگو را در ادامه می‌خوانیم:

ایرنا: چرا موضوع فلسطین در سیاست خارجی برای امام خمینی (ره) از اهمیت زیادی برخوردار بود؟

روح الله زاد: مساله فلسطین یک مساله بسیار مهم در جهان اسلام است. امام خمینی (ره) به عنوان رهبر سیاسی جامعه ایران به مساله فلسطین از زاویه اعتقادی، دینی، سیاسی و منافع ملی می‌نگریستند و آن را بسیار حائز اهمیت می‌دانستند. همچنین آموزه‌های اسلامی بر این موضوع تاکید دارند که مسلمانان نباید در ارتباط با تحولات جهان اسلام، بی تفاوت باشند بلکه باید نسبت به آن موضع، خود را مشخص کنند. بسیاری از روایت‌ها تاکید دارند که اگر فردی به امور مسلمانان نپردازد، مسلمان نیست از این جهت مساله فلسطین از نگاه دینی و برپایه اجتهاد دینی امام (ره) از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.

در بُعد سیاسی و منافع ملی هم با توجه به اینکه غرب، رژیم صهیونیستی را با هدف بسط سلطه خود در منطقه و به صورت یک پادگان نظامی ایجاد کرد و یکی از هدف‌های تأسیس این رژیم مدیریت جنگ و ناامنی در سطح منطقه به شمار می‌رفت، این رژیم به خطری جدی برای تمام جوامع از جمله ایران بدل شد. بر این پایه رویارویی با این رژیم در راستای حفظ منافع و امنیت ملی تمام کشورها از جمله ایران ضروری به نظر می‌رسید. امام خمینی (ره) این موضوع را با این عنوان مطرح می‌کنند که رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی است و به جغرافیای فلسطین بسنده نمی‌کنند بلکه فراتر از آنها می‌اندیشند که به زودی آسیب‌ها و خطرهای آن برای کشورهای دیگر هم دیده می‌شود بر این اساس مساله فلسطین از این ۲ منظر برای امام (ره) اهمیت خاصی داشت.

ایرنا: با توجه به اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس به وسیله امام خمینی (ره) این نامگذاری و راهپیمایی چه دستاوردهایی برای جهان اسلام به همراه دارد؟

روح الله زاد: غرب با هدف ایجاد تفرقه در سطح منطقه و جلوگیری از شکل گیری دوباره تمدن اسلامی، رژیم صهیونیستی را به وجود آورد. در واقع غرب خاطره تلخی از امپراطوری بزرگ عثمانی که تا وین پایتخت اتریش پیش رفته بود، داشت و احساس می‌کرد که در جهان اسلام یک ظرفیتی وجود دارد که می‌تواند متحد شود و تمدن جدیدی را خلق کند. بنابراین با تشکیل این رژیم در سطح منطقه تلاش کرد، این تمدن اسلامی که اساس آن وحدت اسلام بود، دوباره احیا نشود.

بنابراین امام خمینی (ره) با اعلام روز جهانی قدس در حقیقت به دنبال ایجاد وحدت جوامع اسلامی برای مقابله با جریان سلطه و عملکرد رژیم صهیونیستی بودند. از این رو روز قدس مورد استقبال جوامع اسلامی قرار گرفت و در زمانی که مساله فلسطین اولویت خود را از دست داده بود و حتی گروه‌های چپ فلسطینی هم به موضوع تسلیم می‌اندیشیدند، امام خمینی (ره) روز قدس را مطرح کردند و بعد از آن مساله فلسطین به عنوان اولویت جهان اسلام دوباره احیا شد و کم کم جریان‌های مقاومت از بطن مردم شکل گرفت.رژیم صهیونیستی که احساس می‌کرد از اشغال فلسطین آسوده شده است و دیگر خطری او را تهدید نمی‌کند و در فکر گسترش سیاست‌های اشغالی خود در فراتر از مرزهای فلسطین اشغالی بود در داخل با یک نوع خیزش و مقاومت جدیدی به نام انتفاضه روبه رو شد. به همین دلیل ناچار سیاست‌های گسترش ارضی خود را متوقف کرد و حاصل این شکل گیری، محور مقاومت در سطح فلسطین، لبنان و در سطح منطقه بود که مهم‌ترین دستاورد توجه به مساله فلسطین و روز جهانی قدس بوده است.

ایرنا: راهپیمایی قدس با توجه به چه مسأله‌ای اتفاق افتاده و چه پیامی به همراه دارد؟

روح الله زاد: ۲ نگاه به مساله فلسطین در نظر امام خمینی (ره) وجود داشت: یکی نگاه اعتقادی و دیگری مرتبط با منافع و امنیت ملی ایران. بدون تردید بخش مهمی از مشکل‌هایی که جامعه ایران هم اکنون با آن دست به گریبان است به مساله تحریم و افزایش فشار بر مردم ایران مربوط می‌شود. آمریکا به عنوان رهبر جریان سلطه، رژیم صهیونیستی و حکومت‌های وابسته به آنها از استقلال انقلاب اسلامی ناراضی هستند و احساس می‌کنند، استقلال جمهوری اسلامی، منافع و سلطه آنها را در سطح منطقه و جهان تهدید می‌کند. بر این اساس تلاش کردند که نظام مردمی ایران را به نحوی سرنگون کنند و تغییر نظام انجام دهند و بحث تجزیه این کشور را در این سال‌ها دنبال کردند. حضور گسترده مردمی در راهپیمایی روز جهانی قدس جدای از اینکه یک اعلام مردمی گسترده در سراسر ایران به شمار می‌رود به جریان سلطه مربوط می‌شود که ما از آرمان‌های انقلاب اسلامی دست نکشیده‌ایم. بنابراین راهپیمایی روز قدس این پیام را به دنبال دارد که ما در مسیر استقلال حاضر به تحمل همه هزینه‌ها هستیم و امیدوارانه به آینده نگاه می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که شرایط پیشین به جامعه ایران بازگردد.

ایرنا: شکل گیری رژیم صهیونیستی به چه صورت بوده است و این رژیم برای جهان اسلام چه خطرهایی در پی دارد؟

روح الله زاد: برای فهم این موضوع که رژیم صهیونیستی چرا شکل گرفته است، باید به اهداف تأسیس این رژیم از طرف قدرت‌های استعماری نگاه کنیم. غرب با توجه به خاطره‌ای که از امپراطوری عثمانی داشت به دنبال تعریف راهکاری در سطح منطقه بود تا از قدرت یابی جهان اسلام جلوگیری کند. بنابراین رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل تفرقه در سطح منطقه طراحی کرد که پادگان نظامی و مدیریت ناامنی در منطقه باشد. این را می‌توان در ادبیات «دیوید لوید جورج» نخست وزیر پیشین انگلیس که در همان سال‌هایی که بحث تشکیل این رژیم به عنوان یک ایده مطرح بود، مشاهده کرد. دیوید لوید جورج می‌گوید: «تأسیس یک پادگان مستعمره یهودی نشین در سرزمین فلسطین برای منافع بریتانیا حیاتی است.» همچنین «آرتور جیمز بالفور» نخست وزیر دیگر انگلیس که اعلامیه بالفور را صادر کرد، تاکید می‌کند: «تأسیس یک وطن یهودی در سرزمین کهن فلسطین برای منافع بریتانیا حیاتی تر است.» از ۷۰۰ هزار عرب متعصبی که در این سرزمین باستانی زندگی می‌کنند، نوع نگاه این نخست وزیران نگاه استعماری به منطقه است.

«تئودور هرتسل» نویسنده یهودی به فرمانده ارتش استعماری انگلیس که می‌گوید: «من شما را دعوت می‌کنم به ساختن تاریخ.» این موضوع ربطی به اروپا ندارد، بلکه منظور آسیای صغیر است. بنابراین صهیونیزم یک اندیشه استعماری به شمار می‌رود و دولت بریتانیا به عنوان دولتی استعماری می‌خواهد برای اهداف خود رژیم صهیونیستی را به عنوان سدی در برابر آسیا قرار دهد. اینها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از آغاز با یک هدف خاص و آن هم تشکیل سلطه قدرت‌های استعماری بر سطح منطقه و جهان اسلام طراحی و تأسیس شده است و برای منافع و امنیت تمام کشورها منطقه خطری بسیار جدی محسوب می‌شود و تا زمان وجود رژیم صهیونیستی، این خطر نیز وجود خواهد داشت که همه جوامع اسلامی برای رویارویی با این رژیم باید متحد باشند.

ایرنا: نظر شما درباره طرح معامله قرن که ترامپ با رژیم صهیونیستی طراحی کرده است، چیست؟

روح الله زاد: با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا یک انطباق مضاعفی در مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی دیده می‌شود. ترامپ تمام تحولات در سطح منطقه را از زاویه دید این رژیم نگاه می‌کند، یعنی نیازهای این رژیم در حوزه‌های گوناگون مانند سیاسی و امنیتی در سطح منطقه مورد توجه ترامپ است.

در حقیقت رژیم صهیونیستی پس از انقلاب اسلامی و شکل گیری محور مقاومت با چالش‌های بسیار جدی روبه رو شد و شکل گیری محور مقاومت و گسترش نفوذ ایران به گمان آنها به دلیل حمایت ایران از مساله فلسطین بوده است. بنابراین به دنبال طرحی هستند که مساله فلسطین پایان پذیرد و نفوذ ایران را کاهش دهند و بدین ترتیب رژیم صهیونیستی از حاشیه امنیت لازم برخوردار شود. بر این پایه آمریکا طرح معامله قرن را انجام داد که اساس آن پاک کردن صورت مساله فلسطین است.

تا پیش از معامله قرن بحث گفت وگو میان ۲ طرف فلسطین و رژیم صهیونیستی برای پایان مناقشه مطرح بود اما در معامله قرن طرف فلسطینی حذف شده و گفت وگوی چند جانبه این رژیم با دولت‌های عربی مطرح شده است و کشورهای عربی می‌خواهند در ارتباط با فلسطین تصمیم گیری کنند. مقدمات این طرح بدون اینکه به طور رسمی اعلام شود از طرف آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی پیگیری شد، اینکه آمریکا این را مطرح نمی‌کند به سبب احتمال هراس از واکنشی است که در سطح جوامع اسلامی علیه این موضوع ایجاد شود.

از جمله بخش‌های طرح معامله قرن شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا، بحث زمینه سازی برای ایجاد شهرک‌های صهیونیستی، بحث جولان و مساله آوارگان فلسطین بود که آمریکا مقدمات آنها را فراهم کرد و از تمام کشورها خواست تا کمک‌های خود را به سازمان آزادیبخش فلسطین متوقف کنند.

ایرنا: به نظر شما آیا طرح معامله قرن می‌تواند تحقق یابد؟

روح الله زاد: این طرح به دلایل مختلف با شکست مواجه می‌شود. یکی از این دلایل به عقاید دینی و مذهبی که جهان اسلام به مساله فلسطین و بیت المقدس دارند، مربوط می‌شود. بیت المقدس قبله نخست مسلمانان و محل معراج پیامبر (ص) بوده و همچنین محور مقاومت در سطح منطقه ظرفیت‌های زیادی را در عراق، سوریه و لبنان ایجاد کرده است و در یمن در آستانه پیروزی قرار دارد. محور مقاومت فلسطین با افزایش توان بازدارندگی خود در جنگ گذشته که کمتر از ۲ روز طول کشید در عرض ۲۴ ساعت مقاومت فلسطین بیش از ۷۰۰ موشک به مواضع صهیونیستی شلیک کرد. اینها پیام‌های ویژه ای می‌دهد که اجازه نخواهد داد، معامله قرن شکل بگیرد و راهپیمایی‌ها در فلسطین در اعتراض به این معامله انجام شد که باعث شهید و مجروح شدن صدها تَن شد.

همچنین در سطح بین الملل کشورهای اروپایی، روسیه، چین و سازمان ملل متحد با اقدام آمریکا که نقض قوانین و مقررات بین اللملی است، موافقت نکردند بلکه با طرح ۲ دولتی موافق هستند. این نشان می‌دهد، آمریکا از طرح این مساله هراس دارد به همین دلیل آن را به آینده محول می‌کند و نتیجه نهایی نخواهد گرفت. به قول تحلیل گر صهیونیستی که می‌گوید معامله قرن یک شوخی بیش نیست زیرا مقاومت به آن اجازه نخواهد داد تا به نتیجه برسد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=284539

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر