1

نگاهی به آینده فروش خودروسازان

  • کد خبر : 293631
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

بازداشت‌های اخیر قوه‌ قضائیه در حوزه کلان مدیران خودروسازان تاثیر عمیقی بر قیمت خودروها گذاشته است. به طوری که نرخ بازار هر دو خودروساز بزرگ طی روزهای اخیر روندی رو به نزول را شاهد بوده است.

آنطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید خودروسازان تا پایان امسال تعهدات خود را به روز می‌کنند. این یعنی دیگر خبری از ثبت‌نام‌های معوق نخواهد بود. به گفته رحمانی با تکمیل خودروهای ناقص از سوی خودروسازان و افزایش ضریب داخلی‌سازی قطعات،‌ اوضاع بازار رو به بهبود است.

فروش با حساب و کتاب خودروسازان

از تابستان سال گذشته که پیش‌فروش‌های گسترده خودروسازان آغاز شد، بحث عدم تحویل خودروها نیز در محافل خبری پیچید. در مدتی کوتاه قیمت روز خودرو تبدیل به مهم‌ترین کلیدواژه صنعت کشور شد. با اینکه کارشناسان هر روز به خودروسازان هشدار می‌دادند که پیش‌فروش خودرو بدون در نظر گرفتن آینده بازار می‌تواند منجر به بروز یک فاجعه اقتصادی شود ولی با این حال آنچه نباید اتفاق می‌افتاد، افتاد و بحران ثبت نام مشتریان ناراضی فوران کرد. با فرا رسیدن پاییز و آغاز اولین سررسید تحویل خودروها، مشتریان متوجه شدند که نباید به این زودی‌ها منتظر خودروهایشان باشند. اما به مرور با بهبود اوضاع تولید قطعات و فشارهای دولتی پیش‌فروش خودروها نظم خاصی به خود گرفت و شرکت‌های خودروسازی بر اساس داشته‌هایشان اقدام به پیش‌فروش می‌کردند.

 

قیمت‌ها در حال تثبیت شدن

با بررسی روند اخیر بازار می‌توان به این نکته رسید که قیمت‌ها در حال خروج از مرز تنش‌های روانی خود هستند. حالا برای کشف قیمت روز خودرو آرام آرام می‌توان به سایت‌های خرید و فروش اعتماد کرد. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته حضور گسترده دلالان در بازار خودرو و البته سایت‌ها مانع از تعادل در بازار شده بود. یکی از عوامل به وجود آمدن این شرایط عرضه مناسب خودروسازان در بازار بوده است. اگرچه هنوز هم بحران‌های گاه و بیگاه مانند خروج شرکای تجاری روی این روند تاثیر گذار بوده و حتی قیمت خودرو کارکرده را هم تحت تاثیر قرار می دهد.ولی نزدیک شدن تعهد خودروسازان به زمان تحویل خودروها توانست بازار را به شرایط معتدلی برساند.

برنامه بعدی خودروسازان چیست؟

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/ImageLibrary/News/10-21-2018/image_library_636757366932292059.jpg

حالا که بازار به آرامشی نسبی رسیده و یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید خودرو که نوسان نرخ ارز بوده به ثبات نزدیک‌تر می‌شود، شرکت‌های خودروسازی در حال برنامه‌ریزی برای توسعه و بهبود محصولات خود هستند. با نگاهی به قیمت محصولات سایپا می‌توان این روند بهینه‌سازی را به خوبی بررسی کرد. بزرگ‌ترین خودروساز حال حاضر کشور روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. چراکه کیا موتورز ساز جدایی کوک کرده و رنو هم که از پیش‌تر خبر از رفتن داده بود. اوضاع برلیانس هم که چند ماهی می‌شود به هم ریخته است. تولید پراید نیز با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است. شاید این فضای تهدیدآمیز بهترین فرصت را برای نزدیک شدن به تولید یک پلتفرم مستقل ایجاد کند. زیرساختی کاملاً داخلی منطبق با نیازهای کشور که البته تامین منابع آن نیز در داخل میسر باشد.

شرایطی مساعد برای استفاده از ظرفیت‌ها

همان‌طور که تجربه نشان داده برخی از پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور درست زمان تحریم‌ها و محدودیت‌های آن بوده است. این اتفاقات را می‌توان به فال نیک گرفت. بحران‌های اخیر صنعت خودرو در حالی به وجود می‌آید که بخش عظیمی از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور بی‌بهره به حال خود رها می‌شوند. این در حالی است که در تمام کشورهایی که صنایع موفق خودروسازی دارند، محیط آکادمیک و نخبگان نقش مهمی در شکل‌گیری ایده‌های موفق داشته‌اند. برخی از صنایع مهم کشور به دلیل عدم تزریق دانش کافی با پتانسیلی پایین‌تر از انتظار در حال کار هستند. این روزها می‌توان به کمک پیشرفت‌های علمی کاری کرد که مصرف سوخت خودرو پایین‌تر بیاید و یا ایمنی‌ آن‌ها افزایش پیدا کند. این‌ها همه در شرایطی اتفاق می‌افتد که عزم جدی برای آن وجود داشته باشد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=293631

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر